iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 4 / 2017 » Automaty a roboti
Převodovka je hned po motoru mechanicky nejkomplikovanější součástí auta. Jejím úkolem přitom není nic jiného než napravit jednu velkou nevýhodu spalovacího motoru, kterou je jeho schopnost poskytovat hnací sílu pouze v omezeném spektru otáček.
Spalovací motory se dělí na zážehové a vznětové, automobilové převodovky zase na manuální a automatické. I tady máme dvě koncepce, které dělají ve výsledku totéž. A podobně, jako je třeba trochu rozdílně zacházet se zážehovým a vznětovým motorem, jsou odlišnosti také mezi manuálními a automatickými převodovkami. A také mezi různými druhy automatických převodovek, protože ty si můžeme rozdělit na tři, další konstrukčně odlišné podskupiny. Podívejme se na ně.
Robotizované převodovky
Nechte práci strojům
Snaha obejít měnič točivého momentu klasické automatické převodovky (především z finančních důvodů) přivedla konstruktéry k automatizaci činnosti klasické manuální převodovky. Není pro ně ustálené pojmenování. Říká se jim automatické, automatizované, robotizované, u PSA si dokonce vymysleli trochu obskurní označení „pilotované“. My se přikláníme k výrazu „robotizované“.
Hlavní výhodou převodovkových robotů je jejich výrazně nižší cena v porovnání s klasickými měničovými automaty. Dalším pozitivem je fakt, že nezvyšují spotřebu. Nedochází zde ke ztrátám v měniči, a pokud je dobře napsán algoritmus pro řazení, tak může takový šesti-, nebo sedmistupňový robot dosahovat papírově dokonce nižší spotřeby než verze s plným manuálem. A v praxi možná ještě větší, protože ruku na srdce - kolik procent řidičů řadí optimálně? Nevýhodou je snížený komfort oproti měničovému automatu, protože přeřazování není tak hladké. U robotizované skříně totiž vždy při změně převodu dochází k přerušení distribuce hnací síly. To je hlavní rozdíl oproti planetové převodovce s hydroměničem.
Pro automobilky nebylo nic složitého takové převodovky nabídnout, protože nejsou ničím jiným než manuální skříní, osazenou dodatečnou elektronicky řízenou jednotkou, která nahrazuje řidiče. Ovládá třecí spojku v setrvačníku a táhla řazení. Nic víc. Není tedy třeba konstruovat novou skříň jako pro dvouspojkové převodovky nebo planetové převodovky s měničem.
Celý článek naleznete v magazínu FLEET č 4/2017, k dispozici také v elektronické podobě na Alza Media.