iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 2 / 2023 » První byl Nissan Leaf I
Ing. Pavel Bartoš, Project/Fleet manager, International Pharmaceutical Corporation, a.s., Hradec Králové o svých osobních zkušenostech s elektromobily.
První vozidlo s čistě elektrickým pohonem, které jsem měl možnost řídit, byl NISSAN Leaf první generace. Poté to byl např. HYUNDAI Ioniq (2016), městské BMW i3 nebo luxusní JAGUAR I-Pace.
Úplně poslední zkušenost mám s PORSCHE Taycan nebo s BMW iX. Za období od mé první jízdy s těmito vozidly došlo ke značnému zlepšení většiny zásadních parametrů, které jsou pro uživatele důležité. Týká se to především dojezdu a doby potřebné k nabíjení. Ale i komfort ovládání doznal značného zlepšení. Čistě subjektivně mi vadil jen design většiny elektromobilů z počátku éry jejich výroby, který se chtěl za každou cenu odlišit od spalovacích konkurentů. Ale i to se dle mého názoru nyní změnilo k lepšímu. Když odhlédnu od vyšší pořizovací ceny a zatím stále ne úplně komfortních možností nabíjení pro každého, tak i jako milovník spalovacích motorů musím uznat, že již dnes by bylo pro mnoho uživatelů příjemnější řídit vozidla s elektrickým pohonem. Co se týká vozidel s plug-in hybridním pohonem, tak takové osobní zkušenosti nemám. Ale vyzkoušel jsem např. FORD Explorer, který, nebýt plug-in hybridního ústrojí, nemohl být na evropském trhu vůbec nabízen.
Myslím, že určité zaškolení bude u těchto vozidel jistě potřeba. Jde jak o praktickou obsluhu vozidla (např. nabíjení vozidla), tak i řidičské hledisko. Vozidla většinou velmi svižně akcelerují, ale zároveň je jejich hmotnost znatelně vyšší oproti vozidlům se spalovacím motorem stejné kategorie. Obojí by mohlo nezkušené řidiče při jízdě nepříjemně překvapit.