iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 3 / 2024 » Složitý problém s jednoduchým řešením
Konkurenceschopnost evropských automobilek v ohrožení, jak z toho ven? Pohled na prodejní statistiky nejen u nás, ale i v dalších evropských zemích leckomu nadzvedne obočí. Značek, které dnes na trhu působí, je mnohem více, než před deseti lety. Mnohé sice jen paběrkují a některé u toho zůstanou, jiné zcela zmizí, ale další se zde plně etablují a budou hrát významnou roli. Většina těch nových pochází z Číny, ve které došlo v posledním čtvrtstoletí doslova k automobilové explozi. Bude Evropa její obětí?
Automobilový průmysl zaměstnává v Evropské unii přímo 2,4 milionu lidí, pokud se sečtou i nepřímé vazby na subdodavatele služeb, staveb a materiálů, vzroste toto číslo na 12,9 milionu, což je téměř sedm procent veškeré pracovní síly v EU. Pokud se takové odvětví dostává do problémů, hrozí situace ekonomickou i sociální katastrofou. A evropský autoprůmysl v problémech nepochybně je.
Slabý zájem, velké kapacity
Evropský automobilový trh se sice po pandemii, která zájem o nová auta silně přiškrtila, začal vzpamatovávat, ale dosud se nedostal na čísla před ní, zatímco výrobní kapacity zůstaly. V roce 2019 se prodalo v Německu celkem 3 607 258 nových osobních aut, po pandemických letech 2021 a 2022 se vloni dostaly prodeje jen na 2 844 609 vozů a letos se tam zatím prodalo do konce srpna 1 907 226 vozů, takže to opět nevypadá na prolomení třímilionové hranice. Český trh měl své nejlepší období v letech 2017 a 2018, kdy se prodalo 271 595 a 261 437 osobních aut. Předpandemický rok už zaznamenal pokles na necelých 250 000 aut a „dno“ představoval rok 2022, kdy se prodalo jen 192 087 nových osobních aut. A letošní rok má zatímní „skóre“ do konce srpna 153 757 aut. To znamená, že je na tom o pouhých 3401 aut lépe než vloni, kdy se prodalo 221 422 aut. Pokud nedojde v posledních čtyřech měsících k něčemu mimořádnému, pak skončí opět s výsledkem pod hranicí 230 000 prodaných osobních aut. Takový výsledek sice není katastrofou, ale ani důvodem k optimismu.
Z celoevropského pohledu trh po velmi špatném roce 2022 vloni posílil o 14 procent a letošní vývoj zatím nasvědčuje dalšímu, i když jen mírnému posílení. Přesto je trh nadále asi 18 procent pod předpandemickou úrovní.
To vše znamená odbytové potíže většiny automobilek působících dlouhodobě v Evropě. A nejen to, jsme svědky období přeskupování sil, do kterého hodlají promlouvat ve stále větší míře noví hráči, převážně z Číny. Doby, kdy byly vozy čínských výrobců na světových autosalonech terčem posměchu, jsou pryč. Tamní průmysl se díky chytrému opatření čínské vlády, které umožňovalo zakládat tamní podniky výhradně jako joint venture s čínskými společnostmi, mohl vydat zkratkou a po dvaceti letech je silou, se kterou musí celý svět počítat. Tedy i náš domácí trh, jakkoli jsou zatím pokusy jednotlivých značek až na MG ve fázi oťukávání.
Autor: Richard Plos
Celý článek si přečtěte v zářijovém vydání FLEET & business