iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 4 / 2017 » Do města i do terénu
Automobilový svět mění tak, jako snad nikdy předtím. Jednou příčinou těchto změn je nástup nových technologií, zejména v systémech pohonu, tím druhým jsou spíše módní trendy, které reflektují vnímání vozidel veřejností. Do druhé kategorie spadá i masivní růst obliby vozů kategorie SUV.
S nástupem nových modelů SUV, zejména od Škody, se dá na našem trhu očekávat částečné prolamování jednoho fleetového tabu, kterým byl a stále většinou je zapovězení SUV ve vozovém parku. Důvody jsou ekonomické (vyšší pořizovací cena i provozní náklady) i „politické“, protože podle mínění mnoha odpovědných manažerů prostě nevypadá dobře, když firma jezdí s takovými auty. Jenže situace se mění. Aktuálně tvoří prodeje SUV a crossoverů již téměř čtvrtinu trhu. Vozidel s pohonem všech kol je ale menšina, což svědčí o tom, že auta do „terénu“ ve skutečnosti jejich uživatelé nepotřebují. Nicméně jsou i firmy nebo podnikatelé a řemeslníci, kteří pohon všech kol a zvýšenou světlou výšku využijí. Pokud se nejedná o časté jízdy v náročném terénu, pak SUV postačuje a není třeba se poohlížet po robustním off-roadu (těch už dnes stejně na trhu s výjimkou pick-upů mnoho není).
Velký výběr
Co trh aktuálně nabízí? Výběr je opravdu široký, a to ještě v následujícím přehledu vynecháváme všechny modely, které nemají verzi s pohonem všech kol. Tedy například jinak atraktivní Peugeot 3008 nebo Citroën C4 Aircross, které jinak do segmentu patří. Také prémiové modely si necháme na příště, protože jsou kapitolou samy o sobě. I tak figuruje v přehledu šestnáct kompaktních „čtyřkolek“. Jedná se o vozy spadající do stejného segmentu, přesto rozdílné. Cenově se vymyká budgetová Dacia Duster, která je nejlevnější čtyřkolkou na trhu. Největší zavazadelník nabídne jak v pětimístné konfiguraci tak ve dvoumístné Volkswagen Tiguan, stejný model také nabízí nejsilnější zážehový i vznětový motor. Největší světlou výškou se pochlubí nový Jeep Compass.
Jediným modelem s trvalým pohonem všech kol je Subaru Forester. Ostatní vozy využívají „inteligentní“ pohon s mezinápravovou spojkou (většinou Haldex). Ta sice také může ponechávat trvale zbytkový točivý moment na zadní nápravě, za trvalý pohon 4x4 se tyto systémy přesto nepovažují. Jediným hybridním modelem je Toyota RAV-4, která se navíc vymyká zvyklostem absencí dieselového pohonu pro verzi 4x4 (má jej pouze pro „dvoukolku“).
Celý článek naleznete v magazínu FLEET č. 4/2017, k dispozici také v elektronické podobě na Alza Media.