iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 1 / 2025 » Papíry pro papíry, tabulky pro tabulky
Petr Šťastný, generální ředitel MOSS logistics s.r.o. Hustopeče
Z ekonomického hlediska byl uplynulý rok spíše rokem poklesu než růstu. Nákladní doprava se potýkala se „starými dobrými“ problémy – přetrvává neatraktivita řidičského povolání, rostoucí regulace na všech úrovních a sílící důraz na „zelená“ témata. Kromě toho se v některých případech setkáváme s organizačními a komunikačními komplikacemi, zejména ve velkých nadnárodních společnostech. Myslím, že toto vše se přenese i do letoška, začátek roku o tom svědčí.
Stále přísnější požadavky ze strany státu i Evropské unie nutí dopravce investovat nejen do technologií, ale i do administrativních kapacit, aby splnili nové normy. Povinná výměna tachografů, změny v pravidlech pro kabotáž nebo další přísnější environmentální regulace jsou jen některé z aspektů, které podnikání v tomto odvětví komplikují. Papíry pro papíry, tabulky pro tabulky – v záplavě těchto záležitostí se najednou vytrácí to, co děláme už 30 let – převézt zboží z bodu A do bodu B kvalitně a za domluvenou cenu. Co vše se na tento proces v průběhu let nabalilo je neuvěřitelné.
Velcí zákazníci, zejména z oblasti automotive a průmyslu, stále častěji vyžadují plnění přísných environmentálních standardů, například snižování emisí CO₂. Zároveň však nejsou vždy ochotni reflektovat tyto požadavky v cenách přepravy, což dopravcům přináší značné ekonomické nejistoty. Kromě toho dopravci často čelí tlaku na podepisování smluv s velmi přísnými podmínkami, které nejsou vždy realistické.
Neustálé navyšování mýtného, rostoucí mzdové náklady a zdražující se provozní výdaje znamenají, že marže dopravců se dostávají pod stále větší tlak. Firmy jsou nuceny hledat úspory a zefektivňovat provoz, ale prostor ušetřit se rychle vyčerpává.
V roce 2025 bude zásadní, jestli se podaří najít rovnováhu mezi ekologickými cíli a ekonomickou realitou. Pokud regulace a požadavky zákazníků nebudou doprovázeny reálnou podporou pro dopravce, hrozí, že přepravní firmy nebudou schopny těmto trendům dostát.