Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 2 / 2021 » Budoucnost s lehkými otazníky

Budoucnost s lehkými otazníky

 
02-2021

pondělí, 14. června 2021

Zatímco rozvoj osobních vozidel na stlačený zemní plyn spíše stagnuje, v případě užitkových aut se dá naopak hovořit o určitém rozvoji. Důvodem jsou emisní limity, tlak na ekologii, zejména při provozu v městských podmínkách, a zejména tlak na ekonomiku provozu.

 

Není tomu tak dávno, co se zdálo, že CNG coby palivo čeká zářivá budoucnost. Jen co se dořeší parkování v garážích, jen co se rozšíří síť plnicích stanic, jen co do segmentu vstoupí domácí Škoda… Dnes je Škoda jedním z CNG lídrů, ale nabídka ostatních značek stagnuje nebo se dokonce zmenšuje a žádný velký rozvoj už asi nečeká ani síť plnicích stanic. A do většiny podzemních (a nejen podzemních) garáží navzdory změnám v legislativě stejně s CNG autem nadále nesmíte… Jaká je tedy ve skutečnosti budoucnost tohoto druhu pohonu?

 

CNG jako příprava na elektriku?

Vloni se objevily zprávy o tom, že Volkswagen s auty na CNG končí, protože se hodlá plně věnovat elektrickým pohonům. Ukázalo se, že to je i není pravda. Jednou koncern VW s CNG nepochybně skončí, ale bude to zřejmě až s koncem nabídky spalovacích motorů jako takových. Což znamená, že „plynové“ Volkswageny či Škodovky ještě minimálně 10 let v nabídce budou.

Tahounem spotřeby zemního plynu v dopravě jsou ovšem aktuálně užitkové vozy, konkrétně ty, které zajišťují rozvážkové služby. Dopravci museli kvůli dlouhému uzavření obchodů a restaurací reagovat na zvýšenou poptávku zákazníků po online nákupech s dovážkou zboží. Příkladem takové firmy je třeba online supermarket Rohlik.cz, jehož vozový park pěti set LUV jezdí v převážné míře na CNG. „CNG pohon je sám o sobě o 25 procent ekologičtější variantou aut na běžná paliva. Zároveň vymýšlíme nové možnosti, jak posunout naši městskou dopravu bezemisním směrem. Do roku 2025 chceme jezdit kompletně na elektropohon, nicméně do té doby budeme spoléhat právě na CNG,“ říká fleetový manažer společnosti Rohlik.cz Jan Bezchleba. Užitkové vozy na CNG provozuje také Česká pošta, sázejí na ně ale i menší společnosti, jako například Pekařství a cukrářství Sázava. „Již od roku 2009 provozujeme vozidla na CNG, včetně své vlastní plnicí stanice. Věříme, že vozidla na CNG budou schopná žít s požadovanými emisními limity a na trhu budou nadále k dispozici, protože se nám jejich používání z ekonomického hlediska vyplácí,“ říká Petr Kouba, manažer dopravy této společnosti.

Jenže ne každý je schopen auta na CNG využít. Například Michal Barták, jednatel společnosti PPS Transport uznává, že toto palivo má i své výhody, nicméně auta na CNG jeho společnost neprovozuje: „V našem případě by bylo složité zajistit logisticky plnění vozidel, nehledě na to, že zásobujeme našimi vozy i tam, kde je třeba zajíždět do podzemí, a to je s CNG stále mnohde problém.“

 

Pro koho to je

Kdo jsou tedy vlastně typičtí provozovatelé užitkových vozidel na CNG? „Platí, že tyto vozy obvykle používají zákazníci v segmentu pekárenství, dále pak v provozech jako jsou městské služby, případně služby údržby komunikací. Nově pak zaznamenávám poptávku po těchto vozidlech ze strany segmentu e-commerce operátorů rozvážkových služeb. Poptávku také ovlivňuje zvyšující se zájem o ekologickou přepravu,“ říká Ondřej Mann, Business Line Sales Manager domácího zastoupení značky Iveco. Pavel Jína, tiskový mluvčí českého zastoupení automobilky Škoda na otázku, zda se osobní modely značky na CNG prosazují více u privátních, nebo firemních zákazníků, uvádí: „Varianty G-Tec s pohonem na stlačený zemní plyn jsou oblíbené o obou skupin klientů. V segmentu soukromých zákazníků se pro ně rozhodují zejména lidé citliví na cenu pohonných hmot a výši nákladů na provoz. Pro fleetové zákazníky jsou důvodem této volby rovněž provozní náklady, zároveň často zmiňují odpovědnost vůči životnímu prostředí, protože G-Tec varianty mají v porovnání s benzinovým provozem přibližně o 25 procent nižší emise CO2, vzniká méně oxidů dusíku (NOx) a netvoří se žádné pevné částice. V těchto týdnech předáváme desítky vozů s pohonem na stlačený zemní plyn například společnosti Coca Cola HBC Česko a Slovensko. Vozové parky postupně obnovují i firmy, které si vozy na CNG pořídily již dříve a daří se nám získávat i další zákazníky.“

 

Málo hráčů

V případě osobních aut dnes na našem trhu není mezi verzemi na CNG mnoho na výběr. Lídrem je jednoznačně Škoda, která ve verzi G-Tec nabízí Scalu, Octavii, Karoq a uvede ji také u nové Fabie. Ani ostatní značky koncernu Volkswagen se nicméně CNG nevzdávají. Volkswagen má v nabídce nový Golf v provedení TGI a na rozdíl od Škody dále drží v nabídce i nejmenší model Up! včetně CNG verze označené Eco up!. Na CNG jezdí také Caddy. „Zájem o vozy s pohonem na CNG roste. V roce 2019 jsme dodali 421 vozů, vloni jich bylo 553, což je růst o 31 procent. Letos jsme zatím zákazníkům předali 112 vozů, ale jsou to dodávky z loňských objednávek. Nyní čekáme na zavedení této motorizace do nejnovější Caddy páté generace. K tomu dojde přibližně v polovině příštího roku,“ říká Lenka Vaňková z oddělení PR a marketingu Volkswagen užitkové vozy. Verze na CNG označené G-Tron má nadále ve své nabídce také Audi, aktuálně u modelů A4 Avant a A5 Sportback, a stranou nemůže zůstat ani španělský SEAT. Ten má CNG pohon k dispozici pro modely Leon, Ibiza a Arona a tyto verze označuje stejně jako Volkswagen TGI. U nové generace aut na CNG pocházejících z „líhně“ koncernu Volkswagen došlo ke zmenšení nádrže na benzín na nejnutnější minimum, jedná se de facto o rezervu, na kterou lze ujet tak 80–120 km, tedy překlenout vzdálenost k nejbližší CNG plničce. To na jednu stranu snižuje nebezpečí, že budou uživatelé aut zneužívat velkou benzínovou nádrž a budou jezdit na dražší palivo, na druhou stranu se tím využitelnost aut omezuje skutečně jen na ty provozovatele, kteří nemají s dostupností CNG problém. 

Řada značek z tohoto paliva „vycouvala“, například Opel, Mercedes-Benz, Ford nebo Fiat, u kterého jde o jeden z efektů spojení s francouzskou skupinou PSA. Po opuštění CNG u osobních aut se nyní totéž stane s užitkovými vozy, konkrétně modely Doblo a Ducato. Peugeot nebo Citroën, tedy značky, které s Fiatem v oblasti LUV kooperovaly (a nyní jsou s ním v rámci koncernu Stellantis součástí jednoho celku) v současnosti sázejí na elektriku a nově také na vodík, jak dosvědčuje nedávné představení modelu Peugeot e-Expert Hydrogen. A protože Mercedes nabídku CNG verzí svých užitkových aut také ukončil, zbývá už jen specialista na užitkové vozy, Iveco. Ten má ve své nabídce provedení na zemní plyn u modelu Daily dlouhodobě a nic na tom měnit nehodlá. Zvláště, když podle Ondřeje Manna zájem o Daily ve verzi Blue Power mírně roste.

 

Stále se vyplatí

Firmy, které zvolily CNG, těží zejména z ekonomické výhodnosti paliva a cenové dostupnosti aut v porovnání s elektrickými verzemi. „Pokud srovnáme aktuální průměrné ceny benzínu a CNG, rozdíl je 11 korun. Jediné auto, které čtyřikrát týdně místo nádrže benzinu natankuje plnou nádrž CNG, ušetří za měsíc jen na rozdílu ceny obou paliv 3700 korun,“ uvádí příklad Zdeněk Kaplan, CEO společnosti innogy Energo. Určité úspory přináší osvobození od silniční daně a nově také sleva na dálniční známku ve výši 50 procent její ceny. U cen paliva je třeba srovnávat srovnatelné. Cena kilogramu CNG se v současnosti pohybuje mezi 25 až 28 Kč/kg, ovšem jeden kilogram CNG není energetickým ekvivalentem litru benzínu. Tím je metr krychlový a toho se do kila vejde 1,4. Tím se ekvivalentní cena CNG proti litru benzínu dostává na částky 17,80 až 20 Kč. Výhodnost CNG je dána výrazně nižší spotřební daní oproti konvenčním palivům a umožňuje jezdit s osobními auty za zhruba 1 Kč/km (náklad na pohonnou hmotu). Spotřební daň CNG jde ovšem nahoru. Vloni „skočila“ na 2,80 Kč/m3, tedy na dvojnásobek předchozí hodnoty. Vláda se zavázala udržet hodnotu maximálně 3 Kč/m3 do roku 2025, ale je otázkou, co bude dál. K určitému navýšení po tomto datu zřejmě dojde, otázkou je, nakolik. Domácí automobilka bude jistě „lobbovat“ za co nejnižší růst…    

 

Zelenější než hybridy

Ekologie je tématem pro menší část firem než ekonomika, nicméně i takové existují a CNG je pro ně v tomto ohledu zajímavou volbou. „LNG a CNG jsou bezpochyby varianty ekologického pohonu, které nabízíme již několik let. Jsou tedy již vyvinuty do té míry, že mají okamžitý dopad na snížení emisí v dopravě, které lze dále zvýšit použitím bio CNG paliva,“ říká Ondřej Mann, který tak upozorňuje na zkapalněný zemní plyn (LNG), který je zajímavou alternativou především pro nákladní automobily, nicméně náročnost výstavby plnicích stanic zatím rozvoj limituje (u nás jsou aktuálně tři). Zároveň se dotýká tématu biologicky získávaného metanu (zemní plyn je až z 90 procent metan), který je i z hlediska CO2 víceméně neutrální. Podle propočtů činí uhlíková stopa provozu auta spalujícího biologický metan jen 5 g CO2/km, což je hodnota, jaké nemohou konkurovat ani elektromobily provozované na „zelenou“ elektřinu. Přesto nejsou tyto vozy řazeny do kategorie nízkoemisních. Důvodem je způsob měření, který zohledňuje pouze emise vytvářené přímo vozidlem. A jak doplňuje Jan Bezchleba z Rohlik.cz, při spalování zemního plynu navíc nevznikají žádné karcinogenní částice a provoz aut na CNG je také výrazně méně hlučný. Klidnější chod motoru spalujícího CNG je dán i vysokým oktanovým číslem (až 130).

Síť plnicích stanic na CNG je z hlediska počtu stanic již poměrně hustá, nicméně stále existují oblasti, ve kterých zejí v pokrytí „díry“. Jedna je například v oblasti západně od Hradce Králové, jiná mezi Louny a Slaným.

Aktuálně je u nás 220 (veřejných) plnicích CNG stanic a tempo výstavby nových slábne. Obsluhují 28 051 vozidel, z toho 25 300 osobních a lehkých užitkových, zbytek jsou nákladní vozy a autobusy. Vzhledem k celkovému počtu motorových vozidel u nás (šest milionů osobních a 0,6 milionu LUV) je to ovšem navzdory řadě výhod velmi skromný podíl a protože je dnes nabídka aut na CNG omezena na VW a Iveco, je výraznější růst nepravděpodobný.

 

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz