iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 4 / 2015 » Nezavěšujte (se), jste v pořadí...
Objednat si auto je snadné, stačí vybrat značku, model, motor, výbavu, barvu... Ale na nový přírůstek do vozového parku je třeba čekat, a to někdy i poměrně dlouhou dobu. Ne měsíc, nebo dva, ale třeba půl roku, přičemž jsou známy případy s dodacími lhůtami přes rok. Zjišťovali jsme, jaká je aktuální situace na našem trhu.
Téměř u všech značek existuje možnost, jak auto získat ihned, pokud to opravdu spěchá, jedná se o jeden nebo dva kusy a nevadí, že budou každý v jiné barvě nebo výbavě a motorizaci. Importér a dealeři drží určité skladové zásoby, nehledě na předváděcí auta. Takže pokud někdo zapomněl včas objednat náhradu za dosluhující auto, nebo se náhle vyskytla potřeba rozšířit autopark o auto pro nového zaměstnance, je možno oslovit dealery s požadavkem na dodání „skladovky“ nebo „předváděčky“. Většinou uspějete, ale jak bylo uvedeno, musíte brát, co je. Předváděcí vozy určené k prodeji jsou většinou k dispozici i na serverech s ojetými vozy, přestože se často jedná o auta, které mají najeto jen několik stovek kilometrů a jsou tedy de facto zcela nové.
Samozřejmě je možno situaci řešit i jinak. Třeba dlouhodobou zápůjčkou z autopůjčovny, nebo naopak krátkým, půlročním operativním leasingem. Ve finále to bude víceméně jedno a totéž, s autopůjčovnou se ale dohodnete rychleji, protože si vyberete z toho, co má k dispozici. U leasingové společnosti by mohl být problém s dostupností aut pro krátkodobý leasing, protože si nedrží vlastní zásoby. Auta objednávají podle požadavků klientů, jsou tedy v zásadě v obdobné situaci jako sám zákazník, i když mají samozřejmě širší pole působnosti a tedy i víc možností, jak auto sehnat. Velké leasingové společnosti navíc někdy disponují určitými centrálními „zásobami“ nejžádanějších modelů.
Problémy s kapacitou
Co všechno ovlivňuje dodací lhůty? Především kapacita výrobního závodu či závodů. Pokud přijde do výroby model, o který je enormní zájem, továrna takzvaně „nestíhá“ a objednávky přibývají rychleji, než je „takt time“ výrobní linky. Automobilky nezaměstnávají jasnovidce, a i když mají s marketingem svých aut velké zkušenosti, čas od času situaci přesně neodhadnou. Ať směrem nahoru, nebo dolů. Pokud je zájem nižší než se předpokládalo, tak není nic jednoduššího, než produkci snížit a uvolněnou kapacitu využít jinak (na jedné výrobní lince se dnes běžně montují dva nebo tři různé modely). Opačně je to horší. Pokud jede linka na plný výkon, přidávat už nelze. Velký zájem zákazníků, větší, než jaké jsou kapacitní možnosti výroby, je pro automobilky samozřejmě lepší situace než nízký zájem. Nemusí se podbízet cenou, nemusí tolik investovat do marketingu. Pokud je ale disproporce příliš velká, stává se z příjemné situace nepříjemná. Dlouhé dodací lhůty řadu zákazníků odradí, a ti mohou zamířit ke konkurenci. Proto není příliš vysoký převis poptávky žádoucí pro nikoho.
Celý článek, včetně aktuálního přehledu dodacích lhůt jednotlivých značek naleznete v magazínu FLEET firermní automobily 4/2015