iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 4 / 2018 » Ojetiny
Velké vozové parky jsou téměř výhradně prvním majitelem nebo provozovatelem svých aut. Byla pořízena jako nová a když se nachýlí jejich čas, půjdou takzvaně „do světa“. Svět ojetých aut může přitom představovat neprostupnou džungli, ale také anglický park. Menší společnosti nebo živnostníci se po kvalitních ojetých autech poohlížejí poměrně běžně. Kde je brát?
Nových aut se u nás prodává stále víc. Alespoň o tom svědčí statistiky registrací. Před pěti lety bylo do registru zapsáno 164 736 vozidel, vloni to bylo o víc než sto tisíc víc. Ve skutečnosti si zdaleka všechna auta nenašla domácího zákazníka, řada z nich (ta, u kterých je to výhodné) se následně „reexportovala“ do některé ze sousedních zemí, většinou do Německa. Jiná byla pořízena pro krátkodobé leasingy (většinou za účelem vylepšení statistických ukazatelů), se kterými si leasingové společnosti pěkně popálily prsty. Ani jedno, ani druhé auta pro domácí trh ojetých vozů negeneruje. V prvním případě mizí auta za hranicemi, ve druhém případě se jedná o nabídku sice mladých a kvalitních aut, ale je jich na trhu tolik, že nabídka silně převyšuje poptávku po tak drahých ojetinách. To, po čem se malé firmy a živnostníci nejčastěji poohlížejí, jsou ojeté vozy stáří tří až pěti let, tedy auta, u kterých již zůstatková cena spadla někam k polovině původní ceny, nebo i výrazně pod ni. Kde je brát? Možností je několik, každá má své výhody a nevýhody. A všechny mají jedno společné: vždy se jedná o auto, které už někdo používal, a čím déle jej používal, tím více záleží nikoli na tom, jak bylo auto vyrobeno, ale na tom, jak bylo používáno. Proto jsou těmi nejlepšími zdroji takové, u nichž lze především dobře a spolehlivě dohledat historii vozu a případně technický stav prověřit.
Leasingové společnosti
Jedná se o jeden z nejserióznějších zdrojů ojetin. Automobil byl provozován u nájemce, tedy firmy, většinou po dobu tří, čtyř, někdy pěti let. Nebo i kratší dobu, protože se objevují také auta, která byla například zabavena neplatičům leasingových splátek. Takových aut bývalo v minulosti více, generoval je především finanční leasing. Dnes, s operativním leasingem, je situace odlišná, ale i tak se v nabídce objevují auta „předčasně ukončená“ (míněna smlouva na jejich pronájem) za zajímavé ceny.
Leasingové společnosti dbají na dodržování servisního plánu svých vozidel a v podstatě u nich nepřichází v úvahu nebezpečí stáčení tachometrů. „V případě automobilů, které nabízí naše Centrum ojetých vozů, toto riziko zcela odpadá. Specializujeme se na následný prodej vozů z ukončených leasingových smluv. Jedná se tedy o vozidla, která jsou v majetku naší společnosti od samotného uvedení do provozu a známe je tak doslova od prvních kilometrů. Leasingový vztah s nájemcem vozu vysloveně vyžaduje pravidelnou servisní prohlídku v síti servisních partnerů a každá servisní oprava a faktura je schvalována majitelem vozu, tedy v tomto případě ALD Automotive,“ říká Jiří Janda, Remarketing Manager společnosti ALD Automotive, a dodává, že zákazník se může seznámit s podrobnou a úplnou dokumentací k vozu.
Celkově se jedná o velmi seriózní zdroj ojetých aut, ovšem ne vždy má leasingová společnost vlastní autobazar. Běžná je spolupráce s vybranými autobazary, které vozy leasingovek prodávají. Je tedy třeba si zjistit, které to jsou. Tuto informaci by neměl být problém získat přímo od leasingové společnosti. Většinou ale najdete i nabídku online. Buď jako součást internetových stránek, nebo pod samostatnou adresou. Například na autapooperaku.cz najdete nabídku aut z operativního leasingu společnosti Business Lease. U Arvalu nebo ČSOB Leasingu pak najdete také nabídku „slavných“ ročních ojetin, které jsou třeba u Arvalu prodávány za ca 55 % původní ceny, tedy jako by se jednalo o zhruba tři roky stará auta. Najdete je na speciální adrese rocnivozyprodej.cz.
Celý článek naleznete na stránkách magazínu FLEET firemní automobily č. 4/2018