iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 1 / 2020 » Automobilový svět po pandemii
Pandemie koronaviru COVID-19 zasáhla automobilový průmysl velmi citelně. Ve většině evropských zemí se postupně uvolňují vládní opatření přijímaná v zájmu omezení šíření nemoci a továrny se postupně rozeběhly, byť většinou ještě ne na plný výkon. Jak vypadá aktuální situace a co jsou v současnosti jednotlivé značky schopny nabídnout?
Automobilky přijímaly pod tlakem okolností drastická opatření. Riziko rozšíření nákazy mezi zaměstnanci bylo vysoké, a tak jedna továrna po druhé přerušovala provoz. Zaměstnanci zůstali doma, do továren měly většinou přístup jen malé týmy, které za přísných hygienických opatření zajišťovaly bezpečnost a údržbu výrobních zařízení, případně prováděly jejich adaptaci na nové modely. Nejsledovanější u nás byla logicky situace u domácí automobilky, která reagovala uzavřením provozu mezi prvními. Její výroba se pak začala rozbíhat 27. dubna a aby bylo zaměstnance možné co nejlépe chránit před nákazou koronavirem, schválila Škoda pro všechny útvary podniku rozsáhlý seznam bezpečnostních opatření. „V celkem více než osmdesáti bodech byly definovány konkrétní kroky k ochraně zdraví zaměstnanců a přijata organizační opatření, jak zamezit nákaze na pracovišti. Při obnovení výroby pak Škoda Auto přeorganizovala například dopravu zaměstnanců, provoz na branách a recepcích, provoz závodních jídelen nebo evidenci docházky. Tato opatření se budou dále dodržovat, dokud to bude smysluplné,“ uvádí Pavel Jína, tiskový mluvčí automobilky Škoda Auto Česká republika. Největší světová automobilka Toyota výrobu omezila na celém světě. „V Evropě, kde vyrábíme více než 80 procent u nás prodávaných aut, se produkce na měsíc téměř úplně zastavila. S tím samozřejmě museli omezit výrobu i naši dodavatelé a subdodavatelé. Celkový výrobní výpadek byl celosvětově v řádu několika set tisíc vozů,“ říká k tomu Martin Peleška, ředitel domácího zastoupení Toyoty.
Výrobu zastavil i Ford, v několika továrnách však byly ustaveny malé skupinky odborníků, které začaly v narychlo přestavěných provozech vyrábět zdravotní roušky, štíty, respirátory, a dokonce i plicní ventilátory. Třeba ve Velké Británii vytvořil Ford spolu s dalšími společnostmi jako Airbus, McLaren či Siemens konsorcium pro výrobu více než 15 000 plicních ventilátorů, které pak společnost National Health Service (NHS) využívala pro podporu dýchání u vážně nemocných pacientů. „Pokud bychom se měli bavit o ekonomických dopadech, ty jsou samozřejmě tak jako v celém oboru vážné. Ztráty činí stovky milionů až jednotky miliard dolarů,“ uvádí tiskový mluvčí domácího zastoupení Martin Linhart.
Uvedená iniciativa Fordu nebyla ojedinělá, i domácí Škoda, která ve spolupráci s Českým institutem informatiky, robotiky a kybernetiky na ČVUT v Praze vyvinula proces 3D-tisku pro výrobu opakovaně použitelného respirátoru FFP3, který byl následně distribuován lékařům, nemocnicím a ošetřovatelům.
Výrobní závod značky Hyundai v Nošovicích zpočátku uzavření výroby vzdoroval, nakonec ale musel přistoupit ke stejnému kroku jako ostatní. Byl však zároveň mezi prvními, kdo výrobu již po třech týdnech odstávky obnovil. Jako první u nás a druhý v Evropě. Od 14. dubna se v Nošovicích pracuje dvousměnným provozem tak, aby bylo možné plánovat skladové zásoby a reagovat na poptávku. Sesterský závod Kia v Žilině stál dokonce jen 14 dní, výroba byla následně od dubna omezena na dvě směny. S tím souvisí zhruba třetinový výpadek výroby v průběhu března až května.
Významným výrobcem s množstvím provozů po celé Evropě je skupina PSA. Výpadek její produkce je adekvátní přibližně jeden a půl měsíční odstávce výroby, nicméně z velké části byl saturován skladovými zásobami. U BMW využili mimo jiné odstávky pro potřebné úpravy výrobních linek na produkci nově chystaných modelů. Volvo uzavřelo výrobní závody na dobu čtyř až pěti týdnů a výroba se během té doby i tady částečně přesunula k produkci ochranných bezpečnostních pomůcek. K postupné obnově produkce docházelo u Volva na evropském kontinentu od konce dubna a celkový výpadek představuje asi 15 procent roční kapacity. „Krátce po nástupu pandemie byly celosvětově poskytnuty vozy pro pomáhající, převážně zdravotníky. V České republice jsme vozy poskytli týmu vědců doc. Jana Konvalinky z Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR, který vyvíjel testovací kity pro Covid-19, dále pak pracovníkům S.O.S. vesniček, Centru paměti národa a Cesty domů,“ říká Petra Doležalová, tisková mluvčí automobilky Volvo pro Českou republiku. I v tomto případě nezůstalo u jedné značky, své vozy různým organizacím a skupinám poskytla většina importérů.
Aktuální situace
Situace se začíná stabilizovat, automobilky již vyrábějí. Návrat k normálu ale ještě chvíli potrvá. U Škody je výroba aktuálně vytížena již z více než 90 procent. Od ledna do března dodala automobilka zákazníkům na celém světě 232 900 vozů, což je ovšem pokles o 24,3 procenta oproti stejnému období loňského roku. „Dodávky se u některých modelů a určitých výbav mohly posunout, ale děláme všechno pro to, abychom prodloužení dodacích lhůt minimalizovali. Vzhledem k aktuální situaci očekáváme, že se na obvyklou úroveň vrátíme v následujících měsících,“ věří Pavel Jína.
V rámci PSA se výroba již ve většině závodů rozběhla, nebo se na náběh v době psaní článku připravovala. U Opelu již pracují továrny v Rüsselsheimu (Insignia), Zaragoze (Corsa a Crosland X) či Gliwicích (Astra HB), na začátku června již stála pouze továrna v Eisenachu (Grandland X) a provoz v Ellesmere Port čelil určitým logistickým obtížím při výrobě Astry ST. Továrny Peugeotu obnovovaly výrobu od 4. května a závod v Trnavě (Peugeot 208 a Citroën C3) již pracuje na tři směny, přičemž od 6. června nabíhají i víkendové směny. Pracují také továrny Citroënu ve Vigu (Berlingo) a Rennes (C5 a Aircross). Značka DS je na tom podobně, funguje již továrna v Mylhúzách i v Poissy. Vedení automobilky PSA už před časem potvrdilo, že pandemie neohrozí u jednotlivých značek plánovaný náběh připravovaných modelů.
U BMW mají napilno, výrobu postupně navracejí k normálu, neboť je čeká uvedení několika novinek, zejména faceliftu BMW řady 5 a 6 GT, hybridní verze BMW X2 25e, několika nových motorizací napříč modelovým spektrem nebo faceliftu MINI Countryman. Návrat k normálu hlásí Toyota. „Výroba již ve všech našich závodech běží a postupně uspokojujeme objednávky z doby, kdy byla produkce omezená. Důležité je nyní postupně oživovat poptávku. Po znovuotevření showroomů byl prodej zhruba na polovině stavu před epidemií. Doufáme, že se alespoň v druhé polovině roku přiblížíme předkrizovým objemům,“ věří Martin Peleška. Objednávky do výroby již běží standardně a s obvyklou dodací lhůtou také u Fordu, výjimkou jsou pouze speciální edice vozů, jako například Ranger Raptor nebo Ranger Thunder, kde poptávka celoevropsky převyšuje nabídku. „Velkou poptávku také aktuálně registrujeme u modelu Ford Fiesta. V současné době je navíc u většiny modelů třeba počítat s letními odstávkami ve výrobě, které dodání vozu mohou prodloužit,“ upozorňuje Martin Linhart.
Celý článek naleznete na stránkách magazínu FLEET firemní automobily 1/2020