iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 1 / 2018 » Crash testy: Železo i elektronika
První letošní duben je dnem, kdy automobilovým výrobcům nastává povinnost instalovat do nových vozů systém e-call. Po zavedení systému proti blokování brzd nebo elektronické stabilizace (ESC) se má jednat o další důležitý prvek, jehož smyslem je snížit počet úmrtí lidí při dopravních nehodách v Evropě každý rok zhruba o 2500. Tedy přibližně o deset procent ze současného počtu obětí. Přestože se stále vyskytují hlasy, které poukazují na možné zneužití systému z hlediska ochrany soukromí lidí cestujících ve vozech, přínosy by podle odborníků měly převažovat.
Statistiky uvádějí, že se každý rok na evropském kontinentu stane přibližně 1,7 milionu dopravních nehod, při kterých je zapotřebí lékařská pomoc. Jsou navíc i další situace, které vyžadují rychlou asistenci. Ne vždy jsou navíc lidé postižení nepříjemnou situací schopní použít mobilní telefon, a navíc udat svoji přesnou polohu.
Jde o Velkého bratra?
Ve výše uvedeném případě bude asi každý z nás vděčný za schopnost palubního zařízení spojit se s dispečinkem na čísle 112, které je pro tísňová volání v Evropě jednotné. Takové spojení může nastat buď samočinně, pokud jsou aktivovány příslušné senzory ve vozidle (zpravidla jde o airbagy), nebo jej lze vyvolat manuálně, tedy stlačením příslušného tlačítka. Ta se ostatně už dnes nacházejí v řadě nových typů vyráběných vozů.
Předpokládá se, že toto tlačítko využijí lidé ve voze například v situaci, že se ocitnou na místě dopravní nehody jiného vozu, v případě náhlé zdravotní indispozice, nebo v případě přepadení či jiného typu ohrožení.
Právě kvůli maximální ochraně soukromí výrobci do vozu instalují palubní jednotku s takzvanou spící SIM kartou. Ta se aktivuje v síti mobilního operátora až při nehodě, nebo právě po stisku červeného tlačítka s vyobrazeným telefonem. SIM karta navíc zůstane aktivní pouze po následujících šedesát minut. Jelikož jednotka využívá i GPS senzor, dostanou záchranáři k dispozici také tři poslední pozice daného vozidla. Je to zejména proto, aby například při nehodě na dálnici dokázali určit, v jakém pásu této komunikace se havarovaný automobil nachází.
Ještě před povinností instalovat příslušné jednotky do interiéru vyráběných vozů se na tento systém musely připravit i záchranné složky. Například v České republice byla již loňského 30. září všechna operační střediska Hasičského záchranného sboru připravena na příjem e-callu.
Následovat budou další vymoženosti
E-Call nepochybně nebude posledním povinným prvkem, jehož povinné zavedení do výbavy nových automobilů Evropská komise nařídí. Už několik let se hovoří o tom, že by měly být povinné například systémy pro udržování vozu v jízdním pruhu, upozorňování na přítomnost chodců a cyklistů před vozem a hlavně automatické brzdění před překážkou. To všechno už auta umí, i když v sériové výbavě mají tyto systémy spíše jen dražší modely. Postupně si pak budou informace o chodcích a dalších nebezpečích předávat auta i sama mezi sebou.
Přestože to zatím nikde není taxativně nařízeno, v USA se prakticky všechny značky působící na tamním automobilovém trhu dohodly, že od roku 2022 budou zákazníkům dodávat své vozy vybavené právě autonomním brzděním.
Elektronické asistenční systémy hrají dnes také velmi výraznou roli při celkovém hodnocení v rámci nezávislých bezpečnostních testů, které provádí organizace EuroNCAP. Velmi dobře to lze ilustrovat na příkladu současné generace městského hatchbacku Fiat Punto. Ten již je v nabídce italské automobilky třináctým rokem a poprvé ho komisaři EuroNCAP podrobili testům již v roce 2005. Tehdy dostal pět hvězdiček, tedy maximálně možné ohodnocení. Jenže vloni se Punto v laboratoři rozjelo proti překážkám znovu. A výsledek? Nula! Ani jedna hvězdička...
Důvod je prostý, ve výbavě tohoto vozu nejsou žádné elektronické bezpečnostní asistenty, za jejichž přítomnost uděluje EuroNCAP body.
Celý článek Radka Pecáka naleznete v první vydání magazínu FLEET 2018. K dispozici je také v elektronické podobě zde.