iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 2 / 2005 » Ekonomické chování jako image
Když se hovoří o zapojení firemních vozů do procesu tvorby image firmy, rozumí se tím většinou reprezentativní limuzíny a designérsky atraktivní automobily. Jenže pokud chce společnost vyslat svým klientům jasný signál, že je pro ně tím správným...
Když se hovoří o zapojení firemních vozů do procesu tvorby image firmy, rozumí se tím většinou reprezentativní limuzíny a designérsky atraktivní automobily. Jenže pokud chce společnost vyslat svým klientům jasný signál, že je pro ně tím správným partnerem, protože zbytečně neutrácí a svou nákladovostí nezatěžuje jejich konta, pak může být skvělým vozem pro image například i maličký Fiat Panda...
V roce 1853 Elisha Graves Otis vynalezl první skutečně bezpečný výtah a změnil tak jednou provždy podobu měst. Od té doby totiž mohly růst bez omezení výškové budovy. Dnes je firma Otis součástí společnosti United Technologies Corporation, která vlastní na pět set společností a je předním světovým představitelem v oblasti technologií pro stavebnictví a leteckého i kosmického průmyslu. Od roku 1991 se s názvem Otis setkávají i zákazníci v České republice a jen málokdo z nich tuší, že se ve skutečnosti jedná o dva závody bývalé Transporty Chrudim - Transportu Břeclav a Brno. Ty se po roce 1989 osamostatnily a vytvořily akciovou společnost Tranza Břeclav. V roce 1991 byl vytvořen joint venture podnik se společností Otis, ve kterém vlastnila americká společnost 51% podíl. O pět let později Otis odkoupil podíl Tranzy a stal se stoprocentním vlastníkem společnosti. Její generální ředitel Ladislav Janoušek říká, že firma má někdy trochu problém s tím, jak ji zákazníci vnímají: „Občas není jednoduché zákazníkům vysvětlit, že jsme vlastně bývalá Transporta, protože když lidé vidí americkou firmu, bojí se, že pro ně bude příliš drahá a nebude výtahům domácí výroby rozumět. My sice opravdu jsme americká firma, ale s českými cenami a také své výtahy dobře známe, vždyť jsme je vyráběli,“ říká Ladislav Janoušek s úsměvem. Otis má velký vozový park, což byl také důvod, proč jsme požádali o setkání s jeho generálním ředitelem.
Panda – neohrožený druh
„Celkem máme ve vozovém parku 156 vozů, přičemž většina z nich je v užitkovém provedení, protože jsou určeny pro naše mechaniky. Zajímavostí našeho autoparku je celkem devadesát vozů typu Fiat Panda,“ říká na úvod rozhovoru ing. Janoušek a pokračuje: „Panda je sice velmi malé auto, ale vzhledem k našim potřebám také velmi praktické. Naši technici jezdí velmi často po městě a musí parkovat na frekventovaných ulicích. Panda je malá, přitom svižná, má nízkou spotřebu a přitom nabízí dostatečný vnitřní prostor pro naše náhradní díly, které většinou nejsou příliš objemné.“ Jako další příznivý efekt používání tohoto vozu vidí Ladislav Janoušek jejich působení na zákazníka, který vidí, že se firma chová ekonomicky. „Velkou část našich zákazníků tvoří například bytová družstva, jejichž finanční možnosti jsou omezené, a my se tomuto faktu musíme naší nákladovostí přizpůsobit. Velmi tedy dbáme na to, abychom měli ekonomický vozový park, abychom nejezdili nadstandardními vozy s příliš velkou ložnou plochou.“ Generální ředitel také přiznává, že se někdy mechanici firmy stanou kvůli svému malému vozu terčem vtipů okolí, ale zákazníci je naopak oceňují. „Vidí, že se Otis snaží šetřit, což je dobře i pro ně.“ Z uvedeného počtu vozů Panda je 66 exemplářů v provedení Panda Van, zbytek tvoří osobní verze. V nich jezdí také prodejci Otisu, a to zejména po Praze. „Samozřejmě, že pouze s pandami bychom nevystačili,“ vysvětluje Ladislav Janoušek dále. „Pro cesty mimo města používáme větší Punto Van, protože mechanici s sebou vozí do vzdálenějších lokalit více náhradních dílů, aby se nemuseli vracet do skladu.“
Impulsem pro pořízení vozů Panda do vozového parku společnosti Otis byl de facto vstup České republiky do Evropské unie. Jak Ladislav Janoušek uvádí, zpočátku provozoval Otis vozy Punto Van, ale po našem vstupu do Evropské unie zareagovaly některé leasingové společnosti na předpoklady pádu cen ojetých vozidel a příslušně ve svých kalkulacích upravily zůstatkové hodnoty vozů v operativním leasingu. „Zvýšilo to naše měsíční platby o cca 30 %, což je velmi výrazné zdražení, které jsme museli nějak řešit. Naštěstí zde byla možnost využít právě levnější model Panda Van. Šli jsme sice s našimi vozy o třídu níže, ale ukázalo se to jako šťastné řešení.“
Výše zmíněnou reakci leasingových společností na pokles cen ojetých vozů po vstupu ČR do EU považuje ing. Janoušek za přehnanou a navíc, jak si sám ověřil, k tomuto opatření nesáhly zdaleka všechny. Poskytovatel operativního leasingu pro Otis však ano. I z toho důvodu již přešla společnost s částí svého vozového parku, konkrétně s vozy značky Alfa Romeo, k jiné společnosti – ALD Automotive. Od které společnosti s nimi odešli a která je zatím poskytovatelem služeb operativního leasingu pro větší část vozového parku značky Fiat, však ing. Janoušek příliš mluvit nechce. Není sice zcela spokojen, na druhou stranu ale uznává, že v oblasti služeb je těžké zákazníky vždy plně uspokojit. Zdůrazňuje však v této souvislosti, že leasingová společnost musí mít porozumění pro specifické vnitřní mechanismy jednotlivých firem, které mají různě nastavené procesy controllingu a výkaznictví. „Bez tohoto pochopení nemůže spolupráce nikdy fungovat k oboustranné spokojenosti,“ dodává.
Racionální uvažování
Dalšími typy vozů v autoparku společnosti Otis jsou Palio a Dobló. „Dobló používají třeba naši mistři, kteří někdy k instalacím výtahů vozí mechaniky i materiál. Celkem máme těchto praktických vozů 35. Palia jsme pořídili pro zaměstnance, kteří se prostě do pandy či punta pohodlně nevejdou, protože moc vyrostli,“ říká s úsměvem Ladislav Janoušek a vyjadřuje lítost nad tím, že tento model už z nabídky Fiatu zmizel: „Snad za něj do budoucna nějakou vhodnou náhradu najdeme.“
Modelovou řadu Fiatu završuje model Stilo a ten také využívá Otis pro střední management, zatímco vrcholový management společnosti má k dispozici Alfy Romeo 166. Výjimkou je samotný generální ředitel: „Jsem možná jediný generální ředitel, který má levnější auto než jeho podřízení. Zvolil jsem totiž Alfu Romeo GT a to z toho důvodu, že se mi líbí, nehledě na to, že je kompaktnější než Alfa 166, což se pro charakteru mých jízd hodí. Pohybuji se většinou po Praze, zatímco jednotliví ředitelé hodně cestují po celé republice i na Slovensko, kde také působíme, takže jim jejich luxusní vozy přeji,“
Společnost Otis má tedy svůj vozový park téměř stoprocentně pokryt vozy koncernu Fiat. Důvodů této skutečnosti je několik. „Při porovnávání všech nabídek, které jsme dostali, se nám zdál poměr mezi cenou a užitnou hodnotou vozů nejlepší. Samozřejmě, že jsme s ohledem na množství vozů dostali také velmi solidní slevy přímo od zastoupení Fiatu. Vzhledem k dosavadním zkušenostem nemáme důvod, abychom přemýšleli o změně, samozřejmě pokud bude sortiment Fiatu takový, aby vyhovoval našim potřebám,“ uvádí ing. Janoušek. Fiat však svou modelovou nabídku v současnosti spíše rozšiřuje, o čemž svědčí nový model Croma, kterým chce italská značka oslovit i firemní klientelu. Ladislav Janoušek už o tomto voze samozřejmě ví a s hodnocením čeká, až si jej vyzkouší. „Určitě se o tento vůz budeme zajímat, ale na této úrovni už také záleží na tom, zda se bude líbit našim lidem, protože to je vůz pro vyšší management. Otevřeně řečeno – auto je určitým motivačním prvkem a tak je potřeba tomu alespoň na této úrovni přizpůsobit výběr vozů. Je zajímavé, že ve firmě máme ještě tři vedoucí pracovníky, kteří nechtějí opustit vozy značky Škoda. Náš obchodní ředitel jezdí stále Superbem, další dva ředitelé Octavií. Prostě na domácí značku nedají dopustit...“
Levné je drahé
Ze slov generálního ředitele vyplývá, že před přechodem na vozy Fiat používali u společnosti Otis právě vozy z Mladé Boleslavi. Impulsem pro změnu bylo především ukončení výroby modelu pick-up. „Museli jsme řešit problém jejich náhrady a současně jsme řešili ještě druhý problém - přechod na operativní leasing. Do té doby jsme vozy sami kupovali a vlastnili. Také jsme se o ně ovšem sami starali a řešili jejich remarketing, což bylo z hlediska organizace neskutečně obtížné. Navíc má tento systém jedno nebezpečí: může se stát, že firma potřebuje šetřit na nákladech. Co udělá jako první? Odloží nákup aut. První rok je to dobré, najednou zjišťujete, že je to ohromně výhodné, protože auta jsou už odepsaná a jezdíte jakoby zadarmo. Jenže auta stárnou a zaměstnanci se kvůli tomu dostávají do nebezpečných situací. Je to prostě krátkozraká politika. Proto jsme přešli na operativní leasing a každé dva až tři roky, podle druhu vozu, automobily obměňujeme. Máme tím zajištěno, že jezdíme v bezpečných autech a nešetříme na nesprávném místě. Problémem bylo, že nám v té době skokově narostly náklady, protože vozy Škoda už byly šest let staré a bylo tedy nutno obměnit prakticky všechny. Tento šok jsme už absorbovali, v současnosti jsme se již dostali na stabilizovanou úroveň nákladů a jsme spokojeni. Navíc uvažujeme o tom, že další vlnu vozů již pořídíme na full service leasing, abychom se zbavili i toho posledního nákladového výkyvu, kterým jsou platby na konci operativního leasingu za nadměrné opotřebení vozů a opravy. Takové nákladové výkyvy nemají firmy našeho typu rády, není dobré, když je dva roky klid a pak dojde ke skokovému nárůstu. Optimální je co nejrovnoměrnější rozprostření nákladů a na to je full service leasing podle mne optimální službou. Naší výhodou také je, že máme velmi dobře zmapovánu vlastní historii provozu firemních vozů. Víme, jak vozy používáme a leasingová společnost nám díky tomu může připravit správně nastavené podmínky,“ vysvětluje celou problematiku Ladislav Janoušek.
Fiat vs. Škoda: nerozhodně
Přechod na značku Fiat od Škody není příliš častým jevem a nabízí se otázka, jak uspokojila společnost Otis kvalita italských vozů. „Fiaty naši technici samozřejmě ihned porovnávali se škodovkami, které už měli zažité a nedali na ně dopustit, protože byly velmi spolehlivé. Zpočátku se tedy s faktem, že budou jezdit ve fiatech, smiřovali těžce. Ale dnes, s odstupem času už mohu říci, že našeho rozhodnutí nelitujeme. Závadovost vozů se drží zhruba na srovnatelné úrovni, jaké jsme dosahovali se škodovkami a spokojeni jsme i se servisními službami. Přitom naše vozy udržujeme a opravujeme v servisech Fiatu prakticky po celé republice. Leckde nám vyjdou nadstandardně vstříc a provedou i náročnější opravu během jednoho dne.“ Ladislav Janoušek připouští, že po dvou letech například u řady vozů unikala kapalina z tlumičů a u některých i z převodovky, zdůrazňuje však zároveň, že díky operativnímu leasingu to Otis nic nestálo. „Leasingová společnost s tím evidentně počítala. To jsou závady, které zřejmě ramení i z toho, jak intenzivně jsou vozy využívány. Ale rozhodně nepociťujeme, že bychom si koupili závadové a nekvalitní vozy. To v žádném případě,“ uzavírá Ladislav Janoušek.