iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 1 / 2017 » Velké užitkové automobily 2017
Možná by se dalo říci, že to jsou ta nejužitečnější auta vůbec. Lehké užitkové automobily největší velikostní kategorie klasického skříňového provedení jsou motorem mnoha odvětví, ať z oblasti výroby, služeb nebo transportu. Tento automobilový segment prošel v posledních letech prakticky kompletní modelovou obměnou, všichni tradiční výrobci nasadili do boje s konkurencí buď výrazně modernizované, nebo zcela nové modely. A objevili se i noví hráči...
Současný automobilový trh, zejména ten s užitkovými automobily, je typický výrazným tlakem na cenu, automobilky proto za účelem maximálního snížení nákladů na vývoj a výrobu užitkových modelů (nejen těch) spojují své síly. Takto postupují automobilky PSA Group (Peugeot a Citroën) společně s Fiatem, Renault a Nissan spolupracují s Opelem, donedávna měli stejný svazek i Volkswagen a Mercedes-Benz. Ve všech případech je vždy jedna značka tou, která „velí“, nicméně zcela přehlížet mínění a požadavky svého partnera nemůže. A tak někdy vznikají i kompromisní řešení. To je jeden z důvodů, proč se například Ford do podobného svazku se svým Transitem nikdy nepouštěl, nehledě na fakt, že prodeje tohoto etalonu světa LUV jsou celosvětově tak vysoké, že zajistí tolik potřebnou „Economy of Scale“ bez pomoci jiné automobilky.
Situace na trhu
Aktuálně nejnovějšími modely tohoto segmentu jsou Hyundai H350, který byl uveden na trh vloni, a Volkswagen Crafter, který je na něj právě uváděn již bez spolupráce s Mercedesem. Před dvěma lety byl představen také Ford Transit, který již stačil projít další modernizací, a ještě o rok dříve byla uvedena pátá generace Iveco Daily. Modernizaci prodělaly v posledních dvou letech i modely Peugeot Boxer a Citroën Jumper a s nimi i Fiat Ducato, Renault Master a Opel Movano a také Mercedes-Benz Sprinter. V zásadě tak lze říci, že všechny modely, které jsou dnes na trhu, nabízejí moderní technologie, včetně vyspělých asistenčních systémů, infotainmentu a motorů Euro 6. Nikdo není vůči konkurentům z hlediska technického základu nijak zásadně handicapován. Poměrně značné rozdíly ale panují v šíři nabídky velikostí skříně, motorů a systémů pohonu jednotlivých modelů. Nejjednodušší nabídku má v současnosti Hyundai H350, nejkomplexnější Ford Transit, který bude postupně s uváděním dalších verzí dotahovat nový Volkswagen Crafter. Absence zadního pohonu a poměrně drahá přestavba na verzi 4x4 limituje využití modelů Peugeotu, Citroënu a Fiatu na oblast nižších hmotností nákladu, zatímco nabídka pouze zadního pohonu u nového Hyundai H350 favorizuje použití pro převážení těžkého zboží či materiálu. U Fordu a nově i Volkswagenu nabídnou všechno, tedy pohon přední, zadní i obou náprav, Renault a Opel dávají na výběr z pohonu přední nebo zadní nápravy, ale nemají pohon všech kol, zatímco Mercedes-Benz jej umí jako doplněk ke standardnímu pohonu zadní nápravy.
I když hovoříme o kategorii N1, řada modelů nabízí přesah i do kategorie N2, tedy nad 3,5 tuny celkové hmotnosti. Tyto verze jsou vyhrazeny většinou pohonu zadní nápravy a největším provedením (L3 nebo L4). V těchto případech je na zadní nápravě k dispozici i dvojmontáž, tedy zdvojená zadní kola. Výjimkou je trojice Peugeot Boxer, Citroën Jumper a Fiat Ducato, která nabízí verzi N2 i s pohonem přední nápravy. Rekordmanem co do celkové hmotnosti je v tomto segmentu Iveco Daily, tato řada nabídne verze až do sedmi tun a objem nákladového prostoru až 19,6 m3. Nicméně do kategorie, která je předmětem tohoto článku, spadá jen verze Daily 35 s celkovou hmotností do 3,5 tuny.
Celý článek přináší magazín FLEET firemní automobily 1/2017