iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 3 / 2024 » Výběr automobilů do fleetu
Jaké faktory nejvíce ovlivňují výběr značek a modelů do vašeho vozového parku? Jak byste charakterizoval(a) míru loajality vaší společnosti při výběru značek? To je otázka dalšího dílu Českého fleetového barometru 2024. Zde výběr z odpovědí několika účastníku našeho panelu, kompletní článek v tištěném nebo on-line vydání FLEET & business.
Ing. Pavel Bartoš
Project/Fleet manager
International Pharmaceutical Corporation, a.s.
Hradec Králové
V současné době převládají v naší společnosti pouze dvě automobilové značky. Jedna prémiová, která je určena především pro vedení a vyšší management, a druhá pro ostatní zaměstnance. Základním faktorem při výběru značky nového vozidla je tedy jeho určení v rámci pozice zaměstnance ve společnosti. Volba modelu je pak dána především převládajícím využitím vozidla. Samozřejmě důležitým faktorem je i cena vozidla, která je dána zejména aktuální podporou importéra pro konkrétní model a předpokládaná hodnota vozidla při jeho prodeji.
Jako společnost jsme velmi loajální k našim dlouhodobým partnerům a snažíme se vždy najít vhodný model vozidla pro daný účel. Poslední dobou ale bohužel došlo ke značnému ořezání nabídky modelů, takže již bylo v několika případech nutné koupit vozidlo jiné značky než námi preferované. Naštěstí jsou si naši partneři této situace vědomi a snaží se stále častěji mít ve svém portfoliu více automobilových značek, aby mohli vyjít vstříc našim požadavkům.
Kamil Navrátil
Facility Services Manager
Albert Česká republika s.r.o.
Praha
Při výběru značky se vždy snažíme najít průsečík mezi kvalitou, bezpečností, ekologií a cenou. Není to jenom o nákupu vozidla, ale také o dalších službách, jako jsou dostupné servisy, náhradní díly a jejich cena, která se u různých značek vozidel často dokáže měnit. Dále cenu operativního leasingu ovlivňuje také prodejní cena vozidel po leasingu, takže i toto je potřeba posuzovat. Operativní leasing má jako hlavní vstupy kupní cenu vozidla, ta je ovlivněna slevou automobilky, dále průběh leasingu a servisy a na konci prodejní cenu vozidla po leasingu. Výsledná měsíční splátka se skládá z tohoto mixu, takže není tak jednoduché říci, že levnější vozidlo z pohledu vstupních nákladů bude mít levnější leasingovou splátku. Faktorů, které ovlivní cenu služby operativního leasingu, je více. Vozidla musí splňovat danou úroveň bezpečnosti a také mít určitou výbavu, abychom našim zaměstnanců poskytli na pracovních cestách komfort. Posledních pár let se také hodně řeší emise CO2 a spotřeba vozidel, a proto naše společnost zkouší různé alternativní pohony, ať už to byla vozidla na CNG nebo hybridní a plug-in hybridní vozidla či v poslední době i čistě elektrické vozy. V neposlední řadě se nesmí zapomenout ani na aspekt auta jako benefitu, protože lidé smějí služební vozidla používat i pro soukromé účely. Dříve se neslo, že jsme chtěli být loajální k české značce, ale dnes je těžké definovat, co přesně to znamená. Všechny automobilky jsou prakticky zahraničními společnostmi a záleží na tom, kde vozidla sestavují a odkud pocházejí jednotlivé díly a součástky. Takže to vnímám tak, že v současnosti už se na tento typ lokální věrnosti nebere ohled.
Bc. Tomáš Horyna, MBA
ředitel správy majetku
ARMEX ENERGY a.s.
Děčín
Skladbu značek vozového parku ovlivňují nejvíce náklady, a to nejen na pořízení samotného vozidla. Vozy s podobnou pořizovací cenou mohou mít velmi odlišné náklady na ujetý kilometr. Zejména díky vysokým zůstatkovým hodnotám, nízkým provozním nákladům a dlouhé životnosti dosahují některé značky/vozy v tomto ohledu bezkonkurenčních hodnot. Důležitá je také dostupnost servisní sítě, délka servisních intervalů a v souvislosti s tím i ceny za práci/materiál. Proměnných je skutečně mnoho. Dalším faktorem může být škála nabízených typů vozidel (menší vozy, kombi provedení, SUV apod.) – ideální stav je, když značka dokáže nabídnout všechny typy. Svět vozidel ale ideální není, takže je potřeba to vše efektivně zkombinovat. Neméně důležité jsou možnosti, čím lze auto vybavit – to se liší podle značky (některé prvky výbavy třeba automobilky ani v nabídce nemají). Navíc některá vozidla je možné nakonfigurovat jen pomocí paketů, a v něm můžete dostat i výbavu, kterou nepotřebujete (a možná ani nechcete), ale za paket zaplatit musíte plnou cenu. Pokud se značka osvědčí po všech stránkách, pak už je míra loajality k ní velmi vysoká. Ovlivnit ji může už jen zajímavá cenová pobídka, avšak ne na úkor ostatních kritérií pro výběr značky, které jsem uvedl. Občas se ale stane, že se ve vozovém parku objeví i jedno nebo jednotky vozidel mimo nastavené standardy. To je způsobeno především občasnou nutností pořídit okamžitě vůz určité třídy. Potom spoléháme na skladové zásoby dealerů nebo leasingových společností a v takové situaci není možné klást mnoho podmínek.
Rastislav Dobrovodský
Fleet Manager
Danone a.s.
Praha
Výběr značky vozidel pro vozový park společnosti Danone v České a Slovenské republice se řídí globální nákupní strategií. Máme tedy jasně definovaná pravidla pro výběr výrobců, která nemůžeme zásadně ovlivnit. Nicméně v rámci dané značky (automobilového koncernu) můžeme ovlivnit výběr konkrétních modelů. V současnosti provozujeme pouze osobní vozidla a přihlížíme k požadavkům uživatelů zejména s ohledem na způsob využití vozidel. V neposlední řadě do výběru vstupují i celkové náklady na provoz vybraného modelu včetně jeho pohonu. Budoucí náklady vozidel musejí být v souladu se schváleným rozpočtem pro daný rok.
Mít možnost vybrat si vůz dle individuálních preferencí může na první pohled znít jako skvělý benefit. Na základě našich zkušeností se však snažíme vozidla pro jednotlivé kategorie uživatelů v maximální míře unifikovat. Šetří to nepříjemnosti tehdy, kdy zaměstnanec dostává vůz po jiném kolegovi a mohla by mu vadit například extravagantní barva vozu nebo střešní okno.
K druhé otázce: opět musím zdůraznit, že výběr značky je v souladu s globální nákupní strategií. Míra loajality k danému koncernu je proto přirozeně ovlivněna touto skutečností. Postupem času přináší spolupráce lepší pochopení vzájemných požadavků. Na našeho dodavatele se pak mohu otevřeně obrátit i v případě nestandardních záležitostí. Ve většině případů najdeme společná řešení, která vedou k oboustranné spokojenosti.
Jiří Lošťák
Procurement Director NCH Europe
NCH Europe – Flexfill s.r.o.
Lovosice
V rámci NCH máme nastaven pro výběr značek, typů a výbav vozidel centralizovaný rozhodovací model. Rozhodování o výběru vozidel tak není v gesci jednotlivých zemí, ale je předurčen celoevropskou fleetovou politikou. Drtivou většinu vozového parku tvoří vozy pro obchodní zástupce. Při výběru značek zohledňujeme několik hledisek. V rámci našich Platforem/Divizí máme domluveny minimální požadavky na vozy – např. hatchback, kombi, velikost kufru, navigace… U jednotlivých značek tedy vybíráme mezi vozy splňujícími tyto předpoklady. Nejvyšší vahou pro následné rozhodování je určitě hodnota TCO, kde hlavními faktory jsou zejména leasingová splátka a spotřeba. Výběr vozů máme také omezen stanovenými maximálními limity emisí CO2. V rámci dané země se dále snažíme o unifikaci značek a modelů pro jednotlivé skupiny uživatelů (bandy). Cílem je mít v daném bandu co největší homogenitu, abychom zamezili případným „diskuzím“ ohledně typů aut, jejich velikosti a výbavy. V současné době se v NCH také několika projekty zaměřujeme na lepší sběr dat o vozidlech, včetně jejich spolehlivosti. Do budoucna bychom chtěli také toto hledisko do rozhodování více zahrnout. Do určité míry se při rozhodování snažíme zohlednit i reputaci značky na místním trhu. Značka a typ vozu do určité míry dotváří i kulturu firmy a sociální status uživatelů vozidel. Hustota dealerství jednotlivých značek a tedy i sítě pro opravy již není tak relevantní pro rozhodování jako dříve.
Důvodem k nákupu/leasingu stejné značky jsou spíše než loajalita ekonomické důvody, předchozí zkušenost a snaha o unifikaci značek a typů vozidel v jednotlivých zemích.
Ing. Martin Tejnecký
GS Specialist – Fleet & Insurance
Direct Parcel Distribution CZ s.r.o.
Modletice
Společnost DPD se dlouhodobě snaží podporovat českou ekonomiku, proto si z drtivé většiny pronajímáme vozidla značky Škoda, ty občas doplníme některou další značkou koncernu Volkswagen.
Naše hlavní kritéria pro výběr vozidel jsou především koncová cena leasingové splátky, dostupnost servisu, spolehlivost, ale i možnost výběru variant vozidel pro naši potřebu. S vozidly Škoda jsme nadmíru spokojeni, takže zatím nemáme důvod měnit náš postoj.