iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 2 / 2017 » Užitkové CNG v praxi
Stlačený zemní plyn se stále více prosazuje v osobních automobilech a své zastánce má také v segmentu užitkových vozů. Nabídka na trhu bohužel není v této kategorii příliš široká, jednou z možností volby je Mercedes-Benz Sprinter.
Své zkušenosti s tímto druhem pohonu má společnost DB Schenker a my jsme se mohli svézt vozidlem, s nímž jeho řidič najezdil před naším krátkodobým testem převážně po silnicích a dálnicích Středočeského kraje na 50 000 kilometrů. Vozidlo plní emisní normu Euro 6 a je vybaveno skříňovou nástavbou KOV Velim.
Schenker a CNG
DB Schenker s.r.o. postupně rozšiřuje svůj vozový park o ekologická vozidla. V případě této společnosti hovoříme o projektu, s nímž nás seznámila Klára Voříšková z oddělení správy dopravních kapacit. Od ní jsme se dozvěděli, že v rámci zmíněného projektu zahájeného v roce 2014 byla testována první dodávka Fiat Ducato. Dnes jsou v provozu již dvě tato vozidla.
V roce 2015 byl zahájen provoz vlastní plnicí stanice CNG v areálu v Rudné a v roce 2016 byl testován kromě „našeho“ Sprinteru i první plynový tahač Scania Streamline. Již letos v dubnu by se měla flotila rozšířit o další vozidla na pohon CNG s hmotností 12 a 16 tun. Cílem je dostat se v letošním roce celkově na 20 nákladních vozů poháněných CNG a zároveň rozšířit park osobních služebních vozidel na zemní plyn.
Proměny Sprinteru
V loňském roce představil Mercedes-Benz nejnovější provedení oblíbeného typu Sprinter. Celá řada konečných zásahů na vozidle se uskutečňuje v úzké spolupráci výrobce vozidla s pověřenými nástavbáři. Na tomto místě je vhodné připomenout, že prakticky všechny vozy, které opouštějí montážní linku mateřského závodu, je možné nabídnout jako odlehčené verze se sníženou nebo naopak zvýšenou přípustnou hmotností.
V nabídce Mercedesu jsou četné verze. Sprinter tedy není jen dodávka s celkovou hmotností 3,5 t, ale poskytuje i základ pro nástavbáře. I v případě skříní je na výběr pestrá škála rozvorů, délek i výšek, nehledě na možnost volby optimální hmotnostní varianty.
Podvozek může být vybaven buď jednoduchou budkou, nebo dvojkabinou, na výběr jsou varianty rámu či různé konstrukce zadních náprav (jednomontáž, dvojmontáž, supersingl), s čímž souvisí i vyladění podvozku, resp. volba odpružení zadní nápravy (několik možností provedení pružin, tlumičů i stabilizátorů).
Celý článek naleznete v magazínu FLEET firemní automobily 2/2017
K dispozici také v elektronické podobě zde