iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 3 / 2014 » Nástavbu nejen na stavbu
Vyznat se v nabídce užitkových aut je podstatně náročnější než u aut osobních. U nich se totiž nemůže stát, že budeme vybírat ze tří různých délek karoserie a rozvoru, tří až pěti různých provedení karoserie, dvou výšek střech, několika hmotnostních provedení a kdoví čeho ještě. A stejně to někdy není dost...
Automobilky vyrábějící lehké užitkové automobily nabízejí až stovky dostupných verzí jedné modelové řady. Variabilita nabídky přitom není výsadou jen velkých dodávek, které přesahují svými verzemi z kategorie N1 do kategorie N2. I kompaktní a subkompaktní užitková auta jsou dnes nabízena ve více verzích, například takový Mercedes-Benz Citan můžete pořídit ve třech různých délkách s rozdílem mezi nejkratším a nejdelším provedením bezmála 80 cm. Jen málokdy ale jednotlivé modelové řady v rámci jedné automobilky vykazují „přesahy“. Například ani největší provedení modelu Ford Transit Custom nemůže z hlediska nákladového prostoru konkurovat nejmenšímu provedení nového Transitu a naopak ani větší ze dvou verzí modelu Transit Connect nemůže konkurovat Transitu Custom... U předních „užitkových“ značek, jako jsou Ford, Mercedes, Peugeot, Renault, Citroën, Fiat, Iveco nebo Volkswagen, je nabídka pěkně poskládána do logické struktury a jde jen o to vědět, co se bude auty převážet (rozměry, hmotnost, skupenství, teplota...) a na jaké vzdálenosti, aby člověk mohl zvolit optimální řešení. Tedy pokud se jedná o klasický požadavek na „oplechovanou“ dodávku, poloprosklené kombi nebo celoprosklenou verzi. Tato provedení nabízejí automobilky standardně a většina z nich přidává v rámci své nabídky i valníkové provedení. Jenže požadavky firem jsou mnohem pestřejší než možnosti sériové výroby a proto najdeme v nabídce také samotná šasi, určená pro nejrůznější speciální nástavby. Od chladicích či mrazicích skříní, přes různé nástavby s mechanizací, nástavby pro záchranáře, hasiče až po další specifická odvětví.
Co se „nosí“
Rámové konstrukce podvozku užitkových aut jsou dodávány v různých variantách. Nejde jen o různé délky a rozvory, maximální hmotnosti, výběr jednoduché montáže nebo dvoumontáže na zadní nápravě, ale také třeba o provedení kabiny. Ta může být buď kompletní (přičemž existují, dvoj-, tří- nebo až šestimístné), nebo o variantu umožňující maximální flexibilitu pro úpravy, kdy kabina nemá střechu ani zadní stěnu. Tento základ umožňuje výrobu specifických nástaveb propojených s pracovním prostorem řidiče. Tyto verze jsou mimochodem základem nástaveb obytných vozů.
Nejen u nich je často velmi důležité rozhraní, které propojí elektroniku auta s nástavbou. Automobilky na to pamatují. Například Volkswagen vybavuje svůj Crafter přípravou pro montáž nástaveb s normovanými upevňovacími body, na které lze nástavbu namontovat a v nabídce je i svorkovnice pro zajištění napájení přídavných systémů. Důležitá je u speciálních nástaveb s vlastními agregáty také možnost montáže přídavného motoru, například pro pohon kompresoru chladiva, pro generátor 230 V a podobně.
Celý článek naleznete v magazínu FLEET firemní automobily 3/2014