iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 5 / 2013 » Ford Transit Custom Sport Van 2.2 TDCi
Známou hlášku z filmu Postřižiny „Nudíte se? Kupte si medvídka mývala!“ by bylo možno pro řidiče užitkových aut modifikovat na: „Nudíte se? Kupte si Transita Custom Sport Van!“. Ford vnesl do poměrně nudného segmentu svým Transitem či Tourneem Custom vítané oživení, a to nejen optické.
Označení „Sport“ si testovaný exemplář vysloužil díky výbavě doplněné o několik pohledových drobností, které vylepšují jeho vnější vzhled. Dostal přední spoiler, rozšíření prahů, kryty vnějších zpětných zrcátek a taky osmnáctipalcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami. K tomu ještě obdržel efektní „rychlé pruhy“ na kapotě. I bez těchto „serepetiček“ se ale jedná o atraktivní auto. Karoserie působí moderně a na poměry užitkových aut i elegantně. Krátká příď má výraznou masku typického šestiúhelníkového tvaru, který dnes najdeme na všech nových nebo inovovaných fordech (produkt tzv. „Kinetic Design“). Výrazné jsou i velké kryty světlometů a lemy blatníků. Boky ozdobil výrazný podélný prolis, který vytváří opticky klínovitý profil skříně. Také zadní sdružená světla uspořádaná do sloupovitého tvaru přispívají k modernímu a svěžímu vzhledu Transitu Custom.
Interiér
Pohled do interiéru by mohl řidiče, zvyklého na otřískanou, dvacet let starou dodávku, poněkud zarazit. Přístrojová deska, středová konzole, dveřní výplně, ovladače, to vše je variací na osobní modely Fordu, totéž platí o sedadlech. V testovaném exempláři navíc dodalo sedadlům punc prémiovosti kožené čalounění bočnic. Interiér by ale i bez té kůže působil jako „zjevení“, řidič se zde opravdu cítí jako v osobním autě. U Fordu přitom nezapomněli ani na to, že řidič dodávky potřebuje v autě žít a úřadovat. Proto není problém sklopit prostřední opěradlo a vytvořit z něj stolek pro psaní, sedáky spolujezdců lze zase vyklopit vzhůru a zpřístupnit tak odkládací prostor pod nimi.
Oproti velkým dodávkám, klasický Transit nevyjímaje, má sice Custom trochu chudší nabídku odkládacích prostorů pro drobnosti, ale na základní věci místo je. V první řadě jsou to nápoje: na kalíšek nebo plechovku má řidič i spolujezdec držák nápojů po stranách přístrojové desky nahoře (jsou tedy pěkně po ruce), dole po stranách jsou navíc kruhové kapsy, do kterých lze pohodlně zasunout i PET lahev o objemu až 1,5 l. Na mince a drobnosti má řidič malou otevřenou schránku vpravo od volantu, větší předměty lze odložit do rozměrných kapes ve dveřích nebo skrytě do uzavíratelné schránky nad přístrojovým štítem, která má lehce futuristicky tvarovaný kryt. V ní nalezneme také USB vstup a 12V zásuvku.
Řidiče u nového Customu určitě potěší široké možnosti nastavení polohy volantu (v obou osách) i sedadla a opěradla. Dá se to zařídit tak, že se poloha za volantem trochu přiblíží osobnímu autu a vzdálí se od toporného užitkového posedu. Spolujezdce, zejména toho uprostřed, naopak nepotěší nedostatek prostoru pro nohy...
Zajímavostí testovaného exempláře byl komunikační systém SYNC, který je v dodávce použit poprvé. Umožňuje hlasové ovládání audia či telefonu, česky ale nepochodíte, je třeba zvolit nějakou světovější řeč. SYNC zároveň obsahuje službu automatického nouzového volání v případě nárazu. Z dalších hi-tech prvků můžeme uvést systém varující před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, couvací kameru s výnosem obrazu do zpětného zrcátka nebo statické odbočovací světlomety pro lepší osvícení prostoru uvnitř zatáčky. Custom prostě může mít prakticky všechno, co Ford nabízí u svých osobních aut, a to je dobře. Dodávky přece jezdí po stejných silnicích jako osobní auta a řídí je stejní lidé...
Celý článek s údaji a tabulkami přináší magazín FLEET č. 5/2013
K dispozici také v elektronické podobě zde
Nákladový prostor
Custom je nabízen ve dvou délkových provedeních. Jako SWB (krátký rozvor) s délkou karoserie 4,97 m, a jako LWB (dlouhý rozvor), který měří na délku 5,34 m. V atraktivním provedení Sport Van je ovšem k dispozici pouze krátká verze. Ta nabídne ložnou plochu dlouhou 2,44 m, ale nic není ztraceno ani pro předměty dlouhé 3 m, pokud jsou úzké a vejdou se do nízkého průvlaku zasahujícího pod sedadla. Takto lze tedy odvézt třeba latě, trubky, žebřík... Na šířku měří ložná plocha 1,77 m, mezi podběhy je zúžena na 1,39 m. Uvedené rozměry umožňují bez problému přepravovat tři europalety. Výška nákladového prostoru je 1,41 m a celkem má nákladový prostor objem šest krychlových metrů.
Přístup do nákladového prostoru je standardně pravými posuvnými dveřmi a zadními otevíratelnými dvoudílnými. Boční dveře jsou široké 1,02 m a vysoké 1,31 m, zadní 1,39 m široké a 1,31 m vysoké. Nakládací hrana je pouze 0,58 m nad zemí.
Velmi užitečný může být plastový kryt podlahy, který je vytvarován tak, že kryje do výšky cca. 10 cm i boky nákladového prostoru. To zabrání poškození třeba právě od neposedné palety. Kryt vypadá, že něco vydrží (a unese), po jeho strukturovaném povrchu pěkně kloužou deskové předměty, což se při nakládce a vykládce může hodit. Za jízdy se to už hodí méně, ale od toho jsou tady kotvicí oka, aby náklad „necestoval“. Ta jsou umístěna na bocích, nikoli na podlaze, která tak zůstává plně využitelná pro náklad.
Jízda
Jízda s Customem je další oblastí, kde bude chvály podstatně více než kritiky. Tohle auto bylo navrženo tak, aby dobře jezdilo a aby se řidiči dobře ovládalo. Jízdními vlastnostmi se nová Fordova dodávka velmi přiblížila etalonu VW Transporter, odpružením a jistotou vedení v zatáčkách jej možná i překonává.
Jízda po klikatých a rozbitých okreskách ukázala, že ani s prázdným autem není se stabilitou a účinností odpružení zásadní problém. Lehké poskakování zádě prázdného auta je logické, po naložení 300 kg do nákladového prostoru se ale záď zklidnila a Transit Custom si jel jako na rodinný výlet. Řízení je přesné a lehké, totéž platí o řazení. Těžko hledat chyby, v intencích dodávkových aut je jízdní projev Transitu Custom Van vynikající. Pochvalu zaslouží i odhlučnění interiéru.
Pro lepší přehled v zatáčkách byl testovaný vůz vybaven odbočovacími statickými světly, která se aktivují při otočení volantem o více než 30°. Manévrování s vozem usnadňují také parkovací čidla, umístěná vpředu i vzadu. Díky nim, velkým dvoudílným zpětným zrcátkům a obrazu zadní kamery přenášenému do vnitřního zpětného zrcátka nebylo ani manévrování ve stísněném prostoru problémem.
Velmi příjemný jízdní projev v zatáčkách má na svědomí vedle tuhé karoserie také systém stranového přesměrování točivého momentu TVC, který v zatáčkách upravuje porci hnací síly pro vnější a vnitřní kolo hnané přední nápravy. Díky němu auto zatáčí ochotně, příď jde pěkně „za volantem“ a člověk chvilkami za jízdy zapomíná, že sedí v dodávce. Agregát 2.2 Duratorq TDCI je jedinou volbou, ovšem ve třech výkonových verzích. My měli tu nejsilnější a ta umí při výkonu 114 kW s poloprázdnou dodávkou pěkně „laškovat“. Dynamika jízdy překonává leckteré osobní auto, a protože mají brzdy přesvědčivý nástup (aby ne, i vzadu jsou kotouče...) a brzdný účinek, dá se i docela slušně „spěchat“. I s těmi třemi metráky a dvěma osobami v kabině držel ve stoupáních slušné tempo, klidně i 150 km/h. Samozřejmě, že taková jízda se projeví na spotřebě, ale při dodržování dálniční stotřicítky se apetit agregátu pohybuje ve velmi rozumných mezích. Počítač ukazuje hodnoty okolo devítilitrové hranice, pokud se spokojíme se stodvacítkou, spadne okamžitá spotřeba na hodnoty pod 8,5 l/100 km. Při rozumném jízdním stylu lze udržet v klasickém mixu spotřebu u prázdného auta i pod sedmilitrovou hranicí, s třísetkilovým nákladem jsme dokázali absolvovat testovací trasu (11 km město, 34 km dálnice, 49 km okresní silnice) se spotřebou 7,2 l/100 km, aniž by se jednalo o vysloveně spořivou jízdu. Ani v tomto ohledu tedy Custom nezklame.
Resumé
Ford vytvořil moderní, pěknou a výborně jezdící dodávku. Zajímavostí je velmi dlouhý servisní interval 2 roky/50 000 km. To je jedna z věcí, která by mohla při výběru rozhodnout, stejně jako fakt, že se zákazník může spolehnout na služby některého z Transit Center, tedy specialistů na prodej a servis dodávek od Fordu. Je asi jasné, že v této verzi na silnicích mnoho customů neuvidíme, cena 750 400 Kč bez DPH není nejnižší. Tohle auto spíše poslouží jako imagemaker. Ale v nabídce jsou samozřejmě cenově výrazně příznivější verze, které jsou na tom co do jízdy a užitných vlastností prakticky stejně...