iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 4 / 2017 » Předplacené servisní programy
Nutnost navštěvovat servis asi nikoho příliš netěší. Ideální auto by bylo takové, které by se bez něj obešlo. Jenže to nejde a nepůjde to ani v budoucnosti. Servis potřebují i elektromobily, které jsou z mechanického hlediska výrazně jednodušší než auta se spalovacími motory. Pravidelný servis, tedy nikoli opravy nabouraných aut, netvoří tu největší položku v celkových nákladech provozu, představuje však oblast potenciálních vícenákladů, které si přejí mít zejména větší vozové parky pod kontrolou. Mnohým vyřeší tento problém operativní leasing, těm ostatním může pomoci předplacený servisní program.
Servisní programy či balíčky nejsou žádnou novinkou, některé značky je nabízejí již poměrně dlouho. Jde o to, že si zákazník formou jednorázové platby, případně platby rozložené do pravidelných splátek zajistí jasně definované servisní služby a neřeší díky tomu fakturace za jednotlivé návštěvy servisu. Úspora je jak finanční, neboť předplacené balíčky by měly vždy vycházet levněji než platby po každém provedeném servisu samostatně, tak logistická a procesní, protože odpadají některé dokumenty a jejich následné kontroly.
Simulace i podpora leasingu
Ne každá firma si přeje provozovat auta v rámci operativního leasingu. Někde tradičně, jinde z důvodů pragmatických nebo i legislativních auta na operativní leasing nemají, rádi by však některých výhod, které nabízí, využívali. Mohou si zajistit služby externího správce vozového parku, který podobně jako klasické leasingové společnosti agreguje poptávku svých klientů po službách a získává tak pro ně lepší ceny. Tento druh služeb je u nás zatím v plenkách, ale dá se očekávat, že se bude rozvíjet. Takoví poskytovatelé, stejně jako přímo provozovatelé vozových parků, mohou využívat servisní balíčky a díky nim se v oblasti servisu svých vozidel přiblížit komfortu operativního leasingu. Kromě toho se tyto balíčky zamlouvají i samotným leasingovým společnostem, které jejich pořízením pro financovaný vůz snižují vlastní rizika v oblasti servisních nákladů.
Produkt pro někoho, nebo pro všechny
V praxi jsou nabízené servisní smlouvy nabízeny jak privátním zákazníkům, tak podnikatelským subjektům, mohou se však vyskytovat výjimky, kdy je daný produkt určen pouze pro privátní zákazníky, respektive pro klienty, kteří nejsou považováni za velkoodběratele. Velké firmy mají naopak možnost vyjednat si v rámci nákupu většího počtu vozidel speciální podmínky, které jsou věcí oboustranné dohody a nespadají do žádného standardizovaného produktu. Jedná se o slevy na práci i dílech a materiálu, stejně jako jednotnou fakturaci, přednostní příjem na servisu a podobně.
Standardizované produkty jsou ale zajímavou příležitostí například pro živnostníky, představitele svobodných povolání, malé firmy a podobné subjekty. V průběhu provozu vozidel mohou ušetřit až desítky procent nákladů na servis vozidla a mohou být jedním z argumentů pro daný výběr.
Celý článek naleznete v magazínu FLEET č. 4/2017, k dispozici též v elektronické podobě na Alza Media.