Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 1 / 2017 » Ve víru globální transformace

Ve víru globální transformace

 
01-2017

úterý, 28. února 2017

Jsou malé fleety, větší fleety, velké a pak ty obrovské, nadnárodní, globální... Takový provozuje i jeden z nejvýznamnějších světových hráčů ve vývoji a výrobě prostředků pro ochranu rostlin a osiv, společnost Syngenta. A část jejího vozového parku má na starosti ing. Ivan Bruthans. Nejde přitom jen o Českou republiku a Slovensko, jak bývá obvyklé, ale také o další, poměrně vzdálené regiony.

 

Ivan Bruthans zajišťoval správu vozového parku pro domácí a slovenské zastoupení Syngenty již posledních pět let. Nyní, v rámci globální transformace správy vozového parku společnosti na jednotný systém, má ve funkci Territory Fleet Manager na starosti i další regiony, a to centrální a jihovýchodní Evropu a také všechny africké země, kde Syngenta působí. Celkem to představuje vozový park zhruba 3500 vozidel...        

 

Ambasador změn

„Mým hlavním úkolem je úspěšné zavedení nového systému správy vozového parku, který bude nově zajišťovat pro společnost Syngenta na globální úrovni jako externí partner společnost Fleet Logistics. Dosud jsme si fleet management v každé zemi zajišťovali kompletně vlastními silami, nyní se společnost rozhodla řešit tuto problematiku systematicky a globálně, takže si zvolila strategického partnera a postupně se v jednotlivých zemích procesy mění podle stanovených pravidel,“ říká Ivan Bruthans a dodává, že jeho úlohou je být nápomocen jak partnerské společnosti, která bude fleet management zajišťovat, tak manažerům z jednotlivých zemí, které spadají do jeho regionu. „Je třeba, aby vše proběhlo hladce a procesy fungovaly. Takže musím zajistit, aby se všechny potřebné informace dostaly ke správným lidem, aby harmonizace a skloubení místních procesů s požadovaným standardem proběhla úspěšně. Je třeba říci, že při zavádění unifikovaného globálního systému vždy narazíte na překážky v podobě rozdílů v legislativě nebo i provozních či jiných důležitých specifik. Myslím, že je má dosavadní zkušenost ve fleet managementu i v tomto ohledu důležitá. Díky tomu se mi snáze komunikuje s lidmi z diametrálně odlišných zemí, třeba v Africe. Někdo zdaleka, koho zatím nikdy neviděli, po nich chce změny, reporting, výkazy, kooperaci… V takových situacích je vždy lepší, když komunikují s člověkem, který není jen teoretik, když vidí, že víte, o co jde, co zabere kolik času a podobně, “ věří ing. Bruthans, který je vlastně na své pozici mezi dvěma kameny, protože zároveň musí každou odchylku od společného standardu patřičně zdůvodnit směrem „nahoru“.

A zároveň musí své kolegy v jiných zemích získat pro aktivní spolupráci, přesvědčit je, že je taková změna potřebná. Management změny v takovémto měřítku a na dálku není snadný.  „Ke každé radikálnější změně bývá ve firmách většinou určitý odpor, protože lidé by chtěli dělat věci tak, jak jsou zvyklí. A neznamená to, že by je dělali špatně. Ale když se společnost strategicky rozhodne pro unifikaci, nezbývá než se podřídit. A určitě je lepší pracovat tak, aby změna fungovala a spolupracovat než hledat důvody, proč to nebo ono nejde. To jsme si řekli i my v České republice a nakonec jsme svou aktivitou přispěli k definování některých parametrů globálního konceptu. Vypracovali jsme například detailní výpis aktivit fleet manažera a uvedli, kolik času jednotlivým činnostem typicky věnuje. Potom jsme si s novým globálním partnerem vše společně prošli a jasně specifikovali, co budou dělat oni, co částečně, nebo ve spolupráci s leasingovou společností, a co dělat nemohou, a musíme si to zajistit vlastními silami. To procesu nastavení nových standardů pomohlo,“ vysvětluje Ivan Bruthans.

 

Auta zajímají všechny

Zajímavou problematikou každého fleetu je jeho složení z hlediska značek a typů vozidel. Pokud jde o výběr aut, chtěl by do něj v českých společnostech obecně mluvit kde kdo. Jak Ivan Bruthans říká, v zahraničí to není jiné. „V tomto ohledu je situace stejná i v jiných zemích. Auta lidi zajímají, zvlášť když je mají přidělena i k soukromému používání. Naším úkolem je v rámci přechodu na nový systém také tato problematika, tedy zejména výběr značek, které nám mohou nabídnout globální kontrakty. Což není úplně jednoduché, protože třeba můj region je z hlediska zastoupení značek v jednotlivých zemích poměrně pestrý. Navíc platí, že pokud má zastoupení uzavřenu smlouvu, která je výhodnější než ta globální, tak platí lokální smlouva. I v tomto ohledu tedy musíme přihlížet k místní situaci, stejně jako ke způsobu pořizování vozidel. Pokud na daném trhu není dostatečně rozvinuta služba operativního leasingu, pak ji v dané zemi využít nemůžeme a auta musíme kupovat do majetku, přestože jinak operativní leasing preferujeme.“

U společnosti Syngenta Czech s.r.o. je situace v tomto ohledu již několik let stabilizovaná. „Ještě před šesti lety byly na výběr tři značky. Toyota, Volkswagen a Škoda. Poté jsme to zúžili na značky koncernu Volkswagen a před dvěma lety jsme to ještě omezili víceméně na Škodu s tím, že ve vyšších skupinách vozidel jsme zachovali i možnost značky VW nebo, v té nejvyšší, také Audi,“ vypočítává Ivan Bruthans.

 

Celý článek přináší magazín FLEET firemní automobily 1/2017

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz