iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 2 / 2019 » Digi lidi
Digitalizace je trendem doby a automobilismu se rozhodně nevyhýbá. Spíš naopak. Množství senzorů, sběrnic, mikroprocesorů, a tedy i dat, která dnešní auta produkují, se stále zvyšuje. Objevuje se také stále více aplikací od samotných automobilek nebo externích dodavatelů, které mají za cíl život s autem zpříjemnit, usnadnit nebo zvýšit bezpečnost jeho používání. A existují specialisté, kteří o digitalizaci vědí prakticky vše...
Společnost DXC Technology je jedním z největších technologicky nezávislých poskytovatelů komplexních IT služeb na světě. Vznikla jako produkt postupného dělení společnosti Hewlett-Packard, která se nejprve v roce 2015 rozdělila na Hewlett Packard Enterprise (HPE), jejímž oborem jsou datacentra, servery a další služby zaměřené na správu dat, a na HP Inc., která vyrábí hardware, tedy zejména počítače a tiskárny. HPE se následně dále rozdělila, když se z ní v roce 2016 vyčlenila divize služeb nazvaná Enterprise Services. Ta se v dalším procesu spojila se společností Computer Sciences Corporation, čímž vznikla DXC Technology. Ta má dnes obrat kolem 25 miliard dolarů ročně a zaměstnává na 150 000 lidí. Domácí zastoupení vede od roku 2017 Bedřich Max Luft, který dříve působil již v HP Enterprise Services a má bohaté zkušenosti z budování servisních organizací a řízení velkých IT projektů. Jeho pohled na oblast IT je v mnohém zajímavý i z hlediska současného vývoje automobilové techniky a nástrojů využitelných pro správu vozových parků.
DXC Technology je zaměřena především na velké společnosti, státní správu a podobně. Spolupracujete také s automobilkami?
Naše spolupráce s automobilkami je široká a probíhá na několika úrovních. V Česku je naším partnerem například Škoda Auto, ze zahraničních výrobců máme velmi silnou pozici zejména v Německu a na Slovensku, kde spolupracujeme s celou skupinou Volkswagen a BMW, globálně se značkami Nissan, General Motors a mnoha dalšími. Naší hlavní doménou je digitální transformace, a víme, že i automobilky musí tento fenomén řešit. Velmi zajímavý projekt jsme například řešili se značkou Nissan, pro kterou jsme kompletně implementovali HR systém poskytovaný formou cloudové služby. Zabýváme se ale také oblastí autonomního řízení, nedávno jsme uzavřeli smlouvu s BMW, v jejímž rámci budeme dodávat technologie pro zpracování dat z testů samořiditelných aut.
Zmínil jste, že automobilový průmysl musí řešit digitální transformaci. Co si pod tím představit?
Digitální transformace zasáhne všechny oblasti lidské činnosti. Jedním z míst, kde testujeme nové projekty pro automobilový průmysl, je platforma Startup Autobahn, kde pod naším vedením vznikají nové projekty zaměřené na automobilový průmysl. Jde o řešení směřující do oblasti connected a smart cars, smart city, ale také o různé projekty pracující na přístupech, které výrazně promění práci stávajících fleetových manažerů. V současné době nabízejí automobilky vozy tradičním způsobem, jenže nástup digitální ekonomiky může zcela proměnit pravidla hry. Spíše než auto, budou muset zákazníkům nabízet mobilitu jako službu. Klíčovou roli budou mít v digitálním světě data a jejich analýza, což je oblast, ve které je DXC velmi silné. Data mohou být sbírána už z výrobních linek automobilky, ale také od jejích dodavatelů a zaměstnanců. Na základě všech těchto dat lze optimalizovat plánování výroby i zaměstnanecké směny, můžete také lépe sladit výrobu se subdodavateli.
Dalo by se říci, že se dnešní auta pomalu, ale jistě stávají jakýmisi počítači na kolech? Je to dobře? Jak se dají věci, o kterých mluvíte, využít nejen pro výrobu, ale i pro provoz a dopravu?
Automobilový průmysl nyní řeší, zda se auta mají stát pouze chytrým zařízením, jakýmsi smartphonem na kolech, nebo se nakonec proměnit v plnohodnotnou digitální platformu poskytující řadu dalších služeb. Dobrým příkladem je v tomto ohledu svět mobilních telefonů. Když se podíváme do historie, uvidíme velmi silnou Nokii, která dodávala technologicky vyspělé a funkční přístroje. Pak ale přišel Apple s iPhonem a z telefonu udělal digitální platformu, tedy něco zcela jiného, než čím do té doby telefon byl. Dnes jsou auta množná těmi nokiemi, ale podle našeho názoru mají obrovský potenciál stát se iphony. Otázkou zůstává, kdo se stane poskytovatelem této platformy. Jestli to budou automobilky, nebo někdo jiný, tak jako Google a Apple ve světě mobilních telefonů. O tom, že budoucnost patří autonomnímu řízení, asi není sporu. Samořiditelná auta ale potřebují v každém okamžiku a v reálném čase analyzovat obrovské objemy dat ze senzorů i infrastruktury. Takže budou opravdu neustále on-line a promění se ve výkonné počítače, jakkoli už dnes jimi vlastně částečně jsou.
Celý rozhovor naleznete na stránkách magazínu FLEET č. 2/2019. O vzorový výtisk můžete požádat zde.