iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 2 / 2023 » Elektromobily od Volkswagenu zklamaly
Mgr. Martin Vlašín vedoucí dopravy E.ON Česká republika, s. r. o. České Budějovice
V E.ONu situaci okolo vývoje nových vozidel intenzivně monitorujeme. Díky tomu jsem měl možnost vyzkoušet v podstatě všechny elektrické a hybridní vozy, které jsou v současnosti na trhu.
Řídit elektroauta není žádná věda. Nicméně sám z vlastní zkušenosti musím potvrdit, že první dva tři měsíce užívání byly pro mě velmi těžké. Zpočátku jsem nedokázal odlepit během jízdy svůj pohled od ukazatele dojezdu, i když jsem věděl, že je auto plně nabité. Také jsem možná zbytečně moc brzo ze strachu, že nedojedu do cíle, panikařil při hledání dobíječky. Tyto „negativní“ zkušenosti ale pramenily právě z mojí nezkušenosti, která se s každým dalším ujetým kilometrem vytrácela.
V elektroautě jezdím dohromady už více než rok, aktuálně s modelem Kia eNiro, a každou jízdu si vyloženě užívám. Co se týká ostatních výrobců, tak mám dlouhodobější zkušenosti s řízením BMW i3, kterému říkám rád s oblibou „malé velké auto“. Zvenku se tváří jako malé, nicméně vnitřním prostorem, jízdními vlastnostmi a užitností zejména v městském provozu nemá konkurenci. Když pominu Teslu, která je vlastně spíš tak trochu lovebrand než něco, co bychom pořídili do firmy z rozumu, tak delší testování jsem zažil například se Škodou Enyaq, což je prozatím bezpochyby nejlepší škodovka, která kdy sjela z mladoboleslavské výrobní linky.
Velkým zklamáním jsou pak pro mě aktuálně elektrické vozy od Volkswagenu, kdy i jejich vrcholný model iD5 kromě poměrně nudného designu má v interiéru například dotyková ovládací tlačítka na volantu, která umějí velmi znepříjemnit jízdu. Sama automobilka již vydala prohlášení, že to byl krok špatným směrem a v dalším modelu se už neobjeví. Také zde úplně chybí středový sloupek, jehož absence je při delších cestách na komfortu jízdy znát a všechny pohmatové plochy, alespoň v modelu, který jsem měl možnost testovat, byly z lesklých materiálů, takže se bez nutné zásoby ubrousků na leštění neobejdete.
Největší ránu ostatním automobilkám pak podle mého názoru zasadila velmi nečekaně dlouho vysmívaná Kia. Tato korejská automobilka přišla se zcela novým konceptem vozů. Jejich minimalistický interiér v kombinaci s futuristickým exteriérem, perfektními jízdními vlastnostmi a poměrně příznivou cenou vůči konkurenčním modelům je kombinace, která se mi moc líbí.