iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 1 / 2018 » Kuchařka Car Policy 1: K čemu auta?
V prvním dílu celoročního seriálu zaměřeného na správný způsob vytvoření Car Policy se podíváme na to, kde a s čím začít. V této souvislosti se dotkneme zásadní otázky: Jaká auta a v jakém počtu vlastně ve firmě potřebujeme? Jedná se o základní parametr, který v mnoha ohledech ovlivní i další body. Zejména je třeba mít jasno, k čemu budou auta firmě sloužit, jaké činnosti mají podporovat a v jakém rozsahu.
Na výše uvedené otázky obvykle slyšíme v rámci jedné firmy několik různých odpovědí a my se k této problematice dostaneme za chvíli. Zatím předpokládejme, že nějaká firemní vozidla ve společnosti již existují, nebo budou pořízena a je tedy žádoucí minimálně základními pravidly a postupy zarámovat způsob, jakým vozidla pořizujeme a spravujeme.
Pro dokument, který by toto vše měl obsahovat, se vžil anglický název Car Policy. Jde o interní směrnici, jež by měla obsahovat pravidla a postupy při pořizování a správě vozového parku. Je to důležitý stavební kámen při budování efektivní správy vozového parku (fleet managementu) a nepostradatelný nástroj pro správce vozového parku. Ten se může při své práci o kvalitně sepsanou Car Policy opřít.
V každém případě musí být Car Policy v souladu s organizační strukturou a procesy firmy, a proto by se mělo jednat vždy o „živý“ dokument, jenž je průběžně aktualizován s ohledem na změny vnějšího i vnitřního prostředí společnosti. To platí i pro nepsaná ale zažitá a akceptovaná pravidla.
Různé formy a rozsah
Aby mohl s Car Policy snadno a rychle pracovat kdokoliv, kdo to může, byť jen příležitostně, potřebovat, měla by být přehledná a logicky strukturovaná. Osnova dokumentu by mohla vypadat například tak jako je uvedeno v rámečku.
Rozsah Car Policy bude vždy záviset na firemní kultuře a do určité míry i právní formě společnosti. Setkáme se tak se stručnými několikastránkovými dokumenty u malých privátních firem, ale i s velmi obsáhlými dokumenty velkých státních institucí, nebo mezinárodních korporací. V obou případech může Car Policy fungovat dobře, a to za předpokladu, že je splněna podmínka respektování tohoto dokumentu uvnitř firmy bez tolerance jakýchkoliv výjimek. Ty totiž mohou kvalitně sepsanou Car Policy degradovat.
Celý článek Přemysla Žižky z AZ Mobility si přečtete v magazínu FLEET firemní automobily. K dispozici také v elektronické podobě zde.