iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 3 / 2022 » Jízda pod sluncem
Automobilka Subaru je dobře známá svým osobitým přístupem k technickému řešení vozidel. Již před mnoha lety vsadila na takzvaný symetrický pohon, tedy na kombinaci plochého motoru koncepce „Boxer“ a pohonu všech kol, a co nejpříznivější rozložení hmotnosti na nápravy. Nyní přichází dějinná změna. Z tolik úspěšného a léty prověřeného vzorce odpadá legendární spalovací agregát a střídá jej elektrický pohon.
Ano, také Subaru jde s dobou a představuje svůj první elektromobil. Dostal jméno SOLTERRA, které vzniklo spojením latinských slov „SOL“ a „TERRA“, tedy „Slunce“ a „Země “. Jedná se o symboliku, jež oslavuje slunce jako matku přírody a schopnost jízdy v terénu, která je vozům značky Subaru vlastní.
S novou platformou vstříc budoucnosti
SOLTERRA byla navržena jako vůz kategorie SUV s elektrickým pohonem. Subaru zná své zákazníky a ví, co na jeho vozech zákazníci oceňují. A hodlá tato očekávání naplňovat i při vstupu do elektrické éry. Nic na tom nemění ani fakt, že vývoj probíhal ve spolupráci s automobilkou Toyota Motor Corporation. Základem pro vývoj se staly zkušenosti konstruktérů, získané vývojem oceňované platformy SGP (Subaru Global Platform). Na těchto základech vznikla e-SGP určená výhradně pro elektrické vozy. Baterie akumulátorů o kapacitě 71 kWh je umístěna v podlaze, což zajišťuje zachování jednoho z uvedených parametrů symetrického pohonu, nízkého těžiště. Zároveň umožňuje dojezd až 460 km na jedno nabití.
Snahou vývojářů bylo, aby byla SOLTERRA skutečným SUV značky Subaru, tedy vozem odolným, bezpečným a schopným překonávat mnohé nástrahy cest i necest. Zachován je proto i další typický rys vozů Subaru – pohon všech kol.
Pohon všech kol – nová kapitola
SOLTERRA je vybavena systémem využívajícím pro pohon každé z náprav samostatný elektromotor, každý o výkonu 80 kW. Subaru do vývoje tohoto typu pohonu všech kol vložilo své dlouhodobé zkušenosti se systémy AWD a kontrolou rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola. Nová SOLTERRA tak plně využívá nových možností daných rychlou reakcí elektromotorů a možností plně variabilního rozložení hnací síly mezi přední a zadní nápravu. Díky tomu lze přesně dávkovat hnací sílu na každé kolo na základě aktuální přilnavosti.
Stejně jako u ostatních SUV modelů Subaru, také SOLTERRA je vybavena systémem X-MODE, který zajišťuje ještě lepší kontrolu vozu při jízdě na nezpevněném povrchu. Další zlepšení jízdního projevu dodá nová funkce Grip Control, která umožňuje stabilní jízdu konstantní rychlostí na různých typech nezpevněných povrchů. Pro zajištění vysoké průchodnosti terénem se pochlubí světlou výškou 210 mm.
A nebyl zapomenut ani přístup „Požitek a klid mysli“, který Subaru již léta razí a vylepšuje. Jde o to nabídnout zákazníkovi pohodu spojenou s vlastnictvím vozu značky Subaru. Tu nyní může umocnit elektrický pohon, schopný nabídnout řadu dalších výhod, zejména ekologický a tichý provoz spojený s vysokou efektivitou a vysokým výkonem.
Výrazná a prostorná
SOLTERRA dostala výraznou šestiúhelníkovou masku či neméně výrazné blatníky, demonstrující robustnost vozu. S karoserií dlouhou 4690 mm mírně přerůstá kategorii kompaktních SUV a z nové architektury těží také interiér, který nabídne nadstandardní prostornost. Je dokonce prostornější v případě modelu Outback při celkové délce blízké modelu Forester. Zajímavostí zcela nově koncipovaného interiéru je také přístrojová deska s vyvýšeným přístrojovým štítem, na který má řidič přes volant nerušený výhled.
Nová SOLTERRA nabídne díky vyspělému systému pohonu všech kol rovněž vysokou míru aktivní bezpečnosti, pasivní bezpečnost pak zajišťuje koncepce karoserie, jejíž nosná struktura přenese energii nárazu do dalších částí skeletu, kde bude účinně pohlcena. To zajišťuje nejen ochranu cestujících ve vozidle, ale také komponentů vysokonapěťového elektrického pohonu.