iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 1 / 2019 » Nejasné přednosti
Hlavním úkolem pravidel silničního provozu je zabránit nehodám, zejména srážkám vozidel. Ostatně stejně jsou na tom pravidla létání či pravidla námořní nebo říční plavby. Silniční pravidla upravují různé situace, do kterých se účastník silničního provozu, v našem případě tedy zejména řidič, více či méně často dostává. Například ustanovení o zastavení a stání jsou důležitá, ale souvisí spíše s plynulostí provozu než s bezpečností.
Co bezprostředně dopadá na bezpečnost silničního provozu, to jsou pravidla chování v místech, kde se dráhy vozidel protínají, neboť tam musí být jednoznačně určeno, kdo pojede první a kdo druhý, tedy kdo komu musí dát přednost v jízdě. Člověk by předpokládal, že právě tato pravidla znají řidiči mnohem lépe než většinu ostatních. Bohužel, není tomu tak. Pravidla pro jízdu křižovatkou nezná většina řidičů o nic lépe než pravidla pro chování v jakýchkoliv jiných situacích. Můžete si to vyzkoušet sami na sobě. Podívejte se na obrázek s velmi jednoduchou dopravní situací a zkuste si sami pro sebe odpovědět na otázku, které z vozidel má přednost v jízdě a proč.
Příliš častý omyl
Možná jste došli k závěru, že přednost v jízdě má oranžové vozidlo, protože se již nachází na hlavní komunikaci. V tom je ale ten kámen úrazu! Až příliš mnoho řidičů se domnívá, že ten, kdo do křižovatky přijel po vedlejší, musí dát přednost v jízdě vozidlu jedoucímu po hlavní. Ve skutečnosti ale musí dát přednost vozidlu, které do křižovatky po hlavní přijelo! Je zcela lhostejné, po jaké komunikaci oranžové vozidlo právě jede, přednost v jízdě by mělo pouze v případě, že by po hlavní komunikaci do této křižovatky také přijelo. Protože ale přijelo po vedlejší a odbočuje vlevo, musí dát přednost protijedoucímu vozidlu, kterým je vozidlo modré. Důležité pro správné vyřešení situace je tedy také zásada, že dopravní situace se řeší podle toho, jaké bylo postavení vozidel na příjezdu do křižovatky (na úrovni jejích hranic), nikoliv jaké je postavení aktuální.
Pokud tuto křižovatku promítnu na školení řidičů, v průměru šedesát procent z nich odpoví nesprávně. Tento fakt potvrzuje důležitost defenzivního chování: Jsem-li v situaci řidiče modrého auta, musím vědět, že mám přednost, ale zároveň musím vzít na zřetel, že více jak polovina řidičů v roli (pozici) řidiče oranžového vozidla je přesvědčená, že má přednost v jízdě, a proto se takovým řidičem nenechám zatáhnout do dopravní nehody. Výše uvedené také hodně vypovídá o tom, jaká je úroveň znalosti řidičů tak významných ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích, jako je diskutovaná jízda křižovatkou.
Celý článek najdete na stránkách magazínu FLEET firemní automobily 1/2019. O vzorový výtisk si můžete napsat přímo do redakce zde