iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 4 / 2016 » Bez zbytečných experimentů
Co je smyslem fleet managementu? Odpověď na tuto otázku je zdánlivě jednoduchá: zajistit efektivní, bezpečný a spolehlivý provoz firemních aut. Navzdory jasnému zadání se ale praxe v jednotlivých společnostech mnohdy ideálu vzdaluje. Ne každý se drží uvedené odpovědi systematicky a důsledně. Jak se zdá, u provozovatele plynové přepravní soustavy to však platí beze zbytku.
Společnost NET4GAS, s.r.o. vznikla postupnou transformací. V roce 2006 došlo nejprve k vyčlenění přepravy plynu ze struktury tehdejší RWE Transgas do nově založené společnosti RWE Transgas Net, která byla o čtyři roky později v souvislosti s pokračujícím procesem oddělování přepravy plynu od vlastního obchodování dle regulační politiky Evropské unie přejmenována na dnešní NET4GAS. V roce 2013 pak prodala skupina RWE svůj obchodní podíl v této společnosti konsorciu Allianz Capital Partners a Borealis Infrastructure.
V terénu jako doma
Společnost NET4GAS dnes zajišťuje provoz přepravní plynové soustavy, ze které pak odebírají pro své zákazníky plyn jednotliví distributoři. Údržba páteřní sítě je velmi zodpovědný úkol, jehož úspěšné zvládnutí závisí ve značné míře i na zajištění materiálního vybavení pracovníků, auta nevyjímaje. Od roku 2010, kdy společnost vznikla, stojí v čele jejího fleet managementu Jan Betko. Ten také vytvářel její první Car Policy, která byla koncipována tak, aby zajistila co nejefektivnější provoz vozidel v rámci požadovaných úkolů. A těch je hodně.
Vozový park společnosti tak dnes čítá na dvě stovky osobních vozidel, z čehož je 65 terénních, 25 užitkových VW Transporter ve verzi 4x4, několik dalších užitkových vozů, 55 referentských škodovek a vozidla managementu. To vše je ovšem při hovoru o vozovém parku společnosti jen polovina celé pravdy, protože tu druhou tvoří zhruba 150 nákladních automobilů, jeřábů nebo vysokozdvižných vozíků. „Máme například první Tatru Fénix, která byla vyrobena,“ chlubí se Jan Betko.
Údržba páteřního plynovodu je prací v terénu, a proto vysoký počet terénních aut ve fleetu příliš nepřekvapuje. Právě tento segment si vyžádal doplnění jinak rigidní Car Policy zaměřené prakticky výhradně na koncern Volkswagen ještě značkou Mitsubishi. Právě od ní má NET4GAS terénní pickupy L200 a SUV Outlander. Mitsubishi L200 slouží pracovním četám útvaru údržby soustavy, které se potřebují dostat až k samotné „rouře“, a to prakticky kdekoli po celé její délce. „Letos jsme navíc nakoupili šest vozů Škoda Yetti pro techniky, kteří provádějí měření. Vozí s sebou jen měřicí přístroje a stačí jim průchodnost lehčím terénem, L200 by pro ně byly celkově předimenzované a Outlandery, které nakupujeme pro vedoucí pracovních čet, zbytečně drahé,“ vysvětluje Jan Betko a dodává, že k dispozici jsou ještě VW Transportery s pohonem všech kol, které jsou vybaveny, stejně jako L200, dílenskými vestavbami.
A proč nezvolili pro pracovní čety Volkswagen, který má v nabídce model Amarok? „Když jsme hledali vhodné pracovní auto do terénu, zjistili jsme, že našemu zadání odpovídá prakticky jen Mitsubishi L200 a Toyota Hilux, Amarok se v roce 2010 ještě nevyráběl. Šlo nám nejen o cenu, ale také třeba o prostornost kabiny, potřebovali jsme, aby se do ní vešlo bez problémů až pět lidí, a to bývá v této kategorii problém. Navíc jsme chtěli jednu značku jak pro pick-upy, tak pro SUV vedoucích čet. A zjistili jsme, že obě auta podle našich představ nám aktuálně umí dodat jen Mitsubishi.“
Celý článek přináší magazín FLEET firemní autombily č. 4 /2016