iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 4 / 2014 » Pohádková proměna
Česká pošta je na autech bytostně závislá. I když listovních zásilek oproti minulosti díky elektronické komunikaci ubylo, zvýšil se výrazně počet přepravovaných balíků. A ty na kole nebo pěšky doručovat nelze. A vozový park Pošty prodělal v posledních letech proměnu, která se dá srovnat snad jen s pohádkovým polibkem, po kterém se z ropuchy stane spanilá princezna...
V prosinci 2009 nastoupil na pozici ředitele dopravy do České pošty Jan Kubásek. V nové funkci jej čekalo nemilé překvapení: Auta České pošty byla přestárlá, mnohdy ve velmi špatném technickém stavu. Pošta na investicích do svého vozového parku nadměrně šetřila a jeho obnovu zanedbávala. Dnes, o pět let později, je situace diametrálně odlišná a Pošta jde v mnoha ohledech příkladem.
Pochybné úspory
„Když jsem nastoupil, byly ve vozovém parku staré avie nebo felicie z počátku devadesátých let. Byl div, že vůbec prošly technickou kontrolou, stav některých těch aut byl po všech stránkách velmi špatný. Ještě horší ale byly náklady na servis,“ říká Jan Kubásek. Aby získal podklady pro další práci, zmapoval si historii servisních nákladů a vyšla mu nepříliš potěšitelná čísla. „Spousta lidí mi tvrdila, že nejlepší jsou auta ve stáří šest let, protože už jsou odepsaná z majetku, ale ještě u nich nejsou vysoké servisní náklady. Jenže čísla ukázala, že už po pátém roce provozu servisní náklady stoupají a úspory jsou tak spíš domnělé než reálné. Kromě toho také klesá spolehlivost.“ Spolehlivost aut je přitom pro Poštu velmi důležitá. Narůstá počet zásilek s dodáním D+1, což znamená dodání do druhého dne, a to s sebou nese nároky na logistiku. „Dřív to bývalo tak okolo 35 procent, dnes je to zhruba osmdesát procent všech podaných zásilek,“ upřesňuje Jan Kubásek. Projevily se zejména zásilky z e-shopů. Lidé si na nákupy na internetu už zvykli, a to včetně rychlého dodání zboží. „Pro nás to představuje zvýšené nároky na dopravu a logistiku, takže si nemůžeme dovolit zdržení kvůli porouchaným autům...“
Pošta měla ve zvyku auta provozovat, dokud držela jakž takž pohromadě. Drobné šrámy, promáčklé blatníky a podobná poškození nikdo příliš neřešil. Řidiči si na to zvykli. Na to, že není třeba se k technice chovat ohleduplně a pečovat o ni. „Myslel jsem, že když dáme řidičům nová auta, že se v tomto ohledu situace zlepší. Sice se o něco zlepšila, nicméně ne o tolik, abych s tím mohl být spokojený,“ přiznává Jan Kubásek a doplňuje, že v tomto ohledu čeká Poštu ještě hodně práce. Není divu, provozuje přes 5000 aut a řidičů má ještě mnohem víc. A to je jeden z problémů: na jednom autě se během dne vystřídají až čtyři řidiči. „Řada z nich se ke svěřené technice chová dobře, ale my zatím máme jen omezené možnosti, jak zjistit, kdo to je a kdo naopak auta ničí,“ říká Jan Kubásek a dodává, že jednou z cest by do budoucna mohl být monitoring vozidel s rozlišováním řidičů a jejich jízdního stylu.
Zajímavé v tomto ohledu je, že Česká pošta svá auta (s výjimkou manažerských a nákladních vozidel) havarijně nepojišťuje a škody ze zaviněných nehod jsou hrazeny z pojištění zaměstnanců na škodu způsobenou zaměstnavateli. Ty jsou sice omezeny výší čtyř a půl násobku mzdy, nicméně, jak říká Jan Kubásek, ve většině případů takové plnění postačuje.
Cesta k operativnímu leasingu
Na základě analýz došli v České poště k závěru, že se nevyplatí provozovat osobní a lehká užitková auta déle jak pět let. „Po pěti letech začnou růst poměrně strmě servisní náklady a zároveň klesají kilometrové výkony, protože auto tráví stále víc a víc času na servisu,“ upřesňuje ředitel provozu České pošty. Propočet byl tedy jednoduchý: při pěti tisících aut by to znamenalo obměnit každoročně tisícovku z nich. A to představuje investici okolo 400 milionů ročně... „Taková částka má velký dopad na cashflow firmy, která je zatížena obrovským majetkem,“ poznamenává Bc. Kubásek, který pracoval na tom, aby se vedení České pošty přiklonilo k financování formou operativního leasingu. „Vysvětloval jsem, že nepotřebujeme auto vlastnit, ale jezdit s ním. Trvalo to nějakou dobu, nicméně v roce 2010 se vypsalo výběrové řízení na prvních 350 užitkových aut.“ Velké dodávky, které byly tehdy pořízeny, budou také prvními auty, které Pošta po pětiletém pronájmu v roce 2016 vrátí. A to bude velmi důležitý bod, protože se bude hrát o platby za nadměrné opotřebení aut... „Už s tím určité zkušenosti máme. Vloni a předloni jsme pořizovali osobní auta pro překlenovací období jako rychlou náhradu těch nejhorších vozů v našem fleetu. A ta byla pouze na roční leasing. Takže víme, jak k tomu leasingové společnosti přistupují a že se snaží z plateb za nadměrné opotřebení vytěžit maximum. My o tom s nimi jednáme, bavíme se o jednotlivých případech a docházíme k nějakému akceptovatelnému kompromisu.“ Česká pošta navíc v rámci příprav na přechod k operativnímu leasingu dosáhla sjednocení takzvaného katalogu opotřebení pro všechny leasingové společnosti. Jinak by pro její management byla situace značně nepřehledná. „Musíme respektovat zákon o veřejných zakázkách, což znamená, že může každé vypsané výběrové řízení vyhrát jiný dodavatel a s jiným typem auta. Unifikace by pro nás sice byla v mnoha ohledech přínosná, ale z tohoto důvodu je nereálná. Nemůžeme v zadání někoho diskriminovat. Můžeme udělat jen to, že správně nadefinujeme parametry, abychom ve výsledku skutečně dostali to, co potřebujeme a co nám vyhovuje.“
Celý článek naleznete v magazínu FLEET firemní automobily 4/2014