iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 3 / 2013 » „Top ten“ trendů fleet managementu
Posledních deset let s sebou přineslo řadu trendů a změn, které se staly výzvou i pro zkušené správce vozových parků. Od technologické revoluce přes nestálost cen pohonných hmot až po dopady, které s sebou přinesla legislativa zaměřená na ochranu životního prostředí. Fleetový sektor tak proběhl těžkou překážkovou dráhou, na které musel překonat opravdu komplikované nástrahy. Kterých deset trendů fleet managementu posledních let bychom tedy mohli označit za nejvýznamnější? Definuje je Ron Katz, senior viceprezident americké společnosti Chevin Fleet Solutions.
Posledních deset let s sebou přineslo řadu trendů a změn, které se staly výzvou i pro zkušené správce vozových parků. Od technologické revoluce přes nestálost cen pohonných hmot až po dopady, které s sebou přinesla legislativa zaměřená na ochranu životního prostředí. Fleetový sektor tak proběhl těžkou překážkovou dráhou, na které musel překonat opravdu komplikované nástrahy. Kterých deset trendů fleet managementu posledních let bychom tedy mohli označit za nejvýznamnější? Definuje je Ron Katz, senior viceprezident americké společnosti Chevin Fleet Solutions.
1 Outsourcing
Jedním z určujících příběhů fleet managementu posledních deseti let byl přechod od tradičního vlastnického přístupu k modelu outsourcingu. Ať už to byl outsourcing celého řízení vozového parku, forma pronájmu namísto nákupu vozidel nebo využití třetí strany jako poskytovatele údržby a servisu či managementu nehod, trh byl v posledních letech zaplaven mnoha možnostmi výběru. S tímto způsobem snižování nákladů se však pojí také dodatečná rizika. Například riziko ztráty přístupových práv k důležitým datům, rizika ztráty historie údržby a rizika komunikačních chyb, způsobených oddělením funkcí a procesů.
2 Optimalizace
V časech „dávné slávy“, okolo roku 2003, nebyl na fleet management vyvíjen tak velký tlak, aby analyzoval provoz aut až do těch nejmenších detailů a zabezpečil maximální optimalizaci jízd zaměstnanců či vytěžování užitkových a nákladních aut. V minulých letech fleet manažeři přiznávali, že auta stojí nepoužívána i několik měsíců, přesto jsou s nimi spojeny náklady na údržbu a financování. Když se posuneme v čase o několik let dopředu, kdy se začaly objevovat známky zpomalení hospodářského růstu, pak vidíme, jak tyto okolnosti začaly nutit organizace všech velikostí a forem, aby přehodnotily tradiční metody přidělování vozidel při současném snížení jejich počtu. To samozřejmě eliminuje jak zbytečné náklady, tak množství emisí.
3 Jízda na zelenou
V posledním desetiletí došlo k zásadnímu posunu v přístupu k ochraně životního prostředí a k zodpovědnosti za snižování zbytečných emisí a odpadů. USA, jako původně jeden z největších přispěvatelů ke globálnímu oteplování, mohou být dnes hrdé na svůj postoj k problematice změny klimatu a k iniciativám pro trvale udržitelný rozvoj. Firmy prosazují „zelenější“ vozové parky formou výběru aut podle spotřeby paliva, přecházejí na hybridní vozidla ve snaze uspokojit stále rostoucí tlaky environmentální legislativy nebo se připojily k celkové sociální zodpovědnosti svého podniku. Být „zelený“ je prominentním trendem, který bude určitě pokračovat po další desetiletí.
Celý článek přináší magazín FLEET firemní automobily č. 3/2013