iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 4 / 2013 » Nervy na pochodu
Oprava dálnice D1 začala a při dopravních špičkách se v místech omezeného provozu začaly tvořit dlouhé kolony. A vznikají samozřejmě i na jiných úsecích. Příčin jejich vzniku může být víc. Jednoduše řečeno, jsou kolony obecně způsobeny tím, že je aktuální provoz na komunikaci silnější, než je její kapacita. Pomalé popojíždění, v horším případě přímo stání v koloně, není nic příjemného. Na tuto situaci se však lze předem připravit tak, abychom ji ustáli a nepropadali vzteku ani panice.
V České republice existuje speciální dopravní značka s názvem „Kolona.“ Ta upozorňuje řidiče na místa, kde častěji dochází k dopravním zácpám. Na některých dálnicích na kolony upozorňují informační tabule a kolonu umí rozpoznat některé inteligentní systémy ve vozidlech. Zejména navigační systémy mají k dispozici stále přesnější data, která řidičům umožňují kolonám se vyhnout. Asi nejpřesnější je systém, který sleduje intenzitu a rychlost provozu pomocí anonymního sledování pohybu SIM karet po komunikacích. Prakticky každý řidič má totiž u sebe mobilní telefon, a pokud operátor poskytne data dodavateli navigačního systému, může navigace ve vozidle velmi přesně a v aktuálním čase zobrazovat intenzitu dopravy po plánované trase.
Ideální by ovšem bylo dopravním kalamitám předcházet. Kromě opatření v oblasti infrastruktury, která zvyšují propustnost silnic a odlehčují nejvytíženějším úsekům, je třeba působit i na samotné řidiče. Ne vždy je totiž automobil nejvhodnějším dopravním prostředkem, v některých případech je výhodnější (časově i finančně) využít prostředků hromadné dopravy. Svým dílem chtějí přispět i automobilky: Například Honda vyvinula zařízení, které monitoruje zrychlování a zpomalování vozidla a snaží se určit, zda chování řidiče může přispět k vytvoření dopravní zácpy. Na základě vyhodnocených údajů pak poskytne řidiči informaci, jak jet plynuleji, ekologičtěji a levněji.
Kdo je připraven...
Před vyjetím na cestu je dobré raději dopředu s nějakými komplikacemi počítat a alespoň částečně se na ně připravit. Tím, že si člověk přehraje možné scénáře, se uklidní a ujistí se, že i kdyby se cestou něco stalo, situaci zvládne. Když k tomu dojde, nepropadne panice. Tento trénink se doporučuje zejména začínajícím řidičům a seniorům. Často jej podvědomě iniciují úzkostní lidé. Ideální je vyjíždět s určitou časovou rezervou, která umožní absolvovat bez zpoždění cestu i při menších dopravních obtížích. Většinou není problém ji krátce před cílem cesty „vytratit“ třeba přestávkou na občerstvení, pokud cesta probíhala hladce.
Důležité je mít v automobilu dostatek pohonných hmot, protože motor spotřebuje nějaké palivo i na volnoběhu při stání. V zimě budete potřebovat palivo na vytápění vozu, ať už běžícím motorem nebo nezávislým topením, v létě zase přijde vhod zapnutá klimatizace. V dlouhých kolonách je ale dobré s palivem raději šetřit. Pokud jsou intervaly mezi popojetím dlouhé a dokážeme se bez topení či klimatizace obejít, je lepší motor vypínat. Ale pozor, příliš častými starty s následným jen krátkým chodem motoru byste mohli vybít akumulátor!
Průměrné osobní auto spotřebuje na volnoběhu mezi půl litrem až litrem paliva za hodinu, při zapnuté klimatizaci to může být klidně i přes 1,5 litru. Pokud byste tedy stáli v koloně se zapnutým motorem a klimatizací čtyři hodiny, zmizelo by vám z nádrže okolo šesti litrů paliva. Pokud jste se do takové kolony dostali se svítícím „hladovým okem“, pak máte jistě důvod k nervozitě. Není zcela neobvyklé, když vidíme některé řidiče, jak s pomocí spolucestujících své auto při krátkých popojížděních na rovině raději kousek tlačí. I to je řešení, jak šetřit palivo i startér a akumulátor. Jen nezapomeňte, že vám nefunguje posilovač řízení a brzd!
Před vyjetím je třeba pamatovat i na spojení se světem, na cesty se proto vydávejte s nabitým telefonem (ideální je vozit v autě dobíječku napájenou buď z 12V zásuvky, případně z USB výstupu) a případně i s dostatečným kreditem na kartě, pokud nemáte tarif. Když uvíznete v koloně, budete pravděpodobně potřebovat informovat své nejbližší, zaměstnavatele, dopravního dispečera, obchodního partnera či jiné klíčové osoby o svém značném zpoždění. Nebudete-li mít k dispozici telefon, s největší pravděpodobností znervózníte mnohem více, zahltí vás pocit bezmoci a frustrace… Pokud však budete schopni důležité osoby uvědomit a přestrukturovat svůj denní plán, jistě vám bude lépe.
Na delší cestu je také dobré vzít si s sebou něco k jídlu a pití, abyste se mohli občerstvit a posilnit nezávisle na okolní situaci. Ideální je napít se při jízdě nebo stání v koloně zhruba každých dvacet minut. Dostatek tekutin vás uchrání před dehydratací, která způsobuje zvýšenou únavu, podrážděnost, zhoršenou výkonnost, sníženou sebekontrolu a může vést i k agresi vůči ostatním. Z potravin si vybírejte takové, jejichž konzumace vás neunaví, ale naopak vám dodá dostatek energie. Rozhodně se nedoporučují pokrmy tradiční české kuchyně, ani obvyklý proviant českých turistů - řízek s chlebem. Vhodné je naopak ovoce, zelenina, cereálie, těstoviny, případně kousek čokolády.
Jak se v koloně nezbláznit
Při stání v koloně si zapněte rádio, pokud možno na stanici, která má pravidelné relace pro řidiče. Můžete se jeho prostřednictvím dozvědět, co se na silnici před vámi stalo, jak dlouhá je kolona a kdy se pravděpodobně uvolní. Na informačních panelech na dálnicích bývá občas informace o doporučené rádiové frekvenci. Rádio vás navíc zabaví, pomůže vám odreagovat se, zlepší vám náladu. Stále více řidičů využívá připojení k internetu, ze kterého se dozví ty nejaktuálnější informace. Není od věci vozit si s sebou něco na čtení, ať už časopis, nějakou knížku, e-book, hru... Dnešní doba nám nabízí široké možnosti, jak si ukrátit dlouhou chvíli při čekání v autě.
Celý článek naleznete v magazínu FLEET firemní automobily č. 4/2013