iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 4 / 2015 » Auto automobil
Na začátku byla čtyři kola, volant a úžasný vynález jménem spalovací motor. O mnoho víc toho pro stavbu prvních automobilů zapotřebí nebylo. S léty přibývalo zařízení a systémů pro zajištění vyššího výkonu i komfortu, snížení spotřeby, zlepšení jízdních vlastností... Jedno ale zůstávalo stále stejné. Za volantem, ať už vlevo, nebo vpravo, musel a stále musí sedět člověk. Plnoletý a s příslušným oprávněním k řízení motorového vozidla. Na tom se za více než sto let vůbec nic nezměnilo. Ale změní...
Myšlenky na auta, která sama řídí, sama jedou, co cíle vás dovedou, se objevily už před mnoha lety a v sci-fi filmech je vídáme běžně. Třeba takový Total Recall (samozřejmě ten původní s „Arniem“) byl v tomto směru krásně úsměvný, zatímco v Demolition Man bylo ztvárnění autonomního auta pojato smrtelně vážně. A zatímco legračního robota za volantem se asi nedočkáme, něčeho takového, co vozilo Sandru Bullock v druhém jmenovaném filmu, se zřejmě časem dočkáme. Ona taková Tesla S s namontovaným systémem od Bosche k tomu nemá daleko a výtvor Mercedesu s označením F 015 už je de facto totéž...
Technika před legislativou
Odborníci tvrdí, že technologie pro bezpečné autonomní řízení vozidel budeme mít do deseti let. A asi se tomu dá věřit. Stačí se podívat na vývoj, jakým prošly asistenční systémy, které dnes běžně nacházíme v autech. Před nějakými šesti sedmi lety byl adaptivní tempomat malým zázrakem, systém udržování jízdního pruhu s automatickými zásahy do řízení je na trhu zhruba pět let a dnes je vcelku běžnou součástí aut, navíc stále lépe fungující. Funguje ovšem pouze po několik sekund. Ne proto, že by to dál „robot“ nezvládl, ale protože to vyžaduje legislativa. Ta zatím nikde na světě nepovoluje auta, co se obejdou bez řidiče s platnými „papíry“. Výjimkou je několik států USA či zemí EU, kde byl povolen experimentální provoz. V Evropě probíhá zatím například v Německu, Velké Británii či Švédsku.
Už to jede...
Konzultační společnost BCG předpovídá, že zcela samostatně se budou auta bez řidičů schopna pohybovat v ulicích měst v roce 2022, což je již za sedm let. A do dvaceti let už bude takto vybaveno každé čtvrté nově prodané auto. I tak se ale silnic s plně automatickým provozem nedočkáme dříve, než někdy po roce 2050. Pokud se podaří přesvědčit zákonodárce, tak by mohla být nicméně první auta vybavená autonomním řízením, byť jen pro dálniční provoz, na trhu do dvou tří let. Automobilky už do systémů pro autonomní řízení investovaly hodně peněz a nejsou samy. Exponují se i špičkoví dodavatelé, jako Bosch, nebo IT společnosti, jako Google. Svůj projekt má i alternativní taxislužba Uber. Všichni čichají byznys budoucnosti...
Google testuje svá samořiditelná auta v provozu šest let. Za tu dobu došlo celkem ke dvanácti haváriím, což rozhodně není mnoho. Ani jednu z nich ovšem nezavinilo automatické auto. V osmi případech se jednalo o nárazy zezadu na křižovatkách a stopkách, za které mohli nepozorní řidiči. Ve čtyřech případech mohlo za nehodu vozidlo Google, ale jednalo se o situace, kdy je řídil člověk. Jeden ze zakladatelů Googlu, Sergey Brin, zdůraznil, že cílem není vytvořit dokonalé samořiditelné auto, ale auto, které bude řídit lépe než člověk. Google testuje svůj systém velmi intenzivně, dříve používal upravené toyoty, ale před dvěma měsíci nasadil do provozu pětadvacet bublinovitých vozítek vlastní konstrukce. Google je progresivní společnost, má to tak nějak ve své firemní DNA. Automobilky jsou podstatně konzervativnější, přesto většina z nich nespí a autonomní systémy vyvíjí. Na čele lze najít prémiové značky jako Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Audi, ale i další, neprémiové. Mezi „odmítače“ patřil ještě donedávna Ford, situace se ale letos v létě změnila a „modrý ovál“ se chce ve spolupráci s technologickými společnostmi ze „Silicon Valley“ stát lídrem v oblasti autonomního řízení.
Celý článek naleznete v magazínu FLEET firemní automobily č. 4/2015