iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 3 / 2019 » Od složitějšího k jednoduššímu
Svět automatických převodovek pro automobily stojí na rozcestí. Na jedné straně nutí výrobce tlak na snižování emisí vymýšlet nová, efektivnější a čím dál složitější řešení, trend elektrifikace ale přináší i opačný extrém, kdy je „zpřevodování“ auta vlastně daleko jednodušší.
Jen zhruba za uplynulý jeden rok můžeme vidět, jak z celé řady modelů manuální převodovky ustupují. Do vozů prémiových značek od segmentu D (střední třída) výše lze ruční řazení objednat jen výjimečně. A ještě méně zákazníků něco takového skutečně vyžaduje. A roste i nabídka automatů v menších vozech. V minulosti se na tomto růstu podílely především kompaktní dvouspojkové převodovky, ale jejich drtivý nástup trochu zbrzdil aktuální vývoj na poli klasických automatických měničových převodovek.
Vyladěná stálice
Stálicí mezi nimi je převodovka ZF 8HP. Ta byla na trh uvedena už v roce 2008, takže nejde o žádnou novinku, převodovka je nicméně samozřejmě průběžně vylepšována. A u ZF ji vyladili takřka k dokonalosti, což ukazuje i šíře jejích aplikací. Při uvedení na trh sloužila v BMW 760i coby ukázka špičkové techniky a dodnes ji najdeme v těch nejluxusnějších a nejdražších autech světa. Jenže nejen v nich.
Ačkoli převodovku ZF 8HP používají třeba i vozy luxusních značek Rolls-Royce nebo Bentley, našla si cestu rovněž do sportovních aut. Má ji Aston Martin DB11 i nový V8 Vantage, chlubí se jí nová Toyota Supra. Hodně na tuto převodovku (kterou vyrábí v licenci ve svých závodech) vsadil koncern Fiat-Chrysler, a tak ji najdeme v modelech Alfa-Romeo Giulia i Stelvio, v pick-upech RAM nebo terénních modelech Jeepu (Grand Cherokee, nový Wrangler).
Asi nejvíc umí svůj rozsah ukázat v aplikacích u modelů Dodge Charger a Challanger, kde ji najdeme napříč celou nabídkou, od verzí s motorem V6 až po ďábelská provedení Hellcat. Podobný rozsah najdeme také u BMW, kde předovku montují téměř do všeho, od stávající jedničky (F20) až po aktuální model M5, kde tento automat nahradil dvouspojkovou převodovku z předchozí generace. Není divu, že vzhledem k šíři aplikací se této převodovky jen v roce 2017 prodalo přes 3,2 milionu kusů.
Postupné vylepšování této převodovky přineslo z uživatelského hlediska nejen jemnější a jistější řazení, ale také snížení spotřeby. Třetí generace 8HP se vyrábí od loňského roku, dostala větší rozsah převodů (8,5:1 oproti 7,8:1 v předchozím provedení) a standardně je připravena na hybridizaci. Běžné provedení uspoří oproti předchůdci 2,5 procenta paliva, elektrifikované pak i více. ZF umí 8HP už z továrny zkombinovat s pomocným elektromotorem o výkonu 15 kW a točivém momentu 200 N.m pro 48V architekturu, případně s elektromotorem o výkonu až 90 kW a s 250 N.m pro vyšší napětí, například u plug-in hybridů.
Celý článek Luďka Vokáče naleznete v magazínu FLEET firemní automobily č. 3/2019. O svůj výtisk si můžete napsat do redakce zde.