iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 4 / 2014 » AutoMobil
Mobilní technologie hýbou světem, a to i tím automobilovým. Konektivita auta s mobilními zařízeními je jedním z velkých témat, která automobilky v současnosti řeší. Nástup „chytrých“ telefonů totiž nabízí řadu donedávna nemyslitelných možností.
Začalo to řešením problému telefonování za jízdy – držet za jízdy v ruce telefon není zrovna ideální a leckde, Českou republiku nevyjímaje, je to přímo zakázáno. Nastoupily tedy hands free sady a s nimi i rozvoj technologie bluetooth. Ta je na světě od roku 1994 a umožňuje bezdrátově propojovat dvě nebo i více zařízení, která bluetooth podporují. Po určitou dobu nebylo možné telefon využívat jinak než pro přenos dat mezi samotným přístrojem a headsetem. Ale pak přišla revoluce jménem iPhone a svět mobilních telefonů zaznamenal explozi, která smetla Symbian a s ním nakonec i celou Nokii, která pozdě pochopila, že se jedná o slepou uličku. Mezitím totiž převálcoval vše kromě iPhonu a jeho operačního systému iOs Android od společnosti Google. Těžkopádný Microsoft nabral navzdory výborné výchozí pozici (kompatibilita mezi OS v počítači a v mobilním telefonu) hned na startu rozvoje smartphonů značnou ztrátu na konkurenty, nicméně i tak je třetím do party, se kterým je třeba počítat. Lidé si zvykli na řadu funkcí a utilit ve svých telefonech, generace nedávno ještě „náctiletých“ si začala, nebo v dohledné době začne kupovat auta. A bude chtít, aby byla s jejich dotykovými „miláčky“ kompatibilní. Kromě toho automobilky vytušily možnosti, které mobilní technologie nabízejí v oblasti infotainmentu či bezpečnosti. A začala vznikat různá sdružení automobilek a technologických společností s cílem zajistit bezproblémovou spolupráci mobilů a automobilů.
Menu s sebou
Letošní rok je údajně poslední, kdy bude na světě víc obyvatel než jakýchkoli mobilních telefonů a v roce 2019 bude v Evropě dokonce více smartphonů než obyvatel. Jinými slovy: každý bude mít minimálně jeden, mnozí dva nebo i více. Takový vývoj nebylo možno v automobilismu ignorovat, nota bene, když umožní s relativně nízkými náklady vyšperkovat auta o funkce dosud nevídané. Třeba o možnost na dálku ovládat řadu sekundárních funkcí vozu, přijímat statusová hlášení a podobně. Datový přenos GPRS, signál systému GPS a datová sběrnice auta tak mohou vytvořit triumviát, který ovládne většinu funkcí vozu. Tedy kromě samotného řízení - alespoň zatím...
Plná integrace pak může pomoci automobilkám v oblasti, ve které řada z nich už několik let poněkud tápe – ve vytvoření vhodného grafického rozhraní multifunkčních displejů, zejména těch dotykových. Pokud se na displej přenese, byť ve zjednodušené podobě, „zrcadlo“ displeje mobilního telefonu, je po starostech: uživatel má své prostředí, na které je zvyklý, a nebude nadávat na nelogičnost menu a submenu, které mu připravila ve svém systému automobilka.
Tak jednoduché to ovšem není, ovládání za jízdy při řízení auta je něco jiného než za jízdy v tramvaji, kdy může uživatel veškerou pozornost věnovat jen svému mobilu.
Celý článek naleznete v magazínu FLEET firemní automobily 4/2014