iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 4 / 2015 » Do nové éry
Domácím značkám, zejména pokud nemají jiného odpovídajícího domácího konkurenta, patří skoro všude významná část trhu. Volvu ve Švédsku, Fiatu v Itálii, Seatu ve Španělsku a samozřejmě Škodě na českém trhu. Zejména ve fleetových prodejích je dnes Škoda fenoménem, a to nikoli kvůli cenové politice, ale proto, že její auta prostě firmy chtějí. A vypadá to, že je budou chtít ještě více.
Škoda uvedla v rychlém sledu na trh řadu nových aut. Vedle nové generace Octavie, Fabie a Superbu přidala také zcela nové modelové řady Citigo a Rapid. A další novinky jsou na cestě. Nejen produktové, ale i ty, bez kterých se neobejde péče o zákazníka, ať již před, nebo po prodeji. O obojím jsme si povídali s Lubošem Vlčkem, ředitelem domácího zastoupení automobilky Škoda Auto.
Podíl firemních obchodů na celkových prodejích nových aut se v České republice už několik let zvyšuje. Čím byste to ze svého pohledu vysvětlil?
Je pravdou, že dlouhodobě je podíl korporátní klientely na trhu s novými vozy větší než podíl klientely retailové. Uvádí se zhruba poměr 70:30 a je to trend, který je srovnatelný s vyspělou Evropou, protože čím dále více firem svůj vozový park profesionalizuje, což znamená nejen nové moderní automobily, ale také moderní způsoby financování, jako je například operativní leasing. A v řadě firem je vůz zároveň součástí politiky zaměstnaneckých benefitů. Proces této profesionalizace ještě není ukončen a je tedy možné, že korporátní trh u nás ještě poroste. Na druhou stranu dnes roste i retailový trh, a to primárně díky Škodě, protože jsme přišli na trh s modely, které byly velmi očekávány a o které je dnes velký zájem.
Jaká je tedy situace v poměru retailových a fleetových prodejů u Škody? Liší se výrazně od celkového trendu?
Především bych chtěl říci, že u Škody žádný zásadní přesun prodejů od retailových k fleetovým neregistrujeme. Naše prodeje se vyvíjejí v posledních dvou letech velmi pozitivně, a to jak v retailovém, tak korporátním segmentu. Zatímco v první polovině letošního roku rostl celý trh meziročně o 20,4 procenta, tak Škoda rostla o více než 27 procent a navyšujeme tedy opět svůj tržní podíl. A to nás velmi těší, stejně jako zmíněný růst v privátním segmentu. Statistiky bohužel ovlivňuje fakt, že v nich jako fleetové figurují i prodeje, které jsou vykazovány jako firemní byznys, ale přitom je to obchod privátní. Děje se to například u operativního leasingu pro soukromé osoby. Nákup leasingovou společností je zaregistrován jako firemní, přitom koncovým zákazníkem je privátní osoba. Toto bychom si měli napříč celým trhem v zájmu zpřesnění údajů vyjasnit. Pokud zůstanu u statistiky SDA, tak v prvním pololetí letošního roku činil podíl firemních prodejů na našich celkových prodejích 60,5 procenta. Tento podíl by se ale trochu změnil, kdybychom jej očistili o zmíněné privátní prodeje vydávané za fleetové. Pak by se mohl ještě o nějakých sedm až osm procent posunout ve prospěch privátních obchodů a zjistili bychom tedy, že reálné fleetové prodeje jsou v našem případě jen o pár procent vyšší než prodeje retailové.
Jak se hodlá Škoda profilovat vůči firemní klientele do budoucna?
Škoda Auto je na našem trhu absolutním lídrem firemních prodejů a v posledních zhruba osmi letech se výrazně profilovala jako fleetová značka. Tuto pozici si samozřejmě chceme udržet. Sice jsme v posledních dvou letech výrazně přidali v privátním sektoru, ale rosteme i v tom fleetovém. Náš celkový tržní podíl byl vloni okolo třiceti procent, dnes, v polovině roku, je to přes 33 procent a ve fleetových prodejích dokonce okolo 38 procent. To je velmi dobré číslo, ale mohli bychom jej ještě vylepšit.
Celý rozhovor naleznete v magazínu FLEET firemní automobily č. 4/2015