iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 4 / 2018 » Plníme i nevyslovená přání
Japonské prémiové značky mají jedno společné: všechny byly založeny pro severoamerický trh, jako snaha tradičních japonských výrobců nabídnout protiváhu americkým i evropským prémiovým produktům. Takto si Nissan vytvořil Infiniti, Honda Acuru a Toyota Lexus. Prémiová odnož největší světové automobilky dnes jako jediná ze jmenovaných systematicky působí i na evropských trzích.
Lexus je hodně specifickou značkou. Proč? Třeba proto, že už nikdy nehodlá vyrábět dieselová auta a ruku v ruce s tím nabízí u každého svého modelu hybridní pohon. A už pěkně dlouho. Řada konkurentů s touto technologií víceméně začíná, u Lexusu začínají prodávat auta s její čtvrtou generací. A pak je tady specifický, nepřehlédnutelný, i když polarizující design nebo důraz značky na prodejní i poprodejní péči. Má prostě co nabídnout, pokud někdo hledá alternativu ke klasickým evropským prémiovým autům. O tom jsme mluvili s Jakubem Květoněm, který se ujal vedení Lexusu na našem trhu před půl rokem. Přišel od BMW, předtím pracoval například také pro Bentley. Má tedy s prémiovým i luxusním segmentem zkušenosti a může porovnávat.
Jaké se dají v současnosti v prémiovém segmentu vysledovat trendy?
Trendy jsou aktuálně ovlivněny vývojem a dozvuky aféry Dieselgate. Nové normy a postupy měření emisí nutí prémiové značky věnovat se aktuálně tomuto problému, protože zákazníci očekávají jízdní dynamiku a není jednoduché ji skloubit s nízkou produkcí CO2 a dalších emisí. Hledají se cesty, jak splnit požadavky legislativy i zákazníků, ale to se netýká jen prémiových značek. Všichni aktuálně hledají cestu, jak dál. Jednou z nich se zdají být elektromobily, ale ty jsou závislé na budování infrastruktury a u nás se toho zatím v tomto ohledu mnoho neudělalo. Proto si myslím, že nejsnazším řešením pro následující střednědobé období jsou hybridní technologie. Ostatní prémiové značky na tom usilovně pracují, ale Lexus má hybridy v nabídce už třináct let. Troufám si tvrdit, že jsou dovedeny k dokonalosti a na našem trhu prodáme 95 procent vozů právě v hybridní verzi. To o něčem svědčí.
Přitom NX 300t nabídne vyšší výkon než hybridní verze NX 300h. Takže se dá říci, že zákazníci u vás hledají právě hybridní technologii?
Lexus určitě svou hybridní technologií klienty přitahuje. Samozřejmě je to i designem, který je pro někoho moc extravagantní, zatímco jinému učaruje. Ovšem hybridní technologie je pro image Lexusu zásadní a my na ní hodláme určitě stavět i do budoucna, přičemž letos očekáváme příchod prvních modelů značky Lexus se čtvrtou generací tohoto pohonu. Sám jsem si zatím vyzkoušel nový hybridní systém v modelu ES a musím říci, že konstruktéři opět posunuli techniku o pořádný kus kupředu. Do svých nových modelů jej využije i Toyota, která přijde stejně jako Lexus v příštím období s obrovskou modelovou ofenzivou, takže se u obou našich značek máme na co těšit. Nejen pro firemní zákazníky bude zároveň zajímavé například i to, že mohou s některými našimi hybridními vozy nově parkovat v pražských modrých zónách za roční poplatek pouhých sto korun. Zejména pro firmy, které platí za stání vozu v modré zóně desítky tisíc korun ročně, to představuje úžasný benefit a možnost snížit náklady na provoz svého vozového parku.
Zmíněný model ES je v současnosti zajímavým tématem, protože nahradí model GS. Jsou to sice auta podobné kategorie, ale jiné koncepce. Nebude pro vás ztráta sportovního sedanu s pohonem zadních kol problém?
Lexus GS je auto pro lidi, kteří si chtějí vychutnat sportovnější jízdu s vozem klasické koncepce, ale jak se podle průzkumů ukazuje, je jen deset procent lidí, kteří taková auta vyžadují, a z nich je pouhých deset procent schopno přednosti této koncepce plně využít. Takže klientela pro tato auta je malá. Podívejte se třeba na BMW. Značka proslavená klasickou koncepcí s pohonem zadních kol dnes na našem trhu prodává 80 procent svých aut s pohonem všech kol. Ten my sice u modelu ES mít nebudeme, ale jsme připraveni přijmout fakt, že kdo se bez něj neobejde, vybere si vůz z naší nabídky, který jej má, nebo půjde ke konkurenci. S modelem ES bychom měli bodovat kvalitou zpracování, komfortem a atraktivní cenotvorbou. Pomoci by nám měly i vzrůstající zůstatkové hodnoty hybridních vozů, a tedy i výhodné TCO a atraktivní splátky operativního leasingu. Navíc se jedná o největší a nejluxusnější hybrid, který bude moci parkovat kdekoli v Praze za 100 Kč ročně.
Celý rozhovor naleznete v magazínu FLEET firemní automobily č. 4/2018