iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 4 / 2018 » S jasným účelem
Elektromobilita je jasným trendem současnosti a auta s elektropohonem, ať už plným, nebo částečným, má ve své nabídce čím dál více automobilek. Na elektromobily se specializují i mnohé nové nebo málo známé značky a firmy. Ty jdou často svou vlastní, originální cestou.
Nejslavnější čistě elektromobilní značkou světa je Tesla, která aktuálně prochází nelehkým obdobím. Firmě s image průkopníka se po finanční stránce nedaří a zdá se, že její zakladatel Elon Musk trochu ztrácí nervy. Navíc Tesle přibývají každým dnem noví konkurenti a elektromobily od prémiových značek jdou čím dál častěji jejím vozům „po krku“.
Čím dál větší konkurence panuje na trhu elektromobilů obecně. Přesto se ale najdou výjimečné značky a firmy, jež přinášejí do světa elektrických aut něco jiného a nového. Jednou z takových je třeba značka StreetScooter, kterou nesou přísně účelové elektrické dodávky. Její vznik je přesným opakem budování Tesly coby prémiové automobilky. Vozy StreetScooter totiž vznikly na základě praktických potřeb.
Poštovní příběh
U Deutsche Post, tedy v německé poště, se před pár lety trochu naštvali. To když nebyly velké automobilky schopny splnit požadavek na dodávku jednoduchých a robustních užitkových elektromobilů. Naštvání to ale bylo zdravé, jeho výsledkem nebyly nářky a stížnosti, ale vlastní automobil, který pošta získala díky vstupu do projektu univerzity v Aachenu, jejž následně odkoupila. Z pobočky, která vozy StreetScooter vyvinula a vyrábí, se navíc nedávno stala samostatná divize Deutsche Post.
Vozidlo StreetScooter Work jsme si mohli zhruba před rokem vyzkoušet na akci firmy Bosch, jež pro něj dodává některé komponenty elektrického pohonu. A byl to nečekaně příjemný zážitek: z auta čiší snaha o jednoduchost a maximální funkčnost, nejsou tu žádné zbytečnosti a výmysly. StreetScooter je učiněná anti-Tesla. Elektromobil je obratný a maximálně spartánský, chybí třeba i klimatizace, jež by pošťákovi, který z auta za „šichtu“ vystoupí snad vícekrát, než kolik ujede kilometrů, způsobila akorát tak nachlazení. V zimě si ale doručovatel zatopit může. StreetScooter je obratný a díky nízkému těžišti se dobře řídí, byť tohle samozřejmě není nic pro divokou jízdu. Zato pro „poskakování“ od vchodu ke vchodu je to opravdu ideální auto a je vidět, že přesně za tímto účelem bylo konstruováno. Dojezd základní verze je sice pouhých 118 kilometrů, ale postačuje, protože doručovatelé denně najedou leckdy i mnohem méně, a přesto tím stráví celou svou pracovní dobu. Důležitá je užitečná hmotnost od 700 kilogramů (dle provedení) a zákazníci si mohou vybrat kromě skříňové verze již i pick-up, nebo jen verzi s podvozkem pro vlastní nástavbu. Celé auto vzniklo z komponent, které se dají běžně nakoupit na volném trhu.
Velkou roli hraje i ekonomika provozu: StreetScooter Work sice není levné auto, v Německu vyjde na nejméně 33 000 eur bez daně a u nás se nejlevnější verze prodává za cenu těsně pod milion bez DPH, jenže provoz pak následně téměř nic nestojí. StreetScooter nevyžaduje téměř žádný servis a dobíjení je mnohem levnější než tankování. Navíc elektromobil typickým poštovním provozem netrpí zdaleka tak, jako pro tento druh provozu naprosto nevhodné naftové vozy, což opět minimalizuje náklady.
Není tedy divu, že StreetScooter slaví se svým elektromobilem úspěchy a už dávno jeho auta nemíří jen k německé poště. Koupit si ho může kdokoli, u nás jej dokonce nabízí domácí zastoupení, společnost CV Tech, v nabídce jej má také Alza. A StreetScooter rozšiřuje svůj výrobní program: kromě vozidla Work, elektrického poštovního bicyklu a tříkolky se objevuje rovněž vůz Work XL, který vznikl na bázi modelu Transit ve spolupráci s Fordem.
Městské štiky
Příběh StreetScooteru ukazuje, jak je právě elektrický pohon pro stavbu v podstatě jednoúčelových vozítek ideální. A že v městském provozu jsou elektromobily doslova jako štiky v rybníce. I proto jsou další vcelku oblíbenou kategorií elektromobilů malá vozítka určená výhradně pro městský provoz. Malá žlutá autíčka se teď například chystají do ulic Prahy: svou službu sdílení elektromobilů bude spouštět firma Re.Volt, která nasadí v první fázi dvacet aut. Zajímavostí je, že auta se nedobíjejí, obsluha jim pouze v případě nízkého dojezdu vymění akumulátor a ten dobije na centrále. Autíčka služby Re.Volt jsou dvoumístné minivozy, homologované jako čtyřkolky, nikoli jako klasický automobil. Vzhledem ke své délce mohou parkovat kolmo k chodníku, což v centrech měst řidiči usnadňuje život.
Za službou stojí česká firma VXT, která už nějakou dobu v Česku právě tahle malá autíčka nabízí. V portfoliu má tříkolku VXT 1 Trio, čtyřkolové vozidlo VXT 2 Quadro a zmíněný miniautomobil VXT eChoice v provedení osobním i pro přepravu nákladu. Auta si firma nechává vyrábět v Číně, v Česku se kompletují. Dojezd se pohybuje dle provedení od 65 km u tříkolky do 150 km u autíčka eChoice. Nečekejte žádné dramatické výkony ani maximální rychlosti, zato je možné tahle vozítka řídit už od patnácti let. Tříkolku lze pořídit za 95 000 Kč bez DPH, k tomu je ale třeba připočítat ještě zhruba 20 000 Kč za baterie, které se prodávají samostatně. Vozítko eChoice vyjde na nejméně 165 000 Kč bez daně, tady už je ovšem základní baterie v ceně, ale za vyšší kapacitu se připlácí.
Celý článek naleznete v magazínu FLEET firemní automobily č. 4/2018