Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 2 / 2020 » Nadopovaný boxer

Nadopovaný boxer

 
02-2020

pondělí, 12. října 2020

Nouze naučila Dalibora housti. A emisní normy naučily Subaru hybridy… Jedna z technicky nejspecifičtějších automobilových značek si ovšem s částečnou elektrifikací svého pohonu poradila po svém.

 

Model Forester je od roku 1997 jedním z hlavních pilířů nabídky Subaru a v páté generaci, která přišla letos na trh, přivezl i novinku v podobě hybridního pohonu. Od předchůdce jej na první pohled přitom odliší jen znalec, vzhledově se totiž odlišuje spíš v detailech, jako jsou výraznější blatníky, díky chromovaným prvkům o něco zdobnější příď, nová zadní světla a podobně. Zachovány zůstaly proporce a víceméně i rozměry. Přesto se jedná o zcela novou konstrukci, postavenou na nové platformě SGP (Subaru Global Platform). Nový Forester těží z její vyspělejší architektury, která i při téměř shodných rozměrech vozu vylepšuje vnitřní prostornost. Přispívá k tomu také o 3 cm delší rozvor. Z hlediska jízdních vlastností je důležité, že má nový základ v porovnání s předchůdcem výrazně vyšší torzní tuhost (o 70 %), nižší těžiště a také lépe pohlcuje energii.

 

Těch čísel!

O něco výraznější mezigenerační proměnu nabízí interiér, který navazuje na nejnovější modely Subaru včetně řešení infotainmentu, který využívá tří displejů. Velkého ve středové konzoli, malého informačního nad ním, a ještě o něco menšího, rovněž informačního v přístrojovém štítu. Subaru toho chce řidiči sdělit za jízdy hodně, a tak na to potřebuje víc místa. Středobodem je horní displej ve středové konzoli, který umí zobrazovat snad všechno, na co si člověk vzpomene. Aktuální spotřebu paliva, dojezd, stav hybridní baterie, polohu vozu v koordinátách, tok energií, náklon vozu a tak dále. Řidič potřebuje trochu víc času, než se zorientuje a začne informace vyhledávat přes multifunkční volant dostatečně pohotově.

Interiér Foresteru je především útulný. Sedadla jsou velká, pohodlná, přístrojová deska a středová konzole spíš tvarově konzervativnější. Jediné, co působí zastarale je grafika dotykového multifunkčního displeje.

Prostornost na zadních sedadlech je velmi dobrá, i tady se nová generace oproti předchůdci zlepšila (konkrétně o 33 mm), stejně jako v šířce vnitřního prostoru. Ta umožňuje i poměrně pohodlné sezení tří dospělých na zadním sedadle.

Zavazadlový prostor má objem 509 l, zvětšil se tedy o 21 l a nabízí velmi pravidelný tvar a dobrý přístup. Neméně důležitá je téměř rovná ložná plocha po sklopení zadních opěradel.

 

Hybrid, jak se patří   

A teď k tomu, co nás na novém Foresteru zajímalo nejvíc, tedy k  hybridnímu pohonu e-Boxer. Základem je, jak jinak, plochý zážehový dvoulitr, který ovšem doznal řady změn a vylepšení, takže je oproti předchůdci z 80 % nový.  Doplňuje ho elektromotor o výkonu 12,3 kW umístěný v přepracované převodovce Lineatronic, která nabídne uhlazenější činnost díky vylepšenému dávkování točivého momentu. V praxi to znamená velmi přesné, plynulé reakce vozu na pohyby plynového pedálu a prakticky neznatelné změny režimu činnosti hybridní soustavy. Jako správný full-hybrid totiž umí jet Forester jak výhradně na elektriku (na tu se vždy rozjíždí), na spalovací motor, nebo na kombinaci obou. V čistě elektrickém režimu zvládne s plně nabitou baterií ujet něco mezi 1,5 až 2 km, záleží na zatížení. Typicky se elektropohon vypíná nad 40 km/h, ale v režimech blízkých „plachtění“ zůstával spalovací motor v klidu i při rychlostech o poznání vyšších. Díky elektromotoru jsou zejména rozjezdy a akcelerace v nízkých rychlostech pocitově výraznější. Elektromotor poskytuje svých 66 N.m točivého momentu, a ty jsou znát. Změnila se díky němu i práce CVT převodovky, která může využívat sílu elektromotoru, aniž by musela v některých situacích hnát spalovací motor do vyšších otáček. Ten pak pracuje v nižším pásmu, tedy akusticky komfortněji a s nižší spotřebou. V případě potřeby tuhle službu spalovací motor oplácí dobíjením baterie, ale pokud to jde, využívá systém rekuperaci.

Tabulkový pokles spotřeby oproti předchůdci bez hybridního systému není výrazný, jen 0,7 l/100 km v kombinovaném režimu, ale v městském provozu je to už 1,6 l/100 km a pokud řidič s autem nakládá tak, jak hybridní systém vyžaduje, zvládne 100 km jízdy dokonce i lehce pod hodnotou tabulkové spotřeby dle WLTP. Běžně se dá jezdit za 8,5 l/100 km. Daní za instalaci baterie hybridního systému je ale zmenšení objemu palivové nádrže z 60 l na 48 l.

Velkou pochvalu zasluhuje nový Forester za jízdní komfort, který těží z nové platformy. Nízká vnitřní hlučnost, výrazněji utlumené rázy od náprav při přejezdu nerovností, vynikající výhled z vozu, a to všechno při jistém ovládání, které navzdory komfortnějšímu podvozku dává řidiči potřebnou jistotu. Musíme se zmínit také o velké světlé výšce (220 mm) a režimu X-Drive, který ve spolupráci s pohonem všech kol udělá z Foresteru téměř offroadové auto.

 

Resumé

Nový Forester zmohutněl. Ne tak co do rozměrů, ale pocitově. Je to komfortní, přitom jízdně jisté a prostorné auto. A bezpečné. O tom v testu řeč nebyla, ale to proto, že by popis systému EyeSight vydal na samotnou dvoustranu. Jedná se o jeden z nejvyspělejších systémů vůbec, spoléhá vedle řady senzorů i na dvě kamery a nabízí vše, na co si v oblasti bezpečnosti a asistence vzpomenete. A je součástí standardní výbavy už od základního modelu. Testovaná výbava Comfort je druhá nejnižší, přesto z podstatnějších věcí postrádá oproti nejvyšší výbavě Executive jen navigaci, kožené čalounění nebo panoramatické okno. Cenou se tohle Subaru sice nepodbízí, ale výbavu má na úrovni a chování také…

 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz