Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 1 / 2018 » Značkový operativní leasing 2018

Značkový operativní leasing 2018

 
01-2018

čtvrtek, 22. března 2018

Operativní leasing se ve fleet managementu definitivně zabydlel. Od dob, kdy se na našem trhu v polovině devadesátých let minulého století objevil jako nástroj využívaný především nadnárodními společnostmi, se vyvinul ve způsob pořízení aut nejen ve velkých, ale také v menších a nakonec i nejmenších firmách. A jeho obliba roste také u živnostníků a privátních klientů. Ti všichni vybírají z nabídek univerzálních i „kaptivních“, tedy značkových leasingových společností.

 

Celá řada automobilek si s postupným rozvojem leasingu ve světě začala uvědomovat, že by tento produkt neměl chybět v  portfoliu jejich finančních služeb. Důvod byl nasnadě: Připoutat zákazníka ještě pevněji ke své autorizované servisní síti a za to mu nabídnut některé výhody a akční nabídky, které univerzální leasingové společnosti nabízet nemohou.  

 

Outsourcing outsourcingu

Zatímco v případě úvěrování jde víceméně jen o zajištění zdroje financí, který může pocházet jak z vlastních zdrojů automobilky, tak z externích zdrojů (od bank), v případě operativního leasingu je věc složitější. Samotné financování vozu je pouze jednou částí služby operativního leasingu, pokud je nabízen v dnes dominantní variantě Full Service. I když lze leckteré činnosti a služby vyřešit delegováním na prodejní a servisní síť nebo externí dodavatele, nějaký centrální systém péče o klienta pro zajišťování dalších důležitých služeb a řešení problémů existovat musí. A zejména na menších trzích je pro automobilky zřizování vlastní centrály péče o leasingové klienty neefektivní. Z toho důvodu je u nás pro většinu značek typické „outsourcování“ služby operativního leasingu na univerzální leasingovou společnost. Ta zajišťuje pro automobilku veškeré potřebné služby péče o klienta. Automobilka si definuje základní parametry, provádí vlastní marketingovou komunikaci a mnohdy do svého leasingu poskytuje auta za ceny, které jsou pro univerzální leasingovou společnost nedosažitelné.

Hlavním partnerem je u nás pro řadu jednotlivých zastoupení automobilek společnost UniCredit Fleet Management, která se v rámci brandovaného řešení stará například o klienty BMW, Jaguaru a Land Roveru, Fiatu či Jeepu, Hondy, Hyundaie, Kie, Mazdy, Renaultu, Nissanu, Subaru, Volva a dalších. Výjimky představují Ford, jehož kmenová společnost Ford Credit spolupracuje v případě nabídky operativního leasingu s ALD Automotive a Suzuki, pro kterou tyto služby zajišťuje ČSOB Leasing. Svůj vlastní operativní leasing nabízejí Mercedes-Benz, Toyota, či všechny značky koncernu Volkswagen na našem trhu, sdružené pod zastřešující společností Volkswagen Financial Services (VWFS). Zajímavostí je situace u skupiny PSA, která odprodala svou finanční divizi PSA Finance společnosti Essox, členu skupiny Société Générale. Ta dnes pro všechny značky francouzské automobilky (zatím bez Opelu) služby financování včetně operativního leasingu nadále zajišťuje.

 

Zájem prudce roste

Jaký je o operativní leasing obecně zájem? V posledních letech značně vzrostl (viz samostatný blok), takže se z něj stal pro firmy dominantní způsob financování aut. „Operativní leasing je u našich fleetových zákazníků jedním z nejpopulárnějších způsobů financování. Nárůst poptávky zaznamenáváme jak u velkých korporací, kde je již produkt mnoho let etablován, tak především u drobných živnostníků, malých firem, ale i fyzických osob, pro které byl v předchozích letech nedostupný,“ říká Milan Králíček, Dealer Fleet Manager značky Kia. „Dříve byl operativní leasing doménou firem s velkými vozovými parky, což už dnes neplatí. Většina automobilových značek jej zpřístupnila i menším podnikatelským subjektům změnou přístupu k poskytování slev, takže dnes dostupné akční nabídky operativního leasingu zaznamenáváme napříč celým automobilovým sektorem,“ říká Václav Beran, Dealer Account Manager FCE Credit, tedy finanční společnosti Fordu. Radka Brůžková, obchodní a marketingová ředitelka společnosti Essox oblibu potvrzuje: „Operativní leasing je aktuálně velmi populární, u firemní klientely je dnes 55 ze sta financovaných vozidel pořizováno právě formou operativního leasingu. U produktu Peugeot Operative Lease pak došlo meziročně k nárůstu uzavřených smluv o 22 procent.“ O důležitosti operativního leasingu hovoří také Marcel Archleb, šéf BMW Financial services, který zmiňuje jeden zajímavý efekt: „Produkt operativního leasingu má pro nás zásadní význam, protože díky vysokým zůstatkovým hodnotám vozů BMW a Mini můžeme našim klientům nabídnout velmi atraktivní měsíční splátky. Díky tomu se naše vozy stávají dosažitelné pro větší množství potenciálních zákazníků.“ Archleb přidává ještě jeden zajímavý údaj: zájem o operativní leasing nových vozů BMW Group se mezi lety 2014 až 2017 zdesetinásobil.

 

Celé téma vydání naleznete v magazínu FLEET firemní automobily č. 1/2018. K dispozici také v elektronické podobě zde.

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz