iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 3 / 2022 » Důvtipný ochránce
Volvo začátkem listopadu uvede první model nové generace – Volvo EX90. Půjde o plně elektrické SUV, které se v duchu nejlepších tradic značky může pochlubit nejvyšším bezpečnostním standardem ze všech dosud uvedených modelů Volvo.
Svou vizi o budoucnosti bez fatálních nehod Volvo s novým modelem opět posunulo blíž realitě. Jeho inženýři se zaměřili na nový způsob vyhodnocování prostředí v okolí vozu a získaná data současně propojují s unikátním analytickým systémem založeným na pochopení chování řidiče.
Pomyslný ochranný štít nové vlajkové lodi švédské automobilky bude tvořit systém monitorující okolí vozu v rozsahu 360°. Kromě ultrazvukových senzorů, radarů a kamer bude součástí výbavy laserový optický skener LiDAR, umístěný nad horním rámem čelního skla. Ten rozpozná i malé objekty až stovky metrů před sebou, takže má více času na předání informace řidiči a případnou vlastní reakci na rychle se blížící riziko. Chodce „uvidí“ do vzdálenosti 250 metrů, malé tmavé předměty – třeba černou pneumatiku na černé silnici – bezpečně identifikuje na dálku až 120 metrů. To vše za jízdy dálniční rychlostí. A protože na rozdíl od senzorů typu kamery nepotřebuje pro svou činnost světlo, může hlídkovat ve dne v noci.
Volvo pro nový systém vyvinulo vlastní elektronickou výpočetní jednotku i software, který posuzuje informace z jednotlivých čidel samostatně a s využitím umělé inteligence si z nich skládá vlastní obraz situace kolem vozu. Simulace Volva založené na dlouholetém výzkumu reálných nehod ukazují, že tento unikátní soubor bezpečnostních prvků a softwaru může přispět ke snížení nejzávažnějších dopravních nehod až o 20 % a veškerých kolizí až o 9 %. Právě proces komplexního vyhodnocování bude základem pro budoucí systémy autonomní jízdy třetí úrovně, které Volvo plánuje nabídnout později v rámci modelu EX90.
I když bude automobil schopen v určitých situacích plně převzít řízení, stále bude velká část odpovědnosti při řízení připadat na člověka. Volvo proto pro nové modely vyvinulo vlastní systém, který dokáže stanovit míru koncentrace řidiče na jízdu – prostřednictvím dvou kamer, které sledují vzorec pohybu očí, a kapacitního volantu, jenž dokáže zaznamenat, že z něj řidič uvolnil ruce.
Automobil bude sledovat koncentraci řidiče, jeho přicházející únavu, ale také další aspekty mající vliv na řízení, jako je třeba špatná nálada, zdravotní komplikace nebo koukání do telefonu překračující bezpečnou míru. Podle těchto zjištění může jemným „šťouchnutím“ v podobě jednoduché akustické výstrahy řidiče upozornit na riziko jeho chování, případně mu pomoci řešit vzniklou situaci bezpečným odstavením vozu u krajnice a přivoláním pomoci.
Další novinkou, která bude uvedena s premiérou Volva EX90, je vnitřní radarový systém, jehož smyslem je pomoci rodičům, opatrovníkům a majitelům malých zvířat (od hmotnosti 2 kg) předcházet situacím, kdy by nedopatřením nechali milovaného člena posádky ve voze, což by mohlo obzvláště v horkých dnech způsobit vážné problémy.
Systém aktivně skenuje interiér auta včetně zavazadlového prostoru. Díky senzorům rozmístěným po celé kabině zpředu dozadu včetně zavazadlového prostoru dokáže rozpoznat doslova submilimetrové pohyby, tedy i jemné dýchání batolete či zvířete.
Těsně před zamčením vozu se systém aktivuje, a pokud uvnitř zachytí přítomnost nějaké osoby nebo zvířete, vůz zůstane odemčený a na displeji středové konzoly se zobrazí upozornění na nutnost zkontrolovat kabinu.
A pokud by řidič toto upozornění z nějakého důvodu (například odskočení si plánované původně jen na pár minut) vypnul a vůz zamkl s některým pasažérem uvnitř, i pro takovou situaci má Volvo řešení. Spustí se klimatizace, která pro dítě či zvíře v autě bude udržovat příjemnou a bezpečnou teplotu.
Ilustrační foto Fleet