Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 3 / 2017 » Kouzlo okamžiku

Kouzlo okamžiku

 
03-2017

čtvrtek, 25. května 2017

Jak nastavit parametry obnovy firemních aut? Záleží na mnoha okolnostech. Ovšem pokud má nějaká společnost ve svém vozovém parku větší množství přestárlých a silně opotřebovaných vozidel, pak před sebou jako bájný „hrdobec“ valí neviditelnou kuličku skokového zvýšení nákladů.

 

 

Dojíždění vozidel až do téměř nulové zůstatkové hodnoty a tím i snížené spolehlivosti a bezpečnosti často praktikují malé firmy a živnostníci. S výjimkou specifických případů se ale jedná o problematickou strategii. Trpí provozní spolehlivost, bezpečnost, komfort a mnohdy i „peněženka“.  Obecně platí, že se moudrý provozovatel vozového parku vystříhá situace, kdy má na firemním parkovišti většinu aut na hranici životnosti.   

 

Teď, nebo někdy?

Základní příčinou nedocenění důležitosti pravidelné obnovy firemních aut je chybějící povědomí o významu vozového parku pro chod celé organizace a nepochopení průběhu nákladů na provoz vozidel v závislosti na jejich stáří a opotřebení provozem. To vše vzniká v podmínkách nekoncepční práce, kde chybí centrální strategické plánování obnovy a financování firemních aut.   

Proč je vlastně pravidelná obměna vozového parku důležitá? Když kvůli ničemu jinému tak proto, že jakýkoli jiný způsob je v konečném důsledku dražší. Je náročné udržovat autopark složený ze starých opotřebovaných vozidel v kondici, která zajistí potřebnou provozní spolehlivost, o bezpečnosti nemluvě. To, co si může dovolit (sic!) živnostník s jedním autem u velkého fleetu fungovat nemůže. Logisticky ani finančně. Navíc nelze opomenout argument vyrovnaného průběhu financování, ve kterém se nevyskytují zásadní meziroční výkyvy, což je důležité pro finanční plánování společnosti.

Celková vynaložená suma na pravidelně a včas obnovovaný vozový park bude ve střednědobém časovém horizontu nižší v porovnání s fleetem obnovovaným nepravidelně a pozdě díky dosahovaným vyšším zůstatkovým cenám a nižším nákladům na servis. Limitním příkladem může být provoz vozidel po vzoru ročního operativního leasingu: Většinou v něm není zahrnut žádný servis (je-li nasmlouvaný kilometrový proběh v mezích servisního intervalu), a proto mohou být měsíční splátky tak nízké. Proti samozřejmě hovoří významný propad zůstatkové hodnoty v prvním roce po registraci vozu, ale tento parametr se model od modelu liší, takže zatímco některá auta jsou v tomto režimu výhodnější (menší propad ceny), jiná jsou nevýhodná. Většině firem však nejlépe vyhovuje používání aut v intervalu tří až pěti let, kdy dochází k dosažení optimálního poměru mezi účetní a tržní hodnotou vozu. 

 

Celý článek naleznete v magazínu FLEET firemní automobily č. 3/2017 který vychází 1. června 2017. V elektrtonické verzi již nyní k dispozici zde 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz