iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 4 / 2019 » Jeden údaj nestačí
V minulém čísle Fleetu jsme se zabývali vhodným postupem výběru segmentu (kategorie, typu, druhu) vozu z pohledu celkových nákladů. Ještě předtím jsme si společně ujasnili obsah pojmů Total Cost of Vehicle (TCV), Total Cost of Ownership (TCO) a Total Cost of Mobility (TCM). A v úplném úvodu tohoto miniseriálu byl vymezen pojem TCO, který je asi nejčastěji používaný, ačkoli v sobě často zahrnuje i položky související s lidským faktorem, což je z hlediska definice vlastně TCM. A je to tak v pořádku, neboť TCM je nejkomplexnějším ukazatelem, který popisuje nejen kvality vozu z hlediska ekonomického, ale i správnost výběru financování, nastavení parametrů využití vozu i celkový způsob jeho užívání.
Předchozí část rozebrala podrobně rozdíly mezi TCO v rámci jednotlivých tříd a srovnala i jednotlivé třídy mezi sebou. Závěrem pak bylo, že omezení se na konkrétní třídu aut je zbytečně limitujícím postupem, který v dnešní bohaté nabídce na trhu vede velmi často k ekonomické ztrátě namísto úspory. Další důležité zjištění pak říká, že mezi srovnatelnými vozy v rámci jedné kategorie jsou rozdíly až 80 procent. A byly by ještě větší, pokud bychom do srovnání zahrnuli i značky, které patří mezi okrajové, s prodeji maximálně několika stovek kusů aut ročně.
Dnes půjdeme ještě dále a do většího detailu. Předpokládejme, že jste si již vybrali segment i značku vozidel a nyní zvažujete další proměnné parametry pořízení vozu. Je jich několik a jejich správná volba je stejně důležitá jako rozhodnutí, která jste činili doposud. Jejich nastavení totiž u stejného vozu může způsobit další významné rozdíly v TCO v řádu přibližně 20 procent. A kvůli tomu již stojí za to se tímto tématem zabývat.
Co je a není TCO?
Častým omylem firem, které se začínají tematikou TCO zabývat, je přesvědčení o jednoznačnosti TCO údajů pro konkrétní model. Tak to bohužel není. O TCO se dá s jistou nadsázkou říci, že je to s ním jako s novinami: včerejší údaj je již zastaralý. Ve skutečnosti to sice není zase tak horké, vstupní podmínky se nemění ze dne na den, ale rozdíl dvou měsíců se již projevit může. Nejčastějším důvodem změn je pak situace na trhu, kdy jsou některé modely modernizovány či nahrazovány zcela novými, což má dopad na zůstatkové ceny již provozovaných vozů daného modelu. Občas dojde i ke změnám na finančním nebo pojistném trhu, a to má rovněž vliv na TCO.
TCO je údaj sloužící k srovnání ekonomické výhodnosti pro různé parametry stejného vozu nebo pro vozy různých značek při stejných parametrech (motorizace, výbava, nájezd, stáří, financování...). Není to však jednoznačný údaj či charakteristika konkrétního vozu. Otázka „Které auto je podle TCO nejvýhodnější?“ tedy nemá obecně platnou a jednoznačnou odpověď.
Co tedy ovlivňuje TCO u stejného vozu?
Proměnných parametrů je celá řada. Pro tento účel se vyhneme těm, které souvisejí s lidským faktorem (zejména nadměrná spotřeba a nadměrné opotřebení), a budeme se zabývat faktory externími, které lze předem zvolit.
Těmi zásadními jsou:
Téma financování by vyžadovalo samostatný text. Zde tedy jen pro úplnost uvedeme, že je třeba zvažovat vhodnou formu financování případ od případu. Jistě, zastánci operativního leasingu často používají tento způsob bez dalších analýz. Nicméně v řadě případů vhodný není, např. pro příliš krátkou, nebo naopak dlouhou dobu používání, příliš malé, nebo naopak velké nájezdy, či v případě speciálních vozů, vozů ve speciálním režimu provozu, nebo velmi okrajových modelů. Termín „není vhodné“ znamená jen tolik, že jiné formy financování vycházejí ekonomicky zajímavěji. Využití operativního leasingu samozřejmě možné je i ve většině těchto méně příhodných situací.
Celý článek Radovana Mužíka (Fleet Partners) naleznete na stránkách magazínu FLEET firemní automobily č. 4/2019. O ukázkový výtisk si můžete napsat na info@ifleet.cz