iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 3 / 2014 » Velké plány
Když se řekne „německé auto“, padají v první řadě jména jako Mercedes, BMW, Volkswagen... Opel stojí tak trochu stranou. Ne, že by široká veřejnost vnímala, že je vlastněn americkou automobilkou General Motors. Spíš proto, že si prošel problematickým obdobím, kdy neměl dostatečně „německý“ produkt. Poslední léta ale dávají na toto období zapomenout a Opel se vrací mezi úspěšné a žádané značky.
Opelu se daří v poslední době jak celoevropsky, tak na našem, v mnoha ohledech specifickém trhu, na kterém posiluje svou pozici jak u privátní, tak firemní klientely. Zejména o vztahu k té druhé jsme hovořili s ředitelem domácího zastoupení Opelu Pavlem Šilhou a manažerem odpovědným za fleetové prodeje Zbyňkem Janečkem.
Opel u nás patřil k předním fleetovým značkám, ale poté se z hledáčku firem poněkud vytratil. Jaká je situace v současnosti?
Šilha: Obecně řečeno, ten ústup se nekonal pouze u fleetů, značka Opel byla celkově v období mezi lety 2000 až 2010 v útlumu a příliš se jí nedařilo ani v Evropě, ani na našem trhu. A s tím souvisel i ústup z fleetových pozic. Naštěstí dnes můžeme konstatovat, že se negativní trend podařilo obrátit a nám se dnes zase daří jak v retailových, tak fleetových prodejích. Opel zřetelně zvyšuje prodeje i tržní podíl na trhu ČR a po delší době roste i v Evropě. My jsme samozřejmě rádi, že i firmy to vidí a vnímají Opel opět jako značku, o kterou by se měly zajímat a kterou není ostuda mít ve svém vozovém parku.
Janeček: Myslím, že se nám podařilo v souvislosti s obměnou modelové řady nabízet od roku 2009 produkty, které jsou opravdu atraktivní. Nikdo dnes nerozporuje Insignii jakožto alternativu ke konkurenčním vozům střední třídy a stejně tak Astra Sports Tourer se může směle postavit jako konkurent například Škodě Octavii Combi. Zkvalitnění produktu byl tedy první krok ke zlepšení, tím druhým byla zintenzivněná a rozšířená spolupráce s firmami zabývajícími se operativním leasingem. Myslím si, že nám to hodně pomohlo. Podařilo se nám díky těmto aktivitám vyhrát v nedávné době několik velkých tendrů a znovu se etablovat na pozici, ve které v České republice Opel býval.
Který model byl z vašeho pohledu pro obrat k lepšímu klíčový?
Šilha: Byla to určitě Insignia, která nahradila poslední generaci Vectry. Ta, a to asi není žádné tajemství, moc úspěšná nebyla. Insignia přišla s úplně jiným konceptem, nešlo jen o nový název, i když i to byla vlastně malá revoluce, ale bylo to auto, které vypadalo úplně jinak, bylo kvalitativně na jiné úrovni, velikostně o půl segmentu výš, nabité novými technologiemi; a hlavně to byl první ze zástupců nové modelové generace Opelu. Na Insignii pak s podobnými atributy navázaly modely jako Astra, Meriva, Zafira a také úplně nové modelové řady, jako třeba Mokka nebo Adam. Tyto modely sice nejsou z fleetového pohledu nejdůležitější, ale z hlediska celkové pozice značky na trhu ano, protože se s nimi dostáváme do nových segmentů. Insignia prostě ukázala cestu, nový přístup značky jak designový, tak kvalitativní a technologický.
Čas ale letí, Insignia už má za sebou facelift a zhruba za dva roky bude čas na novou generaci...
Šilha: Ano, to auto už je nějakou dobu na trhu, nicméně loňská modernizace dostala Insignii opět na vyšší kvalitativní úroveň. Nešlo totiž jen o změnu čelní masky, to hlavní se odehrálo v útrobách. Jsou tam nové technologie, nový interiér, nový multimediální systém či naladění podvozku. I proto spíše než o modernizaci hovoříme o nové Insignii.
Uvidíme, jaká bude nová generace, až přijde, protože Opel vyhlásil, že se hodlá v budoucnu výrazně orientovat na takzvané crossovery.
Šilha: Ano, je pravda, že Opel toto deklaroval, a myslím, že v tomto ohledu se nejedná o nic výjimečného. Crossovery hýbou v současné době trhem, což vidíme na úspěchu modelů, které byly na trh uvedeny v poslední době. Dá se říci, že značka, která by tento trend nenásledovala, bude na trhu ztrácet. Nevím, v čem tkví tato obliba crossoverů, je pro mě těžké tyto důvody pojmenovat, nicméně je faktem, že se rozvíjejí na úkor klasických segmentů. Takže je možné, že do budoucna budou tato auta tématem i pro firemní zákazníky. Pro nás by takový vývoj byl vzhledem k chystaným novinkám výhodou.
A jaká je pozice těchto automobilových „kříženců“ u firemních zákazníků nyní?
Janeček: Crossover dnes je i není fleetové auto. Pokud to budeme brát tak, že si tato auta kupují podnikatelé nebo jsou to benefitní auta, tak ano. Ostatně většina těchto aut je kupována na IČ, ale není to tak, že by se jich do firmy prodalo třeba osmdesát. Je to spíš alternativa tam, kde si mohou lidé vybrat. Koneckonců úspěch modelu Mokka svědčí o tom, že je tento segment velmi oblíbený.
Hovoří se také o nové vlajkové lodi Opelu, která by snad měla mít něco společného s konceptem Monza. Jak to zapadá do strategie crossoverů?
Šilha: Zapadá, protože náš nový vlajkový model by opravdu měl být z kategorie crossoverů. V jeho designu bychom měli nalézt prvky představené na konceptu Monza, přestože koncept připomínal spíš klasické sportovní kupé. Bavíme se ale o horizontu tří až čtyř let...
Celý článek naleznete v magazínu FLEET firemní automobily 3/2014