iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 4 / 2015 » Ford Transit - Jubilant v Lommelu
Ford Transit je ikonou svého segmentu. Na trhu je již padesát let, letos tedy slaví „kulatiny“. A slaví je v nebývalé kondici, protože představuje nejkomplexnější užitkovou řadu, jakou kdo vyrábí. Označení Transit dnes totiž vedle tradičního velkého vanu nesou také tři menší modely, uvedené na trh v nedávné době.
Transit dokáže být nejen praktickým dopravním prostředkem, ale i houževnatým, bezpečným a spolehlivým pomocníkem při přepravě osob a rozvážce zboží. O tom jsme se přesvědčili v rámci jízdních testů současných modelů. Akce proběhla na polygonu v belgickém Lommelu u příležitosti 50 let od zahájení výroby Fordu Transit. Byli jsme jedněmi z mála českých novinářů, kteří měli možnost tvrdé testy na belgickém polygonu absolvovat.
Polygon v Lommelu
Lommel Proving Ground (LPG), jak je polygon označován, patří k nejmodernějším evropským testovacím areálům v Evropě. Byl otevřen v roce 1965 a jen v průběhu let 1999 až 2010 byly investovány do testovací výbavy 23 miliony eur.
Tvrdé zkoušky, jimž se podrobují vozidla na polygonu v Lommelu, jsou neoddělitelnou součástí přípravy každého modelu značky Ford před jeho uvedením do výroby. Před rokem se zde konaly závěrečné testy nového Transitu. Každý, kdo alespoň trochu cítí s vozidlem, musí nutně v kabině testované silniční dodávky trpět. Absolvovat test odolnosti s vozem, který nepatří do skupiny „offroadů“, je drastickým zážitkem, a to zejména při projíždění úseků, kde jedete na plný plyn při předepsaném rychlostním stupni po hrbolatém povrchu.
S mnohou překážkou by si bez reptání poradil Ranger s velkým křížením náprav, ale stejné nástrahy musí na polygonu překonávat i Transit, který najíždí nepříjemně vysokou rychlostí na šikmé i kolmé překážky tvořené ostrým obrubníkem. Přejezd buližníkového úseku s extrémně nerovnými „kočičími hlavami“ vás instinktivně nutí sundat nohu z plynu. Průjezd solnou lázní či uvěznění vozidla v korozní komoře, to jsou další zkoušky, při nichž sice podvozek netrpí, za to se důkladně prověřuje kvalita povrchové úpravy vozidel.
Není divu, že Ford dokázal podrobit svou nejnovější dodávku náročnému testovacímu programu, který během pouhých šesti měsíců nasimuloval deset let tvrdého pracovního nasazení.
Znovu na polygonu
Letos v červnu jsme se na polygon vrátili a absolvovali jsme jak samostatné jízdy za volantem deseti vybraných modelů, tak instruktážní jízdy v roli spolujezdce.
Akci předcházela monumentální přehlídka jednotlivých generací modelu Transit. Po povinné instruktáži týkající se bezpečnosti na rozsáhlém polygonu následovalo rozdělení účastníků do dvou skupin. Zatímco jedna samostatně testovala jednotlivé přistavené vozy, druhá absolvovala zkoušky odolnosti s instruktorem, s nímž jsme projížděli jednotlivé úseky, kde se ověřuje nejen odolnost podvozku, ale například i funkce elektronických systémů podvozku, jako jsou ABS, ESP, Hill Holder a další.
Jako zlatý hřeb mohl každý z novinářů okusit se zkušeným instruktorem dojem z razantní jízdy v roli spolujezdce. Profesionál za volantem mistrně kroužil na plný plyn ostrými zatáčkami polygonu. Tuto „disciplinu“ jsme si samozřejmě nemohli nechat ujít. Přiznám se, že jsem absolvoval mnoho stovek kilometrů za volantem i v roli spolujezdce v nejrůznějších typech závodních i soutěžních vozidel, ale zážitek z jízdy v kabině prototypu silničního Transitu vybaveného bezmála třísetkilowattovým motorem, projíždějícího úzké zatáčky dvojnásobnou rychlostí než udávají varovné značky polygonu, překonal všechna očekávání.
Padesát let Transitu
První Ford Transit opustil montážní linku v závodě Langley ve Velké Británii 9. srpna 1965. Pyšnil se mnoha moderními prvky od tištěného spoje přístrojového panelu přes zámek řízení nebo boční dveře až po přípravu pro uchycení bezpečnostního pásu. Původní model byl poháněn zážehovými motory 1,7 l 54 kW a 2,0 l 63 kW.
V roce 1968 byla zahájena výroba vznětových motorů v Dagenhamu a o deset let později byla na světě druhá generace Transitu. Ta je okamžitě rozpoznatelná díky tomu, že maska chladiče, nárazníky, rám čelního okna i vnější zpětná zrcátka byly nalakovány černou barvou. U dlouhé varianty se na zadní nápravě objevila jednoduchá montáž a na předních kolech kotoučové brzdy. V této podobě přišel na svět miliontý Transit.
Oslava výroby dvoumiliontého vozu se konala 25. července 1985. O rok později následovala další konstrukční vylepšení. Uveďme alespoň modifikovaný závěs MacPherson na přední nápravě.
Třímiliontý transit vyrobili u Fordu 15. září 1994. V témže měsíci byl uveden inovovaný model a za dva roky byl na světě sedmnáctimístný minibus.
První Transit na LPG vyjel z linky v roce 1998 a o dva roky později, v roce pětatřicátých narozenin Transitu, přišel na svět zcela nový model. Padá další produkční meta: Transitů byly vyrobeny již čtyři miliony a tento model stanul v čele evropských prodejních statistik. Vedle těžkotonážního Jumba se v Amsterodamu představil také Transit Connect, nový člen rodiny Transit.
Ocenění International Van of the Year získal Transit v letech 2001, 2003, 2007, abychom uvedli alespoň starší ocenění, kterých se oslavenci během kariéry dostalo.
V roce 2003 je tu další novinka: Transit, jako první ve své třídě, je sériově dodáván s protiblokovacím systémem ABS. Moderní závod Ford-Otosan v tureckém Kocaeli rozšiřuje výrobu především pro mimoevropské země. V roce 2005 je vyroben již pětimiliontý vůz a na trh vstupuje další generace. K novinkám uvedeným v roce 2006 se přidává pohon všech kol.
V roce 2013 se na trhu objevil nový přírůstek do rodiny užitkových Fordů: Byla zahájena výroba řady Transit Custom. S ním přichází další ocenění International Van of the Year 2013 a jako první vůz své kategorie získává pět hvězd v náročném bariérovém testu Euro NCAP. A z výrobní linky mezitím sjel Transit s výrobním číslem 7 000 000.
V roce 2014 je Transit vyhlášen nejbezpečnějším vozem své kategorie a nabídka se dále rozšiřuje. Na trh přichází především do městského provozu vhodný Transit Courier a záhy je zahájena výroba nové generace do té doby nejmenšího Transitu, provedení Connect.
Aktuální nabídka zahrnuje nejen všechny tři možné konfigurace pohonu náprav (přední, zadní, 4x4), ale i různé varianty karoserií. Kromě podvozku může zákazník objednat skříňovou verzi i kombi na rozvorech L2, L3, L4 a L5, rovněž výšku střechy ve třech různých provedeních.