Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 4 / 2014 » Nejmenší pomocníci

Nejmenší pomocníci

 
04-2014

pátek, 29. srpna 2014

Dodávkové, neboli lehké užitkové automobily jsou nedílnou součástí mnoha odvětví, od řemeslných služeb, až po pravidelné zásobování. Tomu odpovídá i nabídka na trhu, v kategorii N1 najdeme tak rozdílné modely jako užitkovou verzi Opelu Corsa a největší provedení skříňové dodávky jako je třeba Ford Transit nebo Peugeot Boxer. Tedy auta, do jejichž nákladového prostoru by bylo možno zmíněnou Corsu zaparkovat...

 

Nejmenší dodávková auta jsou velmi populární v řadě evropských metropolí, protože se dostanou a zaparkují tam, kde větší auta neuspějí, nebo ani nejsou zapotřebí. Ve velkých evropských metropolích jsou více než u nás jsou rozvinuty drobné služby, jako např. rozvážka jídla či zboží do domu, používají je různí opraváři a drobní řemeslníci, kteří ke své práci nepotřebují o moc více než kufr s nářadím. Typickým obrázkem ulic italských či francouzských měst jsou známé tříkolky Piaggio a podobná „přibližovadla“, která za velmi nízkých nákladů odvedou spoustu práce.

 

Peugeot: Racionální ústup

V našich končinách zatím zájem o nejmenší dodávky stagnuje, ale to neznamená, že by neexistoval. Koneckonců popularita někdejších favoritů a felicií pick-up ukázala, že prostor pro ekonomické auto této kategorie na trhu je. Na trhu nejmenších dodávek se pokoušela Škoda udržet modelem praktik, který vzešel nejprve z Fabie, a poté jako podstatně vhodnější řešení z modelu Roomster. Nedá se tvrdit, že by se jednalo o propadák, rozhodně svému segmentu vévodil, nicméně i tak automobilka jeho výrobu ukončila.

Problémem je, že se stávající nabídka až na výjimky příliš nepotkává s poptávkou co do ceny. „Auta této kategorie mohou být na našem trhu zajímavá, jen pokud mají cenu okolo 200 000 Kč. Nebo ještě lépe nižší,“ říká Pavel Havelka, manažer pro korporátní prodej domácího importéra značky Peugeot. Ta měla v nabídce model s označením Bipper, dnes jej ale v ceníku importéra nenajdete. „Rozhodli jsme se jej kvůli minimálnímu zájmu vyřadit z nabídky,“ přiznává Pavel Havelka. Koncernový souputník Citroën byl méně radikální a klon tohoto modelu pod názvem Nemo na našem trhu dále nabízí. Ovšem v jediném provedení 1.3 HDi a s cenou 339 200 Kč bez DPH. To samo o sobě zaručuje, že u Citroënu mnoho starostí s objednávkami tohoto modelu mít nebudou. Vždyť o poznání větší Berlingo lze pořídit s motorem 1.6 HDi za 354 400 Kč, tedy jen o 15 200 Kč více. A tím je víceméně rozhodnuto... Ostatně i Pavel Havelka přiznává, že cenový rozdíl oproti většímu Peugeotu Partner nebyl u Bipperu tak velký, aby jej firmy volily coby levnější alternativu. „Navíc se u firem, které auta pořizují na operativní leasing, tento rozdíl rozpustí v měsíční splátce natolik, že firmy pragmaticky sáhly po větším modelu za téměř shodných podmínek,“ vysvětluje Pavel Havelka.

 

Fiat bojuje cenou

Automobil vycházející ze stejného technického základu jako Peugeot Bipper a Citroën Nemo nabízí pod názvem Fiorino také Fiat. Jeho nabídka je ale o poznání bohatší než nabídka Citroënu, protože vybírat lze ze dvou výkonových verzí turbodieselu 1.3 Multijet (stejný motor, jaký pod označením HDi nabízí Citroën) a v nabídce je i zajímavá zážehová verze na CNG s motorem 1,4 l. Ještě důležitější je, že nejlevnější Fiorino v provedení 1.3 Multijet 75 k je k mání za 233 580 Kč. Není to sice pod hranicí 200 000 Kč, ale i tak se jedná o cenu, která by již mohla zákazníky přilákat. Kdyby... Kdyby Fiat nenabízel větší Doblo za 243 989 Kč. Opět se tedy opakuje stejný problém, který měli u Peugeotu a který mají u Citroënu: cenový rozdíl mezi auty s o poznání rozdílnou užitnou hodnotou je marginální. Přitom Fiorino má co nabídnout: uveze až 610 kg nákladu a nabídne objem nákladového prostoru 2,5 m3. Jenže Doblo se stejným motorem a výbavou poskytne za příplatek 10 400 Kč o metr krychlový více prostoru pro náklad. A to většinou rozhodne, což přiznává i Ján Jakabík, fleet manažer značky Fiat pro Českou a Slovenskou republiku. „Zákazníci se o Fiorino zajímají, ale nakonec zjistí, že jim jeho nákladový prostor nestačí a zvolí raději větší Doblo.“ Přesto model Fiorino nezatracuje: „O Fiorino je ale i tak vcelku zájem, i když je třeba si uvědomit, že je to malý segment trhu, takže se roční prodeje pohybují spíš v desítkách než stovkách kusů. Používají je například firmy, které provádějí servis výtahů. Firmám vyhovuje, že s nimi bez problémů vjedou do podzemních garáží a dobře se s nimi parkuje,“ vysvětluje Ján Jakabík.

 

Celý článek naleznete v magazínu FLEET firemní automobily 4/2014 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz