Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 3 / 2016 » Servis vozových parků 2016

Servis vozových parků 2016

 
03-2016

čtvrtek, 2. června 2016

Servisní náklady sice nepatří při pohledu na „koláč“ TCO k těm nejvýznamnějším, nicméně jednak nejsou ani nezanedbatelné, nehledě na to, že zanedbávání servisu může postupně vést k dalším a dalším škodám a vícenákladům. Auto nedojede, malá závada přeroste ve velkou a nákladnou, sníží se zůstatková cena vozidel a podobně. Servisování a opravám je prostě třeba věnovat odpovídající pozornost.

 

Doba pokročila, kladivo a hasák vám při opravě moderního auta zrovna dvakrát nepomohou. Až na výjimky, ať už pochopitelné nebo naopak, je ten tam čas vlastních podnikových autodílen s několika mechaniky zvládajícími nemožné ihned a zázraky do tří dnů. Auta jsou plná procesorů, datových rozhraní a senzorů. Na základní konstrukci se toho de facto moc nezměnilo, změna je v detailech. Motor ze šedesátých let pracuje na stejném principu jako ten dnešní, přesto je mezi nimi diametrální rozdíl a svěřit opravu pohonné přeplňované jednotky s přímým vstřikováním nelze hned tak někomu. Naproti tomu výměnu brzdových destiček, tlumičů, filtrů a olejů zvládne stále kdekdo. Tyto rozevírající se nůžky odbornosti rozdělily kdysi homogenní servisní svět na dvě kategorie. Ta první má potřebné vybavení a dokumentaci pro provádění složitých zásahů na hnacím ústrojí a elektronice vozu, ta druhá zůstává u jednodušších úkonů týkajících se zejména podvozkových částí vozu. Plnohodnotný autoservis a rychloservis...

 

TCO a proměnná váha servisu

Až na výjimky se dnes střední a větší firmy spoléhají na auta ve stáří do pěti, maximálně šesti let věku. Menší firmy nemají většinou zcela rigidní car policy a otázku doby provozu řeší ad hoc - podle aktuální finanční kondice, investičních plánů a toho, jak jsou která auta používána. Schopní manažeři každopádně umějí počítat, a proto věnují určité úsilí zjišťování, kolik je vlastně ve skutečnosti auta stojí. A nezřídka zjišťují, že ta starší jsou zároveň dražší. Na vině jsou vedle výraznějšího poklesu zůstatkové ceny také stále se zvyšující servisní náklady, jejichž předvídatelnost se stářím vozidla neustále klesá. Pokud má firma ve svém vozovém parku dvacet přestárlých aut, pak musí snad každý měsíc řešit nějaký neplánovaný výdaj na opravy. Pokud bychom tedy sledovali TCO vozidla v intervalu 5 – 10 let (tedy v situaci, kdy si firma pořizuje pět let stará auta a dalších pět let je provozuje), tak zjistíme, že na rozdíl od intervalu 0 – 5 (nákup nového auta a jeho provoz pod dobu pěti let) se v „koláči“ TCO výrazně zvýší procentuální podíl servisu. Velká úspora na vstupu (za pětiletou ojetinu zaplatíte tak 45 procent původní ceny) se postupně rozpustí v servisních nákladech a zanedbatelné zůstatkové hodnotě deset let starého auta s „natočeným“ čtvrt milionem kilometrů... Přesné výpočty jsou obtížné, protože do hry vstupuje až příliš mnoho proměnných, ale v zásadě může dojít k situaci, kdy jsou finální náklady na ujetý kilometr vyšší u auta provozovaného v intervalu 5 - 10. Takže jste jezdili sice ve starých autech, ale zato dráž. A to se vážně nevyplatí...

Jak to souvisí s problematikou servisu? Je jasné, že v případě intervalu 0 - 5 mohou být náklady na servis minimální, zejména pokud zvolíte značku, která poskytuje delší než dvouletou povinnou záruku (v ideálním případě pětiletou, bez omezení kilometrů, což dnes ale na trhu umí pouze Hyundai). Fakt, že jsou byť i jen první tři roky plně kryty, může v tomto období znamenat, že za auta platíte jen oleje, filtry, pneumatiky, brzdové destičky a podobný spotřební materiál. V intervalu 5 - 10 let se připravte od začátku na investice.     

U nových a zánovních aut se podíl nákladů na servis pohybuje okolo sedmi až dvanácti procent (v závislosti na kategorii a značce vozu, rozsahu pojistného krytí a dalších faktorech), u starších aut se tento podíl může vyšplhat bez problémů na hodnoty přesahující 25 procent celkových nákladů...

 

Celé hlavní téma vydání naleznete v magazínu FLEET firemní automobily č. 3/2016

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz