iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 4 / 2015 » Zimní pneumatiky a tyre management
Pneumatiky jsou to jediné, co spojuje automobil se zemí, ať je to vyasfaltovaná silnice, nebo polní cesta. Ovlivňují jízdní vlastnosti, brzdnou dráhu i spotřebu. V zimních podmínkách význam kvalitních pneumatik stoupá, protože mohou nastat podmínky, ve kterých jiné než zimní pneumatiky prostě neobstojí.
Jak praví litera zákona, mezi 1. listopadem a 31. březnem je řidič povinen mít na vozidle namontovány zimní pneumatiky, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že k takovému stavu dojde.
Z uvedeného vyplývá, že zimní pneumatiky nejsou v uvedeném období povinné. Rozhodně ne, pokud jsou silnice suché, bez sněhu a ledu. Jenže počasí se v zimě může rychle změnit, někdy navzdory předpovědím meteorologů, a pak je už na přezouvání pozdě. Pro řidiče, který jezdí denně, je proto obutí auta na „zimáky“ tak jako tak nevyhnutelné. A to jsme se nezmínili o tom, že existují oblasti, kde značka „povinná zimní výbava“ přikazuje použití zimních plášťů i v situaci, kdy jsou silnice bez sněhu či ledu...
Bez ohledu na legislativu je problematika pneumatik zejména v případě větších vozových parků důležitá i z hlediska fleet managementu, nebo, v tomto případě, tyre managementu. Zajistit včasné přezutí většího počtu aut, kontrolu stavu pneumatik, případnou náhradu za nové a optimální hospodaření, to vyžaduje určitou pozornost a úsilí. Zejména tam, kde jsou náklady pečlivě hlídány a zbytečné výdaje se netolerují. Je třeba stanovit řadu pravidel pro uživatele a samozřejmě vybrat kvalitního dodavatele pneuservisních služeb. Dnes na trhu působí celá řada servisních sítí, řada z nich se může pochlubit celorepublikovou působností a službami, které nezahrnují jen samotný pneuservis, ale i řadu dalších doplňkových služeb, jako mytí, čištění interiéru, servis klimatizace, brzd, podvozku a podobně. A samozřejmě také možnost uskladnění pneumatik. Správné skladování je pro pneumatiky velmi důležité. Nepodceňujte jej!
Kdy přezouvat?
V týdnu před začátkem listopadu a v první polovině listopadu mívají pneuservisy velmi napilno a objednací termíny mohou být i dvoutýdenní. Velmi záleží na počasí. Teplý začátek listopadu řadu řidičů uchlácholí, o to větší je nával, pokud najednou „přituhne“. Je tedy lepší zbytečně nečekat, v polovině října se objednat na termín ke konci měsíce a mít klid a jistotu, že budou auta včas přezuta. Pokud necháváte namontovat zcela nové pneumatiky, pamatujte, že trvá zhruba 300 – 500 km jízdy, než se dostanou nové pláště do své optimální kondice. U některých pneumatik testy dokonce v minulosti prokázaly i řádově vyšší porce kilometrů, než byly optimálně „zajety“. Vyplatí se je tedy nazout již v polovině října.
Rozhodně nepřezouvejte jen podle starého a překonaného doporučení, které praví, že přezout na zimní pneumatiky se vyplatí při trvalejším poklesu teploty pod 7°C. K teplotnímu propadu může dojít náhle, stačí, abyste museli vyjet na cestu v noci, i když přes den se ještě drží teploty na příjemných šestnácti nad nulou. Nejchladněji během dne je navíc brzy z rána, kdy už řada řidičů vyjíždí do práce nebo na svou pracovní trasu.
Na konci zimy je naopak lepší vydržet a nepřezouvat okamžitě s prvním dubnem. Zima v tuto dobu ještě leckdy neřekla své poslední slovo a důležitější než litera vyhlášky je reálná situace na silnicích. Ideální je nechat přezutí na období kolem půle dubna. Samozřejmě mimo horské oblasti, kde se v tuto dobu ještě vesele lyžuje. Tam se nezřídka přezouvá na letní pneumatiky až v květnu.
Stáří versus životnost
Jak dlouho pneumatiky vydrží? V tomto směru je třeba rozlišovat mezi životností (stářím) uskladněných pneumatik a životností používaných pneumatik. Celková životnost pneumatik přitom není nikde oficiálně stanovena, jen neoficiálně se hovoří o hranici deseti let. Z tohoto důvodu není důvod vyhýbat se pneumatikám, na kterých si přečtete (viz sloupek o značení pneumatik), že byly vyrobeny vloni nebo předloni. Pokud je kupujete u profesionálů, tedy v kvalitním pneuservisu, pak je téměř jisté, že byly odpovídajícím způsobem skladovány a ty dva roky se na nich nijak negativně neprojevily. Jako nové mohou být pneumatiky deklarovány dokonce až do pěti let od data výroby.
Co tak dlouhou lhůtu umožňuje? Konzervace. Na konci výrobního procesu se každá pneumatika napustí konzervační látkou. Určitě znáte ten pocit, když na novou pneumatiku sáhnete: máte dojem, že je jakoby navoskovaná. Impregnační směs se vpije do pryže a pneumatiku udržuje v optimálním stavu po řadu let. Brání degradaci směsi. Samotný proces stárnutí pneumatiky tedy začíná až v okamžiku, kdy dojde k odstranění této ochranné vrstvy z pláště. Tedy jakmile se pneumatika rozjede po silnici. Proto není z hlediska vlastností žádný rozdíl mezi měsíc a dva roky starou pneumatikou stejného typu a rozměru. Teprve po zničení ochranné vrstvy mechanickým otěrem a povětrnostními vlivy začnou obě stejným tempem (za podmínky identického používání) stárnout.
Tento problém se týká ve větší míře zimních pneumatik, které obsahují siliku. I když jsou moderní gumárenské směsi stabilizovány podstatně déle, než tomu bývalo v minulosti, tak se schopnost přilnavosti zimní pneumatiky za nízkých teplot postupně snižuje. Po čtyřech letech je načase zimní pneumatiku vyměnit, i když má ještě daleko k minimální hloubce dezénu. Platí to především pro auta jezdící celorepublikově, ve zvýšené míře pro ta, která se pohybují v horském prostředí (zde by bylo vhodné pneumatiky měnit po třech letech).
Celý článek naleznete jako téma vydání v magazínu FLEET firemní automobily č. 4/2015