Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 2 / 2018 » Telefon, nebo automobilový ovladač?

Telefon, nebo automobilový ovladač?

 
02-2018

středa, 11. dubna 2018

Používání mobilních telefonů za jízdy je veliký problém a automobilky to vědí. Na druhou stranu dnes nemohou ignorovat popularitu chytrých telefonů a požadavek uživatelů na propojení aut s nimi. Přístup automobilek ale není jednotný a mnohé jdou v této oblasti svou vlastní cestou. Aplikace pro vzdálenou správu a ovládání vozů ovšem nabízí čím dál více značek.

 

Propojení mobilních telefonů s automobily má několik rovin. Dříve stačilo, když se mohl mobil s autem spojit přes Bluetooth, aby zajistil bezpečné a pohodlné telefonování. Dnes je taková funkce považována za naprostý základ a najdeme ji i v mnohých nejlevnějších autech.

Uživatelé si teď žádají víc, což reflektuje třeba rozšiřující se podpora funkcí Android Auto a Apple CarPlay, případně starší Mirror Link. Takzvané zrcadlení smartphonu na displeji palubního systému auta je žádaná funkce, ale uživatelé často bojují s kompatibilitou. Vždyť třeba v Česku Android Auto oficiálně nefunguje a je třeba hledat trochu pokoutná řešení, navíc každý mobilní telefon si kompatibilitu v tomto směru vykládá trochu po svém, a ne každé auto se tak domluví s každým smartphonem.

Možná i proto berou automobilky věci do svých rukou a v některých případech mají kompletní vlastní řešení na propojení mobilního telefonu s palubním systémem. Známý je tímto přístupem třeba britský koncern Jaguar Land Rover. Jenže přímé propojení s palubním systémem je jen jednou z oněch zmíněných rovin. Tou druhou je případný vzdálený přístup k vozu a některým informacím o něm. Tady jsou automobilky velmi aktivní a mnoho značek nabízí svá vlastní řešení, jak se k informacím o vozu a k možnostem ovládat na dálku některé jeho funkce může uživatel dostat.

Navíc tu jsou i řešení třetích stran, která mohou být univerzálnější, případně dodají chytré funkce i starším vozům. Zařízení, jako třeba T-Mobile chytré auto, ovšem zajišťují pouze pasivní příjem informací o voze a nedovolí jeho funkce na dálku jakkoli ovládat.

Největší provázanost s funkcemi vozu mohou nabídnout samozřejmě automobilky. Přes mobil tak dnes jde auto nejen lokalizovat, ale v mnoha případech lze třeba vůz na dálku uzamknout, zavřít okénka nebo třeba spustit klimatizaci či nezávislé topení. Podobné možnosti ale umí například i ryze česká aplikace Xmarton, která získala homologaci Ministerstva dopravy. Její jednotka obsahuje i gyroskopický senzor, GPS modul a další senzory, takže poslouží mimo jiné rovněž jako nezávislá „černá skříňka“. Další výhodou je, že v případě více značek vozidel ve fleetu lze mít pro všechny jednotnou aplikaci.

Možnosti těchto aplikací jsme se pokusili zmapovat, a byť jsme zdaleka nemohli všechna řešení vyzkoušet v praxi, přinášíme alespoň informace o vybraných stávajících řešeních.

 

Celý článek Luďka Vokáče přináší magazín FLEET č. 2/2018. 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz