iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 2 / 2014 » Od pneumatik po klimatizaci
Pod pojmem pneuservis si většina řidičů představí jednoduchou dílnu, do které přijede v ideálním případě dvakrát do roka při sezonním přezouvání. Jenže pneuservisy procházejí zajímavým vývojem, kterým začínají konkurovat i klasickým servisům.
Nabídka servisních služeb je na trhu široká. Můžete se oddat péči autorizovaného servisu, můžete zkusit některý z nezávislých servisů a s „prkotinami“ jezdit do nějakého rychloservisu. A s pneumatikami? Většina uvedených servisů alespoň základní vybavení pro vyvážení a přezutí má, takže řada nejen privátních, ale i firemních zákazníků jejich služeb využívá i pro servis pneumatik. A zcela v souladu s realitou trhu zase pneuservisy začínají nabízet čím dál tím větší paletu služeb nad rámec pouhé péče o pneumatiky. Nejen proto, že se jedná o jakýsi „vrácený úder“ klasickým servisům, ale také proto, že pouze pneumatiky je dnes již neuživí. Původní marže v desítkách procent postupně srazily internetové obchody až na úroveň zlomkových dvou – tří procent. A to si ještě řada zákazníků přiveze vlastní pneumatiky... Dvě špičková období v roce jsou málo, aby uživila dostatečnou kapacitu, je tedy třeba pro zaměstnance najít i jinou práci.
Příležitost dělá opraváře
Pneuservisy jdou při rozšiřování svých služeb vcelku logicky cestou nabídky prací spojených s údržbou podvozku. První „na ráně“ jsou brzdy: když už jsou kola dole, je možno zkontrolovat stav brzdových segmentů a zákazníkovi nabídnout v případě potřeby opravu. Při dobré konstelaci, kdy má pneuservis potřebné díly na skladě, se může třeba výměna brzdových destiček zvládnout v rámci sezonního přezouvání. „V rámci pneuservisu zkontrolujeme i podvozek auta a navrhneme majiteli potřebné opravy. Uděláme mu zároveň nacenění ve třech stupních kvality použitých dílů a rozhodnutí necháme na něm,“ vysvětluje svou politiku Bořivoj Filipec ze společnosti Pneucentrum Profi a dodává, že péče o podvozek je minimem, které by měl dnes dobrý pneuservis umět nabídnout. „Samotný pneuservis by nás neuživil,“ dodává.
Vedle ekonomických důvodů se ale rozsah prací v pneuservisech rozšířil také díky technickému vývoji automobilu, jehož podvozek je dnes mnohem složitější než v minulosti. „Nutná je tím i častější a přesnější kontrola nastavení a pevnosti uchycení jednotlivých prvků podvozku. Zavěšení kol, řízení i tlumení musí pracovat bez nadměrných vůlí, aby měl běhoun pneumatiky správnou polohu vůči vozovce. Práce na pneumatice se tím logicky rozšířila takéi o nutnou kontrolu a práci na podvozku vozidla,“ míní Jindřich Šafránek. Gumaři se prostě snaží zajistit „své“ pneumatice podmínky pro její optimální provozní vlastnosti.
Uvedený vývoj rozšiřování služeb v pneuservisech tedy nesouvisí pouze s ekonomickou situací, ale také s reálnou potřebou trhu. Pokud zákazník musí nevyhnutelně dvakrát do roka do servisu, proč v rámci této nezbytné návštěvy neudělat i to, kvůli čemu by bylo třeba vážit další cestu do klasického servisu? Čas jsou peníze...
Komplexní pneuservis
Sami gumaři hovoří v souvislosti s rozšiřováním pneuservisních služeb o „komplexním pneuservisu“, tedy pneuservisu s přidanou hodnotou služeb údržby a oprav podvozku. A u podvozku to v mnoha případech nekončí. „Nabídka servisu podvozku je minimum, my se snažíme nabízet i další servisní služby. Pořídili jsme například systém pro diagnostiku dieselových motorů,“ říká Bořivoj Filipec. Náročné opravy motorů a převodovek, vyžadující specializované testery, diagnostické přístroje případně i speciální nářadí však svěřují zákazníci většinou autorizovaným servisům. Má to svou logiku, na druhou stranu zde zákazníkovi mnohdy nabídnou pouze výměnu za nový díl, zatímco nezávislé servisy se snaží řešit situaci tam, kde to jde, opravou. To potvrzuje i Petr Procházka, spolumajitel rodinné společnosti Pneu Procházka. Ve svých provozovnách dnes nabízejí širokou nabídku servisních služeb od podvozku až po náročnější opravy motorů či převodovek. „Speciální nářadí nebo diagnostika pro daný model vozu není problémem. Dnes se dá koupit nebo pronajmout prakticky cokoli, co je pro servis auta zapotřebí, a co bychom sami neuměli, řešíme dodavatelsky se specialisty. Pokud má například zákazník problém s převodovkou, nabídneme mu kontrolu a případnou opravu, kterou ale svěříme specializované firmě, která dělá pouze převodovky. U autorizovaného servisu by mu nabídli její výměnu za desítky tisíc, specialista ale třeba zjistí, že stačí vyměnit dvě ložiska a celá oprava vyjde na pět tisíc...“ uvádí Petr Procházka příklad z vlastní zkušenosti.
Celý článek přináší magazín FLEET firemní automobily 2/2014