iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 1 / 2022 » Český fleetový barometr 2022 - dodavatelé
Jak ovlivnily události posledních dvou let vaši pozici a politiku v sektoru fleetových zákazníků? Jaké hlavní události očekáváte v letošním roce na poli fleetových obchodů? To je otázka prvního vydání Českého fleetového barometru pro dodavatele odvětví. Postupně budeme přinášet názory dalších členů našeho panelu.
Mgr. Michal Šimoník
COO/ředitel
Autonapůl, družstvo – První český carsharing
Brno
Vidíme tři zásadní trendy: prodlužování dodacích lhůt nových vozidel, rychlý růst jejich cen a aktuálně také skokové zdražování paliv.
V oboru carsharingu nicméně sledujeme, že tyto trendy nemají jen negativní efekt – silný vliv nedostatku nových vozidel a zdražování jak nových, tak ojetých aut přispívá k stálému růstu poptávky po naší službě ze strany fyzických osob i menších firem. Častěji než dříve firmy poptávají zápůjčky vozidel pro vykrytí pozdního dodání objednaného vozidla. Fyzické osoby i firmy také systematicky přehodnocují počet vozidel potřebných pro svůj provoz a zvažují kombinaci různých druhů mobility včetně carsharingu pokrytého externí flotilou nebo interního. Celou třetinu kilometrů ujetých v roce 2021 v Autonapůl uskutečnily právnické osoby.
Letos plánujeme navýšení počtu provozovaných vozidel o 20 %. Objednány máme od podzimu vozy několika značek na více typů paliv, včetně vozů na LPG, full hybridních či čistě elektrických (konkrétně modely značky Škoda – Fabia benzín, Dacia – Sandero LPG a Spring elektro a Toyota – Corolla hybrid). Po skokovém růstu cen ropných paliv tehdejší rozhodnutí větší orientace na alternativní paliva hodnotíme pozitivně a jsme zvědaví na zkušenosti z reálného provozu.
Doba je ale v oblasti fleetů i jejich financování stále velmi turbulentní a úplně si nedokážeme představit efektivní plánování dalšího růstu flotily s dodacími lhůtami delšími než cca 12+ měsíců. I přes důraz na dlouholeté vztahy s dodavateli tedy předpokládáme příklon ke značkám, u kterých jsou dodací lhůty i v této době kratší.
Letos také očekáváme trend rostoucího podílu smart technologií ve správě fleetů. Oblast sledujeme, protože na nich lze stavět potenciální nové produkty a služby, např. okamžité aktivace režimu carsharingu bez montáže dodatečného hardwaru.