iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 1 / 2016 » Přípravy na více frontách
Značka Hyundai je dnes globálně respektovaným hráčem automobilového trhu. Důvod je jasný a zřejmý: na rozdíl od dob, kdy její nabídce dominovaly na evropském trhu modely jako Elantra či Sonata, má dnes velmi ambiciózní portfolio jak co do kvality produktu, tak šíře nabídky. A na obojím navíc stále pracuje. Výsledkem je mimo jiné i rostoucí akceptace značky mezi firemními zákazníky.
Značku Hyundai vede již šestým rokem jeden z nejvýraznějších a pro někoho možná i nejkontroverznějších domácích automobilových manažerů Vladimír Vošický. Jeho cíle jsou jasné: dostat Hyundai v České republice tak vysoko, jak to jenom půjde. A to nejenom co do prodejních objemů, ale také z hlediska obecného vnímání značky. Po razantním útoku na segment privátní klientely se přitom v posledních letech začala pozornost přesouvat také do oblasti firemních prodejů. Fleetů, ve kterých byste nalezli alespoň trochu reprezentativní zastoupení vozů Hyundai, nebylo ještě před pěti, šesti lety mnoho. Dnes tato značka dodává auta i největším vozovým parkům u nás. Nejedná se přitom jen o pár vozů, ale leckdy o páteřní část celého vozového parku. Jak vidí Vladimír Vošický situaci dnes? Co se u Hyundai chystá a jaká jsou nejbližší očekávání?
Jak pro vás z hlediska firemních prodejů dopadl rok 2015? Kde byl Hyundai před ním a kde po něm?
Již v roce 2014 se nám podařilo zaujmout pozici číslo dvě na domácím fleetovém trhu, což jsme vnímali na jednu stranu jako velmi dobrý výsledek, ale zároveň jako začátek cesty. Zpočátku loňského roku jsme si totiž řekli, že je sice hezké být dvojkou, nicméně s podílem okolo osmi procent máme na lídra až příliš velký odstup a mohli bychom s tím zkusit něco dělat. A podařilo se nám z osmi procent udělat devět, zatímco podíl lídra poklesl. Takže stručně řečeno jsme spokojeni, že udržujeme oblibu naší značky u soukromých klientů a že se zároveň stáváme také stále oblíbenější u domácích firem. Musím přitom ovšem upozornit, že když hovořím o prodejních statistikách, tak odečítám ten reexportní a jiný balast, tedy auta zaregistrovaná u nás pouze proto, aby se někdo mohl chlubit nějakými čísly. To pak není prodej českým firmám. To je možná prodej firmám, ovšem zcela jistě v jiných zemích...
Problematika prodejních statistik by asi vydala na samostatný článek. Proč je to vlastně pro vás takové téma? Myslíte, že zákazníka zajímá, jaká je pozice značky na trhu a jaký je její meziroční výsledek?
To určitě ne a ani my důležitost těchto statistik nijak nepřeceňujeme. Bohužel byl prapůvodní důvod jejich vzniku, tedy aby byly nástrojem pro analýzu trhu, už dávno pošlapán tím, jak se je některé subjekty naučily ohýbat a prapodivně upravovat. Pro nás je to spíš takové hobby, protože když jste silný a ovládáte český trh, tak v této pozici považujete za svou milou povinnost vrátit do této oblasti určitou stavovskou čest. Protože český trh se vyvíjí úplně jinak, než se uvádí, a nás to rozkrývání baví.
Rok 2015 je za námi, rok 2016 před námi. Co si od něj slibujete a čeho byste chtěli dosáhnout? Přidáte ještě na agresivitě ve své prodejní politice?
Byl bych neupřímný, kdybych říkal, že nechceme dál posilovat. Nicméně posilování může probíhat dvojím způsobem. My popravdě řečeno neočekáváme, čímž se možná od některých pozitivně poplašných zpráv v médiích odlišujeme, že by měl nastat nějaký zásadní ekonomický boom a s ním spojená touha firem rozšiřovat své vozové parky. Takže první možností, která se nabízí, je nahradit auta jiných značek, našimi vozy tam, kde firmy vozový park obnovují. Dosáhli jsme sice devíti procent podílu na reálném fleetovém trhu, nicméně naše penetrace vozových parků v České republice je zhruba tříprocentní. Z toho vyplývá, že prostor pro růst máme velký. A naše politika není agresivní proto, že prodáváme pod cenou, ale proto, že jsme přesvědčeni o kvalitě našich produktů. A nákupčí, kteří se při výběru nových aut neřídí jen vlastním prospěchem, jsou často překvapeni, jaká od nás mohou mít auta za rozumné peníze. Nejen z hlediska nákupu, ale především z hlediska provozních nákladů. Takže bych to neformuloval tak, že budeme agresivnější, ale možná že budeme ještě aktivnější a budeme předstupovat se svou nabídkou před větší počet firem.
Celý rozhovor s Vladimírem Vošickým přináší magazín FLEET firemní automobily č. 1/2016