iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 3 / 2020 » Levnější a jednodušší
Elektromobily jsou konstrukčně mnohem jednodušší než běžná auta se spalovacími motory. To s sebou přináší i výhodu nižších nároků na servis, a tedy i nižší výdaje za servisní úkony. Pro servisy to na druhou stranu znamená výdaje na nové vybavení i zlepšení kvalifikace personálu.
Elektromobily jsou stále výrazně dražší než srovnatelné vozy se spalovacími motory, zatímco jejich provoz je naopak o poznání levnější. Důvodem není jen nižší cena elektřiny (také díky tomu, že se z ní neplatí spotřební daň), k úsporám přispívají i celkově nižší servisní náklady na elektrická auta, a to především díky nižší mechanické složitosti elektromobilu. Absence spalovacího motoru a dalších komponent snižují nutný rozsah údržby i rizika případných technických poruch.
„U elektromobilů odpadá kontrola a výměna olejové náplně a filtru či kontrola spojky, pravidelně se mění pouze pylový filtr, brzdová kapalina a nízkovodivá chladicí kapalina akumulátorového systému,“ uvádí příklad pravidelně prováděných servisních úkonů Kateřina Vaňková Jouglíčková, mluvčí českého zastoupení značky Kia. A úsporu rovnou vyčísluje: „Vzhledem k tomu, že elektromobily mají méně komponent, je údržba rychlejší a tudíž levnější. Porovnáme-li ceny servisních prohlídek do 100 000 ujetých kilometrů nebo do šesti let, pak servis elektromobilu e-Niro s baterií o kapacitě 64 kWh vyjde na 23 035 Kč včetně DPH, zatímco u modelu Stonic 1,0 T-GDi zaplatí zákazník 42 935 Kč včetně DPH. Jde tedy o 46procentní úsporu na pravidelném servisu, další úspory pak závisí na konkrétním tarifu nabíjení,“ dodává mluvčí značky Kia.
Šetrný k brzdám, ale…
Jedna záležitost ale u elektromobilů přece jenom vyžaduje trochu více pozornosti, byť to neznamená zvýšení nákladů. „Elektromobily mají poměrně složitý brzdový systém, a proto je důležité pravidelně měnit brzdovou kapalinu. Každý výrobce přitom udává své vlastní servisní intervaly výměn,“ upozorňuje Michal Knor, ředitel marketingu společnosti LKQ CZ a.s., pod kterou spadají značky servisů Auto Kelly a Elit. Brzdy jako takové ale typicky vydrží u elektromobilu mnohem déle než u běžného auta, a to díky intenzivnímu využívání rekuperace. Opotřebení mechanických částí (destiček a kotoučů) je tedy výrazně menší, než u klasických aut.
Životností brzd se velmi zabývali technici koncernu Volkswagen při vývoji platformy MEB a nových modelů, zejména typu ID.3. U něj mimochodem nově platí interval servisních prohlídek jednou za dva roky bez ohledu na počet ujetých kilometrů, zatímco u dosavadních elektrických Volkswagenů eGolf nebo eUp! to byly dva roky nebo 30 000 kilometrů. V rámci nižších nároků na servis brzd dostal model ID.3 trochu nečekaně na zadní nápravě bubnové brzdy.
„Vzhledem k tomu, že brzdný výkon na zadní nápravě elektromobilu je využíván málo, hrozí při defenzivní jízdě rezavění nebo hlučnost zadních kotoučových brzd, na které se chytají nečistoty. Na kotoučích se tak mohou tvořit drážky. Proto u ID.3 zvolili konstruktéři krytou bubnovou brzdu, jejíž životnost by měla odpovídat samotné životnosti vozu i díky tomu, že se na brzdné prvky nedostanou nečistoty,“ vysvětluje Luboš Křivánek, specialista péče o výrobek ze společnosti Porsche Česká republika, dovozce vozů Volkswagen. Tento jev znají i řidiči v provozu běžnějších full hybridních vozů, kteří jezdí „hybridním“ stylem s maximálním využíváním rekuperace. Může se stát, že zadní brzdy zreznou dříve než se stačí opotřebovat.
Logistický oříšek
Úspory a snazší servis samozřejmě zvyšují atraktivitu elektromobilů pro firemní použití, zatím ale není elektromobil ani zdaleka vždy ideální variantou. „V cestě stojí překážky v podobě nedostatečné infrastruktury pro nabíjení, stále ještě poměrně nízkého dojezdu těchto aut, ale také v nedostatku servisních kapacit, dostupnosti náhradních dílů a podobně,“ popisuje zkušenosti s provozem elektromobilů Michal Menšík, CEO logistického startupu DoDo. „Náš vozový park čítá zhruba 600 vozů a na takový počet zkrátka nejsou připraveny potřebné návazné služby, které se s provozem elektromobilů pojí,“ dodává Menšík.
Firma ale podle něj v elektromobilitu nadále věří. „Během prosince proto v rámci rozvozu potravin plánujeme testovat elektrickou dodávku a jistě nás čekají i další experimenty. Výraznější nástup elektromobilů do rozvozových flotil bude do budoucna velmi záležet na rozvoji nabíjecí infrastruktury, na tom, jak bude klesat pořizovací cena elektromobilů, a jak se elektromobily budou i mezi dealery a servisními centry dostávat více do popředí,“ říká Menšík.
Celý článek naleznete na stránkách magazínu FLEET firemní automobily č. 3/2020