iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 1 / 2020 » (Ne)potřebná auta?
Efektivní využití aut je pro firmy velmi důležité, a to zejména v případě užitkových vozů. Čím víc práce auto odvede, tím lépe jak z hlediska návratnosti investice do něj vložené, tak ziskovosti. U osobních aut je ovšem situace odlišná a podle průzkumu české společnosti Xmarton je vytížení těchto aut v průměru velmi nízké, takže auta drtivou většinu času zahálí.
Česká společnost Xmarton dodává palubní telematické jednotky a IT řešení, které umožňují vzdálené ovládání některých funkcí automobilu a také automatickou správu vozového parku. Na vzorku vozů osazených právě jejím řešením společnost provedla anonymizovanou analýzu, v jejímž rámci zkoumala vytížení takových aut. A zjistila, že je velice nízké.
Pravda, ze studie byla vyřazena vozidla taxislužeb a rozvozových služeb, u kterých je vytížení logicky mnohem vyšší. Ale i tak jsou zjištěná data relevantní: Xmarton jednoduše zkoumal, jak vytížená jsou firemní auta u společností, které se nezabývají poskytováním některé ze služeb mobility. Tedy jak se jezdí auty u běžných firem, kde jsou vozidla jen jedním z mnoha nástrojů, které firma při svém podnikání využívá.
Zjištění jsou poměrně překvapivá. Firemní osobní auta se totiž vlastně podle výsledků výzkumu chovají podobně, jako auta soukromá. I tady platí, že auto stojí drtivou většinu času někde na parkovišti, zabírá místo a jen stojí peníze, namísto toho, aby je vydělávalo. „Z dat našeho interního systému vyplývá, že průměrné vytížení osobních vozidel ve firemních flotilách je velice nízké. I kdybychom jako „používání“ brali i pauzy mezi jednotlivými jízdami v rámci dne, prostojí takové auto více než 88 procent času na místě,“ říká Jan Pešek, ředitel společnosti Xmarton. Firma sledovala vozidla téměř po celý rok 2019 a tudíž nasbíraná data reflektují veškeré možné sezónní výkyvy.
Za týden 462 km
Z údajů za celou dobu vyplývá, že denně ujede průměrné firemní auto jen zhruba 96,2 km. Zajímavé je, že tuto porci auto vlastně zvládne ve formě tří jízd, které Xmarton ve svém průzkumu definuje jako cesty, které v sobě obsahují i přestávku, a to o délce maximálně 60 minut. Průměrná délka takové jedné cesty je podle průzkumu 35,5 kilometru. Jednotlivé jízdní úseky oddělené přestávkami pak měří v průměru 14,9 kilometru a trvají zhruba 17 minut a 13 sekund.
Firemní auta tedy absolvují od nastartování motoru po jeho vypnutí v drtivé většině případů jen docela krátké cesty, což znamená, že jsou převážně využívána k jízdám po městě nebo příměstskému dojíždění na pracoviště. To potvrzuje i Pešek: „Všimli jsme si, že drtivá část jízd, které byly uskutečněny firemními vozy, se vejde do vzdálenosti 15 kilometrů, což většinou svědčí o používání aut v rámci města. Je otázka, zda by se mnoha firmám nevyplatil na takového městské popojíždění jiný model správy vozového parku. Například více elektromobilů nebo sdílení jednoho auta více zaměstnanci,“ říká ředitel Xmartonu.
Za týden takové firemní auto ujede celkem 462 km, jízdy trvají celkem asi 15 hodin, 14 minut a 29 sekund. Za pozornost stojí, že se auto během týdne v průměru po celé 2,2 dne vůbec nepohne. Dva dny a kus tak auto nikdo vůbec nepoužije. To platí při započtení víkendů. Pokud bereme v potaz pouze dny v pracovním týdnu, nepohne se auto jeden den z tohoto týdne. To mimo jiné znamená, že firemní auta jsou typicky z části využívána i o víkendech a opět to naznačuje, že mají zaměstnanci vozy k dispozici pro soukromé účely (ale také to samozřejmě může znamenat pracovní nasazení o víkendech).
Měsíčně pak průměrné firemní auto v průzkumu Xmartonu najezdilo 1780 km a bylo v provozu přes 58 hodin a 38 minut. Naopak celých 12 dní z měsíce, tedy více než třetinu doby, na auto nikdo takříkajíc „nesáhl“. Pokud se počítají jen dny v pracovním týdnu, pak je prostoj „jen“ v podobě celého týdne. Celkově pak o vytížení vozů vypovídá údaj, že auta jsou (včetně krátkých přestávek mezi jednotlivými úseky) vytížena jen 7,2 procenta času. „Ani roční nájezd kolem 21 000 kilometrů nesvědčí o velkém vytížení těchto aut,“ komentuje výsledky Pešek.
Celý článek naleznete v magazínu FLEET firemní automobily 1/2020