iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 3 / 2022 » Volkswagen Financial Services udává tempo elektromobilitě
Elektromobilita je nejen v automobilových médiích téma číslo jedna. Zdá se, že v Česku neexistuje nikdo, kdo by na problematiku elektromobility neměl názor.
EU si vytyčila do roku 2050 dosáhnout klimatické neutrality. Součástí tohoto plánu je i zvýšený tlak na automobilový průmysl s cílem částečně (pomocí plug-in hybridů) nebo úplně elektrifikovat portfolio nabízených modelů, a snížit tak jeho uhlíkovou stopu.
To má samozřejmě vliv i na koncové zákazníky, kteří do budoucna nebudou mít jinou možnost než si vybrat vůz poháněný elektřinou. Automobilky se na rozmach elektromobility připravují a do vývoje nových modelů, zdokonalování dojezdu a rozšiřování dobíjecí infrastruktury investují nemalé peníze.
Důležitou roli musí hrát i stát. V Česku totiž stále nejsou k dispozici plošné dotace na pořízení elektromobilu, jako je tomu v sousedních státech, a napříč regiony existují razantní rozdíly v hustotě dobíjecí sítě.
Klíčová role financování
Ve Volkswagen Financial Services, nejstarší české společnosti zaměřující se na financování automobilů, má elektromobilita a její financování vysokou prioritu. Problematiku ve společnosti zastřešuje Václav Vacek, který se z pozice Business Development Managera tématu dlouhodobě věnuje.
Jeho úkolem je zajistit klientům co nejsnazší přesun z vozidla s konvenčním motorem do vozidla poháněného elektřinou. Elektromobilita se podle něj totiž stane budoucností mobility každého z nás. „Aktuálně vnímáme nárůst poptávky po elektrických vozidlech. Je to pro nás hnacím motorem pro neustále vylepšování nabídky výhodného financování a dalších doplňkových služeb spojené s využíváním elektrického vozidla. Mezi tyto služby patří výhodnější pojištění pro elektrická vozidla, dobíjecí karty nebo servis, který je dokonce levnější než u spalovacích motorů,“ vyjmenovává Václav Vacek.
Klientům pak Volkswagen Financial Services zajišťuje i financování domácích dobíjecích stanic, ke kterému v budoucnu přibydou poradenské služby ohledně čerpání dotací. „Věříme, že služby, které nabízíme jsou již v tuto chvíli pro klienty atraktivní, nicméně do budoucna chceme tyto služby rozšiřovat a nabízet v oblasti financování elektrických vozidel komplexní nadstandardní služby,“ dodává.
Úskalí jménem infrastruktura
Právě financování domácích dobíjecích stanic nabízí částečnou odpověď na jednu z nejčastějších obav, a tou je hustota dobíjecí infrastruktury. Ta není v ČR na takové úrovni jako v jiných evropských zemích, situace se ale postupně mění k lepšímu. V roce 2021 přibylo v ČR 561 dobíjecích bodů, což je největší meziroční nárůst v historii. Na každý dobíjecí bod nyní připadá zhruba pět elektromobilů.
„V ČR je nyní přes 2 000 dobíjecích bodů, což není ideální, naštěstí ale bude jejich počet razantně růst. Díky nástrojům a platformám, které aktivně doporučujeme klientům je jednodušší s elektrickým vozem fungovat na cestách a zároveň nabíjet,“ doplňuje Vacek.
Zatímco v Praze, podél hlavních tahů nebo na tankovacích stanicích řidič automobil dobije většinou bez obtíží, na mnoha sídlíštích nebo v menších obcích bude dobíjecí stanici hledat obtížně. Stát by si tak podle Vacka měl vzít inspiraci z ostatních evropských zemí, kdy státy instalují například nabíjecí body do pouličních lamp nebo již počítají s nabíjecími body u nových parkovišť.
Odpověď na obavy klientů
Obavy, které klienti ohledně pořízení automobilu mají, je podle Vacka nejlepší probrat s odborníky: „Vyšší pořizovací cenu jsme schopni zmírnit například pomocí úvěru Financování CHYTŘE, který snižuje finanční zátěž klientovi a elektrický vůz je pak mnohem dostupnější.“ Stejně tak strašák v podobě nižšího dojezdu, než je tomu vozidel se spalovacím motorem už dnes není takovým problémem. „Statistiky navíc říkají, že průměrně řidič najede denně kolem 40-50 km, což je plně dostačující pro využití elektrického vozidla na denní bázi. Po vyzkoušení vozidla na alternativní pohon se ke spalovacímu motoru chce vrátit málokdo,“ uzavírá Vacek.